Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Gå ned Sider:[1] 2
Så er Aarhus Letbanes passagertal for 2023 offentliggjort. For hele letbanen har der været en pæn stigning på 4,9% samlignet med 2022, men i 4. kvartal var stigningen på hele 14,8%. Linje L1 (Grenaabanen) så i 2023 en stigning på 28,6%! Det er ikke så lidt.
Man kan håbe at de stigende passagertal giver letbanen, midttrafik og vigtigst af alt politikerne mod på at bruge penge på flere afgange og opgraderinger af banen, især L1.

https://www.letbanen.dk/nyheder/2024/aarhus-letbane-saetter-ny-passagerrekord/

Uha uha, narrative violation at investeringer i bane kan ende i andet end forsinkelser, budgetoverskridelser og skandaler men rent faktisk nogle gange kan ende som en success også.

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 18/01-24, 14:48.
Problemet er at man stadig er langt fra den høje prognose på 9 mio. passagerer årligt - hvilket endda var konservativt i forhold til en tidligere prognose på 11,7 mio. passagerer.

Så modstanderne kan stadig referere til disse tal, selvom 9 mio. passagerer efterhånden ser mere og mere realstisk ud med Lisbjerg og Nye fuldt udbygget.

Hvis man bygger alle planlagte etaper, så er de 12 mio. passagerer på etape 1 nok heller ikke urealistisk.

Anders

Dvs. at med en tilsvarende stigningstakst vil man nå de forventede 9 millioner passagerer omkring 2034. En mindre forsinkelse kan man vel sige.


Det med prognoser er jo svært. M1/M2 metroen i Kbh er fx stadig meget langt fra de oprindelige prognoser på 88 mio passagerer årligt, selvom den allerede er for lille i myldretiden. I 2022 havde de to linjer kun 62,7 mio passagerer.

Men det har ikke stoppet nogen i at ville bygge mere minimetro og de kritiske røster er også få, i forhold til letbanerne.

Citat fra: Jensen123 Dato 18/01-24, 17:53Dvs. at med en tilsvarende stigningstakst vil man nå de forventede 9 millioner passagerer omkring 2034. En mindre forsinkelse kan man vel sige.



Tjo, man skal huske at selve prognosen ikke hed 9 millioner passagerer fra dag et, men 9 millioner fra den dag en masse betingelser var nået. Det er de ikke allesammen endnu, langt fra faktisk. Det var jo politisk bestemt at man ville ligge budgettet og det officielle forventede passagertal efter den prognose allerede fra dag et.

Citat fra: andersj Dato 18/01-24, 14:48Problemet er at man stadig er langt fra den høje prognose på 9 mio. passagerer årligt - hvilket endda var konservativt i forhold til en tidligere prognose på 11,7 mio. passagerer.

Så modstanderne kan stadig referere til disse tal, selvom 9 mio. passagerer efterhånden ser mere og mere realistisk ud med Lisbjerg og Nye fuldt udbygget.

Hvis man bygger alle planlagte etaper, så er de 12 mio. passagerer på etape 1 nok heller ikke urealistisk.

Det er rigtigt nok. Jeg synes dog det er mere og mere sjældent at man ser modstandere referere til det gamle passagertal. Det sker stadig, men ikke så ofte som før. Det nævnes sjældent i relation til etape 2, i de "debater" jeg ser. Måske det er ved at være forstået at det er et betinget tal og at det mere var et politisk problem? Og at det faktisk går meget godt selvom prognosen ikke er nået endnu? Man ønsker ikke at udvide flåden fordi der er mangel på passagerer.

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/01-24, 19:17Men det har ikke stoppet nogen i at ville bygge mere minimetro og de kritiske røster er også få, i forhold til letbanerne.

Københavns kommune er jo helt syge med metro, og har gistil været glødende modstandere af letbaner. Hvis de er ved at skifte mening er det godt nok en glædelig nyhed.
Jeg håber stadig at 5C kan blive til letbane en dag.

Mht. Århus tror jeg at der er flere årsager til de lavere passagertal. Formentlig har man optimistisk regnet med passagerer fra nybyg/udbyg områder der ikke er der endnu, og takket være den økonomiske afmatning (som politikerne ikke vil italesætte) går der en rum tid før det bliver anderledes. Derudover har Coronaen gjort nogle indhug i den kollektive trafik der stadig kan mærkes.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 26/01-24, 11:17.
Jeg har lige kigget nogle artikler igennem fra andet halvår af 2023 hvor investeringer i forbedring af kapaciteten og servicen på L2 (Odder-Lisbjerg/Lystrup) var en kort del af budgetforhandlingerne i Aarhus Kommune, indtil beslutningen blev udskudt til den samlede beslutning omkring etape 2.

Her fremgår det at første etape af letbanen kan komme op på 8-10 mio. årlige passagere ved fuld udbygning af Lisbjerg og Nye samt ved køb af flere og længere letbanetog. Dertil skal driften udvides til kvarterdrift helt til Odder og femminuttersdrift på indre strækning. Med den nuværende topkapacitet har man simpelthen ikke plads til at komme op over de 6 mio. passagerer årligt, fordi man i morgenmyldretiden ikke har plads til flere kunder.

Jeg har dog ikke fundet noget om en evt. forlængelse af de eksisterende Variobahn med to ekstra led, som man har gjort i Bergen. Det ville ellers være en lidt hurtigere løsning, end et nyt udbud på ekstra togsæt. Perronerne på indre strækning skulle være lange nok til det. 

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Jeg har dog ikke fundet noget om en evt. forlængelse af de eksisterende Variobahn med to ekstra led, som man har gjort i Bergen. Det ville ellers være en lidt hurtigere løsning, end et nyt udbud på ekstra togsæt. Perronerne på indre strækning skulle være lange nok til det. 

Der har været optioner på at forlænge både Variobahn og Tango. Imidlertid er disse udløbet - hhv i praksis uanvendelige, da normerne er ændret så meget, at engangsomkostningerne til ændringer i design og ny homologering klart overstiger både budget og almindeligt købmandsskab. Det er særligt opdateringerne på kollsionsnormerne, der er tunge. Det er de iøvrigt for alle leverandører af letbanekøretøjer. Kollisionsnormerne stiller krav til vognkassens konstruktion og dermed også større ændringer på mellemvogne og bremseegenskaber i relation til overkørslerne på Odderbanen. Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).

Lasse

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 26/01-24, 14:56.
Så giver det nok bedst mening at vente med indkøb til beslutning om etape 2, så man kan indkøbe en samlet flåde - evt. med fast bestilling på det man skal bruge akut til etape 1 og med optioner/rammeaftale på det man skal bruge når etape 2 engang er færdig.

I Bergen betyder det vel også at de skal ud og finde en ny variant til Åsane etapen så? Den seneste option på Variobahn til Flesland etapen blev kaldt i 2019.

Anders

Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/01-24, 14:04
Citat fra: Jensen123 Dato 18/01-24, 17:53Dvs. at med en tilsvarende stigningstakst vil man nå de forventede 9 millioner passagerer omkring 2034. En mindre forsinkelse kan man vel sige.



Tjo, man skal huske at selve prognosen ikke hed 9 millioner passagerer fra dag et, men 9 millioner fra den dag en masse betingelser var nået. Det er de ikke allesammen endnu, langt fra faktisk. Det var jo politisk bestemt at man ville ligge budgettet og det officielle forventede passagertal efter den prognose allerede fra dag et.

Ja, men ikke desto mindre opererer trafikministeren med det tal i hans svaret til Folketinget. I samme svar kan man læse at letbanen i Odense opererer med en indsvingsfase på 2,5 år.
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/spm/263/svar/1968406/2729202.pdf

Der må jo findes en opgørelse over de betingelser. Kan du oplyse mig om dem?? Ellers er det jo bare elastik i metermål.

Citat fra: GHolm Dato 19/01-24, 14:11
Citat fra: andersj Dato 18/01-24, 14:48Problemet er at man stadig er langt fra den høje prognose på 9 mio. passagerer årligt - hvilket endda var konservativt i forhold til en tidligere prognose på 11,7 mio. passagerer.

Så modstanderne kan stadig referere til disse tal, selvom 9 mio. passagerer efterhånden ser mere og mere realistisk ud med Lisbjerg og Nye fuldt udbygget.

Hvis man bygger alle planlagte etaper, så er de 12 mio. passagerer på etape 1 nok heller ikke urealistisk.

Det er rigtigt nok. Jeg synes dog det er mere og mere sjældent at man ser modstandere referere til det gamle passagertal. Det sker stadig, men ikke så ofte som før. Det nævnes sjældent i relation til etape 2, i de "debater" jeg ser. Måske det er ved at være forstået at det er et betinget tal og at det mere var et politisk problem? Og at det faktisk går meget godt selvom prognosen ikke er nået endnu? Man ønsker ikke at udvide flåden fordi der er mangel på passagerer.

Politiske problemer har det med at blive meget konkrete problemer, når der skal spares andre steder i budgettet pga. manglende indtægter.

Det er problematisk hvis man bliver ved at tæske rundt i gamle prognoser, der jo kun er et estimat.
Man må tage udgangspunkt i de faktiske passaggertal, og så kan man se på hvad man kan gøre for at forøge dem.
Derudover kan man som udgangspunkt regne med at passagertallet stille og roligt stiger i årene der kommer, i takt med at byen vokser. Medmindre man lader priserne stige for meget, da kan det naturligvis have den modsatte effekt.
Lige nu går det ikke for godt på det punkt, prisstigningerne i den kollektive trafik er alt for voldsomme. Det er noget politikerne mangler at indse, man kan frygte at de først vågner op når passagererflugten er en realitet.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: Jensen123 Dato 27/01-24, 11:19
Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/01-24, 14:04
Citat fra: Jensen123 Dato 18/01-24, 17:53Dvs. at med en tilsvarende stigningstakst vil man nå de forventede 9 millioner passagerer omkring 2034. En mindre forsinkelse kan man vel sige.



Tjo, man skal huske at selve prognosen ikke hed 9 millioner passagerer fra dag et, men 9 millioner fra den dag en masse betingelser var nået. Det er de ikke allesammen endnu, langt fra faktisk. Det var jo politisk bestemt at man ville ligge budgettet og det officielle forventede passagertal efter den prognose allerede fra dag et.

Ja, men ikke desto mindre opererer trafikministeren med det tal i hans svaret til Folketinget. I samme svar kan man læse at letbanen i Odense opererer med en indsvingsfase på 2,5 år.
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/spm/263/svar/1968406/2729202.pdf

Der må jo findes en opgørelse over de betingelser. Kan du oplyse mig om dem?? Ellers er det jo bare elastik i metermål.

Jeg ved faktisk ikke hvor den oprindelige prognose er at finde henne, men jeg går ud far man kan finde den et sted på Aarhus Kommunes hjemmeside eller sådan noget. Jeg har kun set dele af den citeret i Aarhus Stiftstidene i forbindelse med deres dækning af letbanen.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak