Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbane i GLostrup og Lyngby i dag
Gå ned Sider:[1] 2 3
Godaften i forummet!

I det noget omskiftelige vejr i dag kom jeg forbi byggeriet af Hovedstadens Letbane i Lyngby og Glostrup, og her er et par billeder.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Klampenborgvej i Lyngby, set mod  nordøst fra krydset ved Kanalvej.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Lyngby station, set mod nordvest.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kurven ved Lyngby station, hvor sporvejen føres under motorvejen og S-banen og mod Buddingevej. Siden jeg sidst var her, er der blevet opsat skærme på støttevæggen. 

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kommende stoppested Glostrup Nord Hersted med mange arbejdskøretøjer. På strækningen langs Nordre Ringvej i Glostrup er mange af  masterne blevet 'pakket ud' og har fået beslag til udliggere m.v.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ballastvogne umiddelbart nord for Glostrup Nord Hersted.

v.h.
Ottoemil

Hovedstadens Letbane i GLostrup og Lyngby i dag
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 20/01-24, 12:43.
Endnu en gang dejlig opdateret foto af mit yndlings problem barn. Fedt at nogen er så at dele med os andre. Spændt på hvordan bil trafik bliver ændret som vejen gives tilbage, og ikke mindst når letbane begynder at køre.

Godaften i forummet!
Sneen forsvandt ret hurtigt. I dag var jeg forbi Ringvejen i Glostrup og Rødovre.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I sportrekanten på Søndre Ringvej ved 'sidebanen' til Glostrup station er der nu opsat køreledningsmaster.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Krydset Fabriksparken/Nordre Ringvej set mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Et arbejdskøretøj har lige passeret det kommende stoppested Glostrup Ejby ad venstre spor. Jeg fotograferer mod nord.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ved det kommende stoppested Rødovre Nord blev der arbejdet med elektriske installationer.

v.h.
Ottoemil

Hovedstadens letbane er meget konsekvent med at letbanen har "stationer". Du kalder dem "stoppesteder". Er det fordi du rent principielt er uenig i at kalde dem "stationer" - eller er det bare en tilfældighed?

Jeg kalder dem konsekvent stoppesteder (og køretøjerne for sporvogne).
Jeg synes ikke, at så spartanske indretninger, hvor der dårligt nok er læ eller overdækning, og kun et par siddepladser, fortjener betegnelsen station.

v.h.
Ottoemil

Kære Jørgen og Ottomil

For mig personligt er en letbane som denne på Ring 3 ikke andet (sorry) end en sporvogn. Dette begrundes i HVOR den kører, materiellet og at der jo ikke er sporforbindelse til en "Jernbane".

Det er en sporvogn med tidens materiel og det holder ved Stoppesteder, selv ved krydsningen over S-banen ved Herlev og under S-banen ved Buddinge.

Jeg tror at ordet "Letbane" i sin tid blev anvendt for at skjule, at det jo "bare" var en nyanlagt sporvej, som man jo havde afskaffet i sin tids "fremsynethed".

Jeg kan ikke udtale mig om banen i Odense, men umiddelbart er det vel også en sporvogn. Derimod er banen i Århus området på flere strækninger en jernbane med let elektrisk materiel, altså kan ordet efter min mening godtages. Men en SPORVOGN inde i Århus er den sq!!

Altså er "Letbanen" vel bare et ord der siger "moderne og tidssvarende" og ikke udtrykket "Sporvogn" som associeres med "Fodklang og Strop" inde i København, Århus og Odense. Næææææ, letbanene, DET er fremtiden ;D

Bedste hilsener

Steff (en gang daglig bruger af KS 1/6/9 og 7/5).

Citat fra: Steff Dato 24/01-24, 11:01Jeg tror at ordet "Letbane" i sin tid blev anvendt for at skjule, at det jo "bare" var en nyanlagt sporvej, som man jo havde afskaffet i sin tids "fremsynethed".

"Letbane" blev valgt for at signalere at man kører i eget tracé på hele ruten, modsat de gamle sporveje der delte vognbaner med bilisterne.

Materiellet er dog det samme, nemlig sporvogne. Men infrastrukturen er anderledes og kaldes derfor en letbane.

Anders

"Letbane" er formentlig hentet fra det engelsksprogede "Light Rail", for hvilket "there is no standard definition": https://en.wikipedia.org/wiki/Light_rail .

M.v.h.
Niels

Hovedstadens Letbane i GLostrup og Lyngby i dag
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/01-24, 12:37.
Lad os holde os til det tyske gadebane (Straßenbahn) som imho. er meget mere sigende for hvad sagen drejer sig om.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: andersj Dato 24/01-24, 12:07
Citat fra: Steff Dato 24/01-24, 11:01Jeg tror at ordet "Letbane" i sin tid blev anvendt for at skjule, at det jo "bare" var en nyanlagt sporvej, som man jo havde afskaffet i sin tids "fremsynethed".

"Letbane" blev valgt for at signalere at man kører i eget tracé på hele ruten, modsat de gamle sporveje der delte vognbaner med bilisterne.

Materiellet er dog det samme, nemlig sporvogne. Men infrastrukturen er anderledes og kaldes derfor en letbane.
Citat fra: andersj Dato 24/01-24, 12:07
Citat fra: Steff Dato 24/01-24, 11:01Jeg tror at ordet "Letbane" i sin tid blev anvendt for at skjule, at det jo "bare" var en nyanlagt sporvej, som man jo havde afskaffet i sin tids "fremsynethed".

"Letbane" blev valgt for at signalere at man kører i eget tracé på hele ruten, modsat de gamle sporveje der delte vognbaner med bilisterne.

Materiellet er dog det samme, nemlig sporvogne. Men infrastrukturen er anderledes og kaldes derfor en letbane.

Kære Anders

Jeg kan ikke lade være med at drille lidt p.g.a. din definition ;D . Så har jeg og andre i 1960´erne (og før) kørt med datidens letbane - med "Kloark"-, "Scrap-" og "Lundingvogne - på letbanen fra Jagtvej/Tagensvej krydset, ned over Vibenhus runddel, videre af Strandboulevarden og til Østerport station. Dér lå traceen nemlig totalt adskilte fra vejen, ved at sporvognene (datidens letbane) kørte på deres egen græsbelagte skinnestrækning. Dette er også forekommet andre steder i København, ka´ bare ikke lige komme i tanker om hvor.

Steff

Hovedstadens Letbane i GLostrup og Lyngby i dag
Af Niels Munch. 24/01-24, 15:56.
Seneste redigering: 24/01-24, 15:59 af Niels Munch
Citat fra: Niels Munch Dato 24/01-24, 12:14"Letbane" er formentlig hentet fra det engelsksprogede "Light Rail", for hvilket "there is no standard definition": https://en.wikipedia.org/wiki/Light_rail .

Hvis vi skal fortsætte drillerierne, så kan vi smide udtrykket "tram-train" (som nogle bruger om Grenaa-banen og Tango-vognene) samt det gamle amerikanske "interurban" (tysk "Überlandstraßenbahn") ind i diskussionen.

Men da definitionerne heller ikke her synes éntydige, og det i øvrigt er synd for Ottoemils fine tråd, så gør vi det ikke :P .

M.v.h.
Niels

Kørte forbi Lundtofte på Motorvejen ind mod byen til foredrag i IDA og bemærkede at der bygges stoppested ved Rævehøjvej og i det hele taget er gang i sveller og skinner på det gamle Lundtoftebaneareal fra Anker Engelundsvej og ned til endestoppestedet ved Lundtofteparken.


Mange tak for fotos og rapporter. Dejligt at det begynder at ligne en bane. Men hvor tager det dog lang tid!

Ordet Letbane er nok en fordanskning/oversættelse af det amerikanske "light rail"

Mvh
Knut

Citat fra: Nordexpress Dato 27/01-24, 17:21Mange tak for fotos og rapporter. Dejligt at det begynder at ligne en bane. Men hvor tager det dog lang tid!
Ring III er en ret trafikeret vej, hvor trafikken skal opretholdes i et vist omfang ligesom Downtown Lyngby og Klampenborgvej, så der skal hele tiden tages hensyn til dette.
Havde det været etablering på bar mark havde det nok bare været derudaf...

Gå op Sider:[1] 2 3
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak