Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Trafikmønstermåling
Gå ned Sider:[1] 2
Trafikmønstermåling
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 19/01-24, 12:28.
Der er regelmæssigt lavet trafiktælling på den offentlige trafik. Det er jo til at håndtere ved at hyre nogle studenter og sætte dem op ved alle stationer og udlevere en papirlap ved påstigningsstationen som så aflevers på den station man stiget af. Idag kan man vel lave noget med Rejsekortet (det dækker så ikke alle rejdende, men det kan man nok håndtere statistisk).
Men er der nogensinde lavet en komplet trafikmønstermåling det også omfatter den individuelle trafik også?
Google har jo data for i hvert fald alle de der har Android telefoner.
Med de traditionelle traiktællinger får man jo kun fat i de der allerede kører med offentlig trafik, men ikke i de der IKKE kører med så eventuelle skjulte behov for udbygninger kan man ikke identificere men kun gætte på. -og det sidste er vi jo gode til herinde :-)
Jeg ved ikke om ikke Apple har tilsvarende data for alle de der kører rundt med en iPhone, men mon ikke de også har nogle ineressante lokationsdata?

Hvis der er en trafikforsker på linien her, så er ideen til et Phd studie hermed givet videre :-)

Trafikmønstermåling
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 19/01-24, 13:24.
Ved individuel trafik tælles typisk på bestemte punkter. Københavns Kommune laver for eksempel jævnt hen manuelle trafiktællinger for cykler, fodgængere og køretøjer. På Københavnerkortet > Trafik og veje > Trafiktællinger er det muligt at finde de seneste tællinger fra en masse steder i kommunen. Københavnerkortet er i øvrigt lidt af en tidsrøver, hvor man kan finde faciliteter, institutioner, vejforhold, tilladelser, administrative grænser osv.

Og nej, punkttællinger siger selvfølgelig ikke noget om, hvor folk tager til og fra. Men de siger en del om, hvor det kniber med pladsen.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Trafikmønstermåling
Af Niels Munch. 19/01-24, 13:36.
..... og så er der også "Grøn Mobilitetsmodel", tidligere kendt som "Landstrafikmodellen": https://www.vejdirektoratet.dk/segment/groen-mobilitetsmodel/om-modellen .

M.v.h.
Niels

Man skulle mene at Rejsekortet gav et statistisk stort nok grundlag til at lave trafik tællinger.

Problemet med trafiktællinger baseret på rejsekort, er jo at det kun tager de rejser der i dag bliver foretaget. Så ja måske fint i forhold til frekvens på nuværende strækninger. Men ser man på nye tiltag vil det ikke hjælpe meget. Og siger ikke meget om hvor mange potentielle passagerer en ny linie af den ene eller anden art ville få. Der mener jeg jo at skat ved jo hvor folk arbejder, det står på vores årsopgørelser/forskudsopgørelse i forbindelse med befordringsfradrag. De data burde man kunne kaste i en maskine der siger x antal mennesker bor i postnr. x og arbejder i postnr. y... Osv osv osv. Og så giver det måske en ide også om hvor behov kan være. Men kun hjælpe til, for igen, søger folk jo ikke arbejde på en strækning de har svært ved at komme frem til, uanset bil, cykel eller tog og bus. Så der skal jo kigges på mange forskellige ting.

Trafikmønstermåling
Af TWB. 19/01-24, 17:00.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 19/01-24, 16:37Problemet med trafiktællinger baseret på rejsekort, er jo at det kun tager de rejser der i dag bliver foretaget. Så ja måske fint i forhold til frekvens på nuværende strækninger. Men ser man på nye tiltag vil det ikke hjælpe meget. Og siger ikke meget om hvor mange potentielle passagerer en ny linie af den ene eller anden art ville få. Der mener jeg jo at skat ved jo hvor folk arbejder, det står på vores årsopgørelser/forskudsopgørelse i forbindelse med befordringsfradrag. De data burde man kunne kaste i en maskine der siger x antal mennesker bor i postnr. x og arbejder i postnr. y... Osv osv osv. Og så giver det måske en ide også om hvor behov kan være. Men kun hjælpe til, for igen, søger folk jo ikke arbejde på en strækning de har svært ved at komme frem til, uanset bil, cykel eller tog og bus. Så der skal jo kigges på mange forskellige ting.
Trafiktællinger alene udfra hvad f.eks. Rejsekort eller billetkøb viser kun hvad man har mulighed for i dag.

Data fra skat kunne vel give et bedre byd på hvor folk bor og arbejder.
Her nok de data som skatteyder indberetter for at få befordringsfradrag.
Rejser under 24 km dagligt kommer så ikke med.
Men i forhold til især jernbanen ville sådanne data give mere information om hvordan folk pendler.

Trafikmønstermåling
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 19/01-24, 19:41.
Citat fra: Niels Munch Dato 19/01-24, 13:36..... og så er der også "Grøn Mobilitetsmodel", tidligere kendt som "Landstrafikmodellen": https://www.vejdirektoratet.dk/segment/groen-mobilitetsmodel/om-modellen .
Men det er jo en model og ikke den faktiske trafik.

Trafikmønstermåling
Af Togiudlandet. 19/01-24, 19:56.
Citat fra: Anders Larsen Dato 19/01-24, 15:41Man skulle mene at Rejsekortet gav et statistisk stort nok grundlag til at lave trafik tællinger.

Men så tælles alle dem med pendlerkort jo ikke med - modsat en papirlap fra startstation til slutstation. Eller er der virkelig så få med pendlerkort tilbage?

Og det vil alligevel også kun vise rejsen i dag, ikke om der kunne være en nemmere vej...

Trafikmønstermåling
Af Krabsen. 19/01-24, 20:28.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 19/01-24, 19:41
Citat fra: Niels Munch Dato 19/01-24, 13:36..... og så er der også "Grøn Mobilitetsmodel", tidligere kendt som "Landstrafikmodellen": https://www.vejdirektoratet.dk/segment/groen-mobilitetsmodel/om-modellen .
Men det er jo en model og ikke den faktiske trafik.

Udfordringen er jo netop, at den faktiske trafik - uanset hvordan optællingen gennemføres - altid vil være tilbageskuende.

Der kommer så modellerne ind, idet de efter evne stipulerer de fremtidige ændringer i trafikmønster.
Ved med udgangspunkt i historien at skrue på tallene ud fra planlagte ændringer i demografien, byggeplaner og meget andet.


Trafikmønstermåling
Af mpp. 19/01-24, 20:32.
Hvis man skal have de her data er det noget mobilselskaber har og deler afhængig af databeskyttelsesregler. Så kan man se brede mønstre i hvordan folk bevæger sig så længe man ikke kan identificere den enkelte.

Der er også hele datadelingsøkonomien, hvor et mobilspil skal bruge brugerens location så der kan vises lokaliserede reklamer samtidig med at der kan laves en profil på brugeren. De datasæt bliver så brugt lidt anderledes men det er rimeligt svært at undgå at dukke op i dem. De har også været brugt til at identificere ansatte hos efterretningstjenester og hemmelige militærbaser men det er nok udenfor det her forums emne.

Citat fra: Togiudlandet Dato 19/01-24, 19:56
Citat fra: Anders Larsen Dato 19/01-24, 15:41Man skulle mene at Rejsekortet gav et statistisk stort nok grundlag til at lave trafik tællinger.

Men så tælles alle dem med pendlerkort jo ikke med - modsat en papirlap fra startstation til slutstation. Eller er der virkelig så få med pendlerkort tilbage?

Og det vil alligevel også kun vise rejsen i dag, ikke om der kunne være en nemmere vej...


Min tanke var at hvis Nielsen målinger kan vide nogenlunde hvor mangebder ser et tv program  selv om meget få husstande havde sådanne en boks så kunne ind og udcheckninger med Rejdekortet vel give det damme resultat der deres udbredelse er langt højere end en Nielsen måling.


Jeg et med på ar folk med pendlerkort kun skal checke ind og ud ved start og ende destinationerne.
Men dannwb med data fra selve Rejsekortet så burde det altså give et retvisebde billede.

Trafikmønstermåling
Af TWB. 20/01-24, 05:54.
Citat fra: Krabsen Dato 19/01-24, 20:28Der kommer så modellerne ind, idet de efter evne stipulerer de fremtidige ændringer i trafikmønster.
Ved med udgangspunkt i historien at skrue på tallene ud fra planlagte ændringer i demografien, byggeplaner og meget andet.
Så kan jo efterfølgende håbe at de rejsende så rejser som modellen har beregnet.

Fakta er at det sjældent holder stik.

Trafikmønstermåling
Af Krabsen. 20/01-24, 09:06.
Citat fra: TWB Dato 20/01-24, 05:54
Citat fra: Krabsen Dato 19/01-24, 20:28Der kommer så modellerne ind, idet de efter evne stipulerer de fremtidige ændringer i trafikmønster.
Ved med udgangspunkt i historien at skrue på tallene ud fra planlagte ændringer i demografien, byggeplaner og meget andet.
Så kan jo efterfølgende håbe at de rejsende så rejser som modellen har beregnet.

Fakta er at det sjældent holder stik.

En lille analogi:

"Hvad har du købt?"
"En lodseddel."
"Er du klar over, hvor lille chancen er for at vinde?"
"Større, end hvis jeg ikke købte den."

(Sjanten og Jens Fup i Basserne)

Trafikmønstermåling
Af TWB. 20/01-24, 09:18.
Citat fra: Krabsen Dato 20/01-24, 09:06
Citat fra: TWB Dato 20/01-24, 05:54
Citat fra: Krabsen Dato 19/01-24, 20:28Der kommer så modellerne ind, idet de efter evne stipulerer de fremtidige ændringer i trafikmønster.
Ved med udgangspunkt i historien at skrue på tallene ud fra planlagte ændringer i demografien, byggeplaner og meget andet.
Så kan jo efterfølgende håbe at de rejsende så rejser som modellen har beregnet.

Fakta er at det sjældent holder stik.

En lille analogi:

"Hvad har du købt?"
"En lodseddel."
"Er du klar over, hvor lille chancen er for at vinde?"
"Større, end hvis jeg ikke købte den."

(Sjanten og Jens Fup i Basserne)

Hvis du med din analogi mener at alle disse trafikundersøgelser ikke giver større chance for at ramme rigtigt end ved køb af en lodseddel - så er vi meget enig.

Trafikmønstermåling
Af Togiudlandet. 20/01-24, 11:01.
Citat fra: Anders Larsen Dato 20/01-24, 01:14
Citat fra: Togiudlandet Dato 19/01-24, 19:56
Citat fra: Anders Larsen Dato 19/01-24, 15:41Man skulle mene at Rejsekortet gav et statistisk stort nok grundlag til at lave trafik tællinger.

Men så tælles alle dem med pendlerkort jo ikke med - modsat en papirlap fra startstation til slutstation. Eller er der virkelig så få med pendlerkort tilbage?

Og det vil alligevel også kun vise rejsen i dag, ikke om der kunne være en nemmere vej...


Min tanke var at hvis Nielsen målinger kan vide nogenlunde hvor mangebder ser et tv program  selv om meget få husstande havde sådanne en boks så kunne ind og udcheckninger med Rejdekortet vel give det damme resultat der deres udbredelse er langt højere end en Nielsen måling.


Jeg et med på ar folk med pendlerkort kun skal checke ind og ud ved start og ende destinationerne.
Men dannwb med data fra selve Rejsekortet så burde det altså give et retvisebde billede.

Bare for en god ordens skyld - pendlerkortet tjekkes aldrig ind/ud, det er som det gamle pap-kort, man blot skal forevise ved forlangende (selvom det nu er elektronisk på mobilos) ;)

Og det kan godt være, jeg er gammeldags, men jeg tænker, at de fleste pendlere har et pendlerkort - enten "månedskort" eller Pendler20, og rejsekortet er mere til fritidsrejser eller ikke faste pendlere? Og derfor synes jeg ikke sammenligningen med TV-måling funker, for pendlerkort og rejsekort er 2 forskellige slags rejsende?

Og jeg bruger selvfølgelig også mit pendlerkort til fritidsrejser i de zoner jeg har - de rejser bliver heller aldrig registreret.

Men kender nogen fordelingen af pendlerkort på mobil og pendler-rejsekort? Det kan jo godt være, jeg er en af de få, der stadig sværger til et "gammeldags" pendlerkort, for at undgå rejsekortet, og alle andre rent faktisk bruger et pendlerrejsekort. Jeg synes bare, der er mange, der hiver deres mobil frem, når der er kontrol.

Gå op Sider:[1] 2
Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere
DSB MX 1040

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak