Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tølløsebanen materiel
Tølløsebanen materiel
Af Frank Poulsen. 12/01-24, 21:42.
Jeg har flere gange den senere tid hørt at der er mangel på køreklare tog på Tølløsebanen. Og nu er der timedrift indtil mandag med. Se også her: https://www.lokaltog.dk/trafikinformation/planlagte-aendringer/togbus-tollosebanen/

Men så er det jeg undrer mig... På Østbanen er Hårlev-Faxe Ladeplads lukket ned og forlænget en måned mere, så først start marts nu at der forventes at køre tog igen. Det må da frigive materiel hos Lokaltog. Er det virkelig ikke muligt at flytte noget af det til Tølløse? Eller er der ingen lokofører der har både litra og strækning så man kan det.

Tølløsebanen materiel
Af Mads. 13/01-24, 07:40.
IC2 togene er ved at få ETCS, så det påvirker også materielsituationen.

https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/106/index.htm

Tølløsebanen materiel
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 13/01-24, 09:25.
Gud hvir jeg glæder mig til 2030
Nye tog done
Køreledninger done
Nyt signalsystem done.

Lige før jeg ønsker mig en 10 års pause for større ændringer. Men kun lige før, der er som minimum projekt Københavns s-tog.

Nogen som ved hvad enten med at beslutte Roskilde-Holbæk/kalundborg  venter med med køre strøm til signalsystem er på plads?

Men dem på Østbanen har jo det udstyr, og må vel være i overskud. Mere det om man ikke tænker i flytning ved behov mellem banerne, akut. For det virker jo ikke til at være planlagt i uger i forvejen, højst et par dage akut situation, og det tager jo ikke et par dage at flytte materiel tænker jeg.

Tølløsebanen materiel
Af steenth. 13/01-24, 12:17.
Citat fra: hummel_62 Dato 13/01-24, 09:25Gud hvir jeg glæder mig til 2030
Nye tog done
Køreledninger done
Nyt signalsystem done.

Lige før jeg ønsker mig en 10 års pause for større ændringer. Men kun lige før, der er som minimum projekt Københavns s-tog.

Nogen som ved hvad enten med at beslutte Roskilde-Holbæk/kalundborg  venter med med køre strøm til signalsystem er på plads?
Kig i Banedanmarks anlægsplan - det er den bedste kilde hvad der på vej. Men der kommer strøm til Holbæk i slutning af år med eller uden nyt signalsystem. Hvis der komme nyt signalsystem i år, så skal de IC2 have det. Og iflg. status fra signalprogrammet ligner det noget, som de regner er på plads snart.

Men jeg håber også komme en periode med lidt ro på nye ting..... når både elektrificering og nye signalsystem er kommet på plads...

Tølløsebanen materiel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/01-24, 12:43.
Seneste redigering: 13/01-24, 12:45 af Per Holm
Citat fra: hummel_62 Dato 13/01-24, 09:25Gud hvir jeg glæder mig til 2030
Nye tog done
Køreledninger done
Nyt signalsystem done.


Enig, og:
✔  København Syd fj.
✔  Københavns Lufthavn fj.
✔  Peberholmbanen, overhalings- og vendespor
✔  Semmering Basistunnel
✔  Storstrømsbroen, den nye.

Husker ikke lige om banerne over Vestfyen og til Lübeck også skal stå færdige og vi vil stadig mangle Glostrup fj. og imho. en Danshøj fj. og en Nordhavn fj.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Semmering?

Tølløsebanen materiel
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 13/01-24, 17:58.
Citat fra: Per Holm Dato 13/01-24, 12:43
Citat fra: hummel_62 Dato 13/01-24, 09:25Gud hvir jeg glæder mig til 2030
Nye tog done
Køreledninger done
Nyt signalsystem done.


Enig, og:
✔  København Syd fj.
✔  Københavns Lufthavn fj.
✔  Peberholmbanen, overhalings- og vendespor
✔  Semmering Basistunnel
✔  Storstrømsbroen, den nye.

Husker ikke lige om banerne over Vestfyen og til Lübeck også skal stå færdige og vi vil stadig mangle Glostrup fj. og imho. en Danshøj fj. og en Nordhavn fj.

Nu tænkte jeg på lands/landsdel trafikken. Som Storstrøm må være en del af.
Hvad den så skal hedde

Tølløsebanen materiel
Af dkat. 13/01-24, 19:20.
Citat fra: Anders Larsen Dato 13/01-24, 17:50Semmering?

Semmering Basistunnel. Stort tunnelprojekt i Østrig.

Tølløsebanen materiel
Af emc. 13/01-24, 19:46.
Citat fra: Per Holm Dato 13/01-24, 12:43Husker ikke lige om banerne over Vestfyen og til Lübeck også skal stå færdige og vi vil stadig mangle Glostrup fj. og imho. en Danshøj fj. og en Nordhavn fj.

Hvis vi både skal have Glostrup Fj og Danshøj Fj, må spørgsmålet stilles om ikke Høje Taastrup Fj skal nedlægges eller i det mindste ikke være stop for alle Re-tog? Det føles forkert, fordi den fremstår så stor som den gør, men den forbinder reelt ikke ordentligt på tværs af fingrene, som Glostrup og Danshøj ville gøre. At tilføje flere stop uden at fjerne nogen - og dermed gøre regionaltog mere til S-tog - kan vel godt koste passager, der vil hurtigt til Kbh. C.

Tølløsebanen materiel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/01-24, 21:51.
Seneste redigering: 13/01-24, 21:54 af Per Holm
Citat fra: Anders Larsen Dato 13/01-24, 17:50Semmering?

Det var for lige at erindre om at der uden for Danmark findes en verden, som vi også må tage i regning.  ;D

Semmeringpasset er set anført som den sidste resterende "hurdle" for godstog på den adriatisk - baltiske korridor og jeg vover påstanden om at det vil få stor betydning for godstransporten på bane til og fra Danmark at Südstrecke (som Semmering-basistunnel vil indgå i) i 2030 vil åbne helt igennem til Klagenfurt. Derved får godstrafik til og fra vort lille land højt mod nord betydeligt bedre forbindelse til de store transithavne (Koper, Rijeka og Triest) i den nordlige ende af Adriaterhavet. Disse havne ligger i forhold til Suezkanalen som et naturligt europæisk endepunkt for "Den maritime Silkevej" fra og til Fjernøsten og skibstrafikken slipper for omvejen ud i Nordatlanten.

https://de.wikipedia.org/wiki/Semmering-Basistunnel

IDA Rail noterede for nyligt at dybvandshavnen i Kalundborg er anlagt uden sporforbindelse. Jeg spørger om ikke dette kan være ligegyldigt. Forbindelser fra og til havnene ved Adriaterhavet kan vise sig mere vigtige og ellers findes der jo andre havne i Nordeuropa at køre til. Har man først fået læsset sit sjællandske gods på jernbanevogn og skal have det sejlet ud i verden kan det lige så godt udskibes i Amsterdam, Antwerpen, Bremerhaven, Göteborg, Hamborg, Malmø, Rotterdam eller Thyborøn som i Kalundborg. Hvis ikke "man" i Kalundborg vil være med til at satse på at ekspedere jernbanegods kan de da blive fri.

PS. Idéen om at forbinde Den maritime Silkevej med Østersøen er ikke en ledig idé. Den er allerede ført ud i livet med Vikingetoget, en shuttleforbindelse Odesa - Klaipeda via Tjernobyl, men på de kanter er der jo pt. krig, død og ødelæggelse så Semmering-basistunnel mv. må træde i stedet.

Pps. OK. Det førte langt væk fra "Tølløsebanen materiel", beklager, men nu blev spørgsmålet jo stillet.  ::)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Basistunneller
Af Nordexpress. 13/01-24, 22:22.
Hvis vi skal have det hele med bygges også basistunnellen på 56 km. under Brennerpasset fra Innsbruck til Franzensfeste i Italien (Sydtirol). For nærværende ventes den åbnet i 2032.

Indenfor det sidste års tid er man i Sydtyskland sågar nået frem til en plan for udbedring af kapacitetsbristerne på strækningen  mellem München/Rosenheim og den veludbyggede tracé i Inndalen hos østrigerne.


Tølløsebanen materiel
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 13/01-24, 23:19.
Citat fra: Nordexpress Dato 13/01-24, 22:22Hvis vi skal have det hele med bygges også basistunnellen på 56 km. under Brennerpasset fra Innsbruck til Franzensfeste i Italien (Sydtirol). For nærværende ventes den åbnet i 2032.

Indenfor det sidste års tid er man i Sydtyskland sågar nået frem til en plan for udbedring af kapacitetsbristerne på strækningen  mellem München/Rosenheim og den veludbyggede tracé i Inndalen hos østrigerne.


Jo så kan jeg godt se at mine punkter jo ikke er noget.

Tølløsebanen materiel
Af tscheel. 12/02-24, 22:15.
I øvrigt alt sammen noget østrigerne satte i værk for at kunne køre direkte tog Franzensfeste-Dianalund. Via strækning 7, forstås  ;D

Gå op Sider:[1]
DSB MH 415

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak