Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbane i GLostrup og Lyngby i dag
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Hovedstadens Letbane i GLostrup og Lyngby i dag
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 28/01-24, 19:52.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-24, 19:05
Citat fra: Nordexpress Dato 27/01-24, 17:21Mange tak for fotos og rapporter. Dejligt at det begynder at ligne en bane. Men hvor tager det dog lang tid!
Ring III er en ret trafikeret vej, hvor trafikken skal opretholdes i et vist omfang ligesom Downtown Lyngby og Klampenborgvej, så der skal hele tiden tages hensyn til dette.
Havde det været etablering på bar mark havde det nok bare været derudaf...
Som en kloge åge vil jeg sige.
Kunne lade være med at give kabel flytning et ekstra år.
Holdt banen i den ene side. Så var det ene retning der blev ramt. Ingen kompliceret krys.
En anden dagens friske luft gave af tanke.
Når man regner på et projekt, intern rente. Øh hvad med dem i kø? Co2 fra køen? Er det med?

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 23/01-24, 22:25Hovedstadens letbane er meget konsekvent med at letbanen har "stationer". Du kalder dem "stoppesteder". Er det fordi du rent principielt er uenig i at kalde dem "stationer" - eller er det bare en tilfældighed?
Når HL kaldem dem for stationer så er det fordi der er byplanmæssige fordele ved at bygge stationsnært - Højere og tættere. Der er ikke noget der hedder "Stoppestedsnært"

Ja jeg tror også at det "sælger" bedre at have en letbane-station i nærheden frem for et stoppested.
Man ønsker jo at pointere at letbanen ikke er en klassisk bus eller en bumlesporvogn, men en moderne sporvej med eget tracé, som man har valgt at kalde en letbane. "Stoppested" klinger for meget af bus/langsom transport, så man har valgt station.
I folkemunde vil det nok ligeså meget blive omtalt som letbane-stoppested eller letbanestop.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Til orientering: Odense Letbane har officielt stationer. Derimod finder jeg termerne stoppesteder og destinationer på Århus Letbanes hjemmeside.

Opslag her på kanalen er så generelt næppe forpligtede til at anvende letbaneselskabernes valgte termer - selv tænker jeg mere sporvogn og stoppested her i Odense  ;D

Hovedstadens Letbane i GLostrup og Lyngby i dag
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/03-24, 17:31.
Seneste redigering: 3/03-24, 17:39 af Per Holm
Færdselsloven anvender "stoppested" medens afmærkningsbekendtgørelsen benytter "holdeplads" så med mindre der evt. måtte være noget tredje anført i BOStrab eller man føler en særlig trang til at "spille smart" er det vel de ord vi her i et fagligt miljø bruger?
 
Bek. af færdselsloven - gældende

Bek. om vejafmærkning - gældende

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Som tidligere anført findes der jo den (æld)gamle Fingerplan for Hovedstadsområdet, der pålægger kommuner mm at planlægge boligbyggeri "stationsnært". Etableringen af Favrholm station syd for Hillerød har givet Hillerød kommune mulighed for at byudvikle et helt nyt byområpe omkring stationen.
Det samme kommer til at gælde for Letbanen. Selv om den er ført igennem områder, der forlængst er byudviklede, er der også bare pletter ind imellem.
Og ja, det er en strid om ord, og tenderer insektsex, men det er ikke destomendre sådan klaveret spiller.
Der findes ikke tilsvarende planer for Odense og Århus.

Citat fra: Per Holm Dato  3/03-24, 17:31Færdselsloven anvender "stoppested" medens afmærkningsbekendtgørelsen benytter "holdeplads" så med mindre der evt. måtte være noget tredje anført i BOStrab eller man føler en særlig trang til at "spille smart" er det vel de ord vi her i et fagligt miljø bruger?
 
Bek. af færdselsloven - gældende

Bek. om vejafmærkning - gældende

Men letbanen i Odense er godkendt som en jernbane.

Hovedstadens Letbane i GLostrup og Lyngby i dag
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 4/03-24, 11:54.
Citat fra: olst Dato  4/03-24, 11:29Men letbanen i Odense er godkendt som en jernbane.


Og hvilken betegnelse anvender de bestemmelser som letbanen er godkendt efter om de steder, hvor vogntogene holder stille, medens der udveksles passagerer og/eller personale?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mss Dato  3/03-24, 15:35I folkemunde vil det nok ligeså meget blive omtalt som letbane-stoppested eller letbanestop.


Nu ved jeg ikke hvordan det er i Odense, men det er min oplevelse i Aarhus at normale ikke-nørd borgere kalder det for stationer. Tror de fleste bare tænker at skinner = station. Det kan være det er anderledes i København, hvor man trods alt har S-banen at samligne med.

Altså hent ærligt.

Er der nogen ud og nogle brugere af Jernbanen.dk der går op i om det bliver kaldt stoppested eller station.

Jeg tænker i hvert fald at man for travlt hvis man skal rette alle sine medpassagerer hvis de bytter rundt på diverse jernbanetekniske begreber.

Det ville jo også være farligt hvis de kom til at kalde lokoføereren for en togfører og en transversal for et sporskifte. :-)

Citat fra: Anders Larsen Dato  5/03-24, 08:37Altså hent ærligt.

Er der nogen ud og nogle brugere af Jernbanen.dk der går op i om det bliver kaldt stoppested eller station.

Jeg tænker i hvert fald at man for travlt hvis man skal rette alle sine medpassagerer hvis de bytter rundt på diverse jernbanetekniske begreber.

Det ville jo også være farligt hvis de kom til at kalde lokoføereren for en togfører og en transversal for et sporskifte. :-)

Helt enig. Så vigtigt kan det jo heller ikke være når hverken vi eller selskaberne selv kan blive enige


[/quote]
Citat fra: Per Holm Dato  3/03-24, 17:31Færdselsloven anvender "stoppested" medens afmærkningsbekendtgørelsen benytter "holdeplads" så med mindre der evt. måtte være noget tredje anført i BOStrab eller man føler en særlig trang til at "spille smart" er det vel de ord vi her i et fagligt miljø bruger?
 
Bek. af færdselsloven - gældende

Bek. om vejafmærkning - gældende

Den udgave af BOStrab jeg har på hylden som gælder for metroen står:
Stopping places is used to indicate open street level stops. Stations indicate stopping placeces on elevated and underground sections, as also those places witch althrough at ground level, are completly seperated from public road....

Så, er et stop placeret over jorden eller under jorden eller placeret helt adskilt fra offentlig vej, kaldes det en station. Ligger stoppet på en gade/vej, er det er stoppested.


Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

I mellemtiden er der jo kommet flere master og sågar ledninger på dele af strækningen.

Som her ved Rigshospitalet i Glostrup:



Og et sted omkring Ejby:



Beklager "kvaliteten", billederne er taget gennem et busvindue.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Hovedstadens Letbane i GLostrup og Lyngby i dag
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 1/04-24, 00:10.
Skal vel også snart være klar til test kørsel.

Tak for at dele fotos

Citat fra: Per Holm Dato  3/03-24, 17:31Færdselsloven anvender "stoppested" medens afmærkningsbekendtgørelsen benytter "holdeplads" så med mindre der evt. måtte være noget tredje anført i BOStrab eller man føler en særlig trang til at "spille smart" er det vel de ord vi her i et fagligt miljø bruger?
 
Bek. af færdselsloven - gældende

Bek. om vejafmærkning - gældende

Måske skyldes den forskel at en "holdeplads" kan være beregnet til andet end et køretøj i rutetrafik?

Eskild

Gå op Sider: 1 [2] 3
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak