Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- "Lange" Neutralsektioner
Gå ned Sider:[1] 2
"Lange" Neutralsektioner
Af esni. 21/01-24, 14:08.
 I Bane Danmarks køreledningsanlæg er der neutralsektioner af forskellig slags og længde.

Hvor lange er de?

Og hvorfor har de den længde?

Eskild

"Lange" Neutralsektioner
Af MicB. 24/01-24, 09:14.
Banedanmark har neutralsektioner i 3 længder:

De gamle er 5 m lange og består af 2 sæt isolerstænger med et jordet punkt i midten, disse er godkendt til kørsel med op til 160 km/t. Disse bruges ikke længere ved nybygning da de er ret omkostningstunge i vedligehold, da deres opbygning betyder at isolerstænger og kobbermeder slides ret hurtigt.

I dag bygges neutralsektioner enten som split neutralsektioner eller lange neutralsektioner.

Split neutralsektioner består af 3 adskillelsesfelter umiddelbart efter hinanden over en afstand på ca. 135 m, dette sikrer at strømaftagerne på togene ikke kan kortslutte 2 forskellige forsyningsfaser. Disse er godkendt op til 200 km/t, og er ikke specielt omkostningstunge i vedligehold da der kun slides på køretråden, og ikke isolerstænger.

De lange består af 2 adskillelsesfelter med mindst 402 m imellem, dette område er "svævende" dvs. ikke jordet eller spændingssat og sikrer dermed at  strømaftagerne på togene ikke kan kortslutte 2 forsyningsfaser. Disse bruges hvis køreledningsanlægget bygges til mere end 200 km/t, da dynamikken mellem strømaftager og køreledningsanlæg er bedre  end på split neutralsektionen p.g.a. den større afstand mellem skift i kontakt punkt. vedligeholdet er ligesom ved Split neutralsektioner ikke specielt omkostningstungt da der heller ikke her slides på isolerstænger, kun på køretråd.

Ulempen ved de nye længere neutralsektioner er at et tog kan blive "fanget" i et spændingsløst område, og skal have hjælp til at komme videre, enten ved omkobling af kørestrøm, eller med hjælpetog. Derfor bruges split neutralsektioner på 135 m op til 200 km/t for at mindske området hvor toget risikere at blive "fanget", dog kan de ikke bruges ved højere hastigheder, da man risikere at der opstår meget voldsomme svingninger i køreledningsanlægget (resonans) ved passage af mere end 1 strømaftager.


Tak for fyldigt svar.
Bliver der (igen/fortsat) begrænsninger på antal strømaftagere, der må være oppe ift hastigheder?
Husker begrænsninger i hastighed på fire koblede ER tog.

/Lasse

"Lange" Neutralsektioner
Af MicB. 24/01-24, 12:13.
Så vidt jeg ved er der ikke begrænsninger på hastighed ift. antal strømaftagere på split- og lange neutralsektioner, kun på afstand i mellem de enkelte strømaftagere på split og afstand mellem de yderste på lang.
Men så længe vi stadig har de gamle korte 5 m med isolerstænger installeret, vil der stadig være begrænsninger ved 4 eller 5 strømaftagere for at undgå de potentielle skader der kan opstå når flere strømaftager sætter isolerstængerne i svingninger.

"Lange" Neutralsektioner
Af esni. 24/01-24, 14:15.
Citat fra: MicB Dato 24/01-24, 12:13Så vidt jeg ved er der ikke begrænsninger på hastighed ift. antal strømaftagere på split- og lange neutralsektioner, kun på afstand i mellem de enkelte strømaftagere på split og afstand mellem de yderste på lang.
Men så længe vi stadig har de gamle korte 5 m med isolerstænger installeret, vil der stadig være begrænsninger ved 4 eller 5 strømaftagere for at undgå de potentielle skader der kan opstå når flere strømaftager sætter isolerstængerne i svingninger.

Men vel kun på de strækninger, der har de korte neutralsektioner?

Har du i øvrigt (en link til) et billede af adskillelsesfeltet og den gamle type neutralsektion


Eskild

"Lange" Neutralsektioner
Af MicB. 25/01-24, 07:58.
Ja kun på de strækninger med korte neutraler.

Kort neutral
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Typisk adskillelsesfelt
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

"Lange" Neutralsektioner
Af Niels Munch. 25/01-24, 13:14.
Måske jeg er helt OT? Men under et NJS-besøg ved A/S Storebælt tog jeg på Sprogø disse 2 billeder:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Begge fotos Sprogø, 23.09.2014 (nm).

..... og da min viden om køreledningsanlæg er begrænset "til usynlighed", vil jeg da meget gerne vide, hvad jeg har fotograferet?

Bedste hilsener
Niels

"Lange" Neutralsektioner
Af MicB. 26/01-24, 08:24.
Citat fra: Niels Munch Dato 25/01-24, 13:14Måske jeg er helt OT? Men under et NJS-besøg ved A/S Storebælt tog jeg på Sprogø disse 2 billeder:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Begge fotos Sprogø, 23.09.2014 (nm).

..... og da min viden om køreledningsanlæg er begrænset "til usynlighed", vil jeg da meget gerne vide, hvad jeg har fotograferet?

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels

Det du har fotograferet er en neutralsektion af typen Phase Break. Den går ind under kategorien kort neutralsektion, da faseadskillelsen "kun" ligger på de 2 hvide isolerstænger mellem de 2 tætstående master. Resten af udstyret vi ser i enderne er til at sikre at traktionsstrømmen bliver afbrudt, hvis lokoføreren skulle have glemt at udkoble hovedafbryderen.
Denne model er ligesom de andre korte neutralsektioner ikke egnet til høje hastigheder, da udstyret giver et hårdt punkt i køreledningsanlægget. Dette giver stort slid på strømaftagerne, og risikere at starte kedelige svingninger.
Samtidig er de temmelig omkostningstunge på grund af slidtagen på meder og de vakumafbydere der sidder i de blå kasser der sidder i masterne.
I Danmark har vi denne model på Sprogø, i Eltang og lige nord for Vamdrup. De bliver ikke monteret længere da fabrikanten ikke længere producerer dem.

Hilsen

Michael

"Lange" Neutralsektioner
Af Niels Munch. 26/01-24, 10:13.
Seneste redigering: 26/01-24, 12:01 af Tommy Nilsson
Hej Michael,

Mange tak for dit svar, der (måske) får det til at dæmre for mig m.h.t. den forklaring, vi også fik derude på Sprogø for snart 10 år siden.

Nemlig, at neutralsektionen er fornøden, da den "skiller" to ikke-fasesynkroniserede forsyningssystemer fra hinanden (det østdanske, der har forbindelse med Sverige, og det vestdanske, der har forbindelse med Tyskland).

Da emnet ligger meget fjernt fra det tekniske gebet, jeg i tidens løb har færdedes i, skal jeg naturligvis spørge, om det er rigtigt opfattet?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
'Bonusbillede' fra Sprogø, tunnelmunding og teknikbygning 23.09.2014 (nm).

Det er så ikke her, neutralsektionen findes, men nærmere ude mod øens midte.

Bedste hilsener
Niels

"Lange" Neutralsektioner
Af MicB. 26/01-24, 10:50.
Seneste redigering: 26/01-24, 10:54 af MicB
Hej Niels

Du har fuldstændig ret, neutralsektionen på Sprogø deler Øst- og Vesteuropa. El-nettet på Sjælland er koblet sammen med Østeuropa gennem Sverige, Finland og Rusland, mens Fyn og Jylland er koblet til Vesteuropa gennem Tyskland. De 2 net er IKKE i fase, og kan IKKE kobles sammen.

Derudover bruger man også neutralsektioner til at adskille mellem 2 områder der forsynes fra hver sin transformator, da transformatorerne bliver koblet på det forsyningsnettet på forskellige faser.
Udfordringen er at et kørestrømsanlæg er en faset, mens forsyningsnettet er 3 faset. I forsyningsnettet skal man have alle 3 faser belastet nogenlunde ens. Kørestrømsanlæggets transformere bliver derfor koblet til 2 af de 3 faser således at det giver en jævn fordeling, f.eks.:

Trafo 1 på fase a+b
Trafo 2 på fase b+c
Trafo 3 på fase a+c
Trafo 4 på fase a+b

O.s.v.

Dette gør at der kommer en faseforskydning mellem 2 forsyningsområder på 120 grader, hvilket giver en spændingsforskel på ca. 43 kV. på et 25 kV. kørestrømsanlæg. Derfor er det vigtigt at de områder IKKE bliver kortsluttet.

Ang. dit billede: nej, det er tunnelmundingen vi ser, neutralsektionen ligger næsten helt ude ved vestbroens landfæste.

Hilsen

Michael

"Lange" Neutralsektioner
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 26/01-24, 12:48.
hvad så med det strøm kabel der forbinder øst og vest danmark ??

"Lange" Neutralsektioner
Af Mads. 26/01-24, 12:54.
Citat fra: hummel_62 Dato 26/01-24, 12:48hvad så med det strøm kabel der forbinder øst og vest danmark ??
Det er et jævnstrømskabel (HVDC). Øst Vest-Danmark er ikke i sync.

"Lange" Neutralsektioner
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/01-24, 12:55.
Seneste redigering: 26/01-24, 12:58 af Per Holm
Citat fra: hummel_62 Dato 26/01-24, 12:48hvad så med det strøm kabel der forbinder øst og vest danmark ??


Jævnstrøm.

Samme med Konti-Skankablet tværs over Læsø.

På 3 sprog: https://da.wikipedia.org/wiki/Konti-Skan

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

"Lange" Neutralsektioner
Af nielsm. 26/01-24, 12:56.
Det er en jævnstrømsforbindelse med invertere i begge ender.
Det kan eksempelvis ses her: https://openinframap.org/#8.58/55.4018/10.8536

"Lange" Neutralsektioner
Af MicB. 26/01-24, 12:56.
Enig

Det kabel der forbinder Øst- og Vestdanmark er et 400 kV. jævnspændingskabel med ensretter/vekselretter i begge ender, på den måde kan man overføre op til 600 MW energi uden at skulle tage højde for faseforskydning.

Gå op Sider:[1] 2
DSB ME 1511Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak