Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- “Vild ide: Hvorfor ikke tog fra Roskilde til Hillerød”
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7]
Eller midt Sjælland gen opleves.

Viktoria, jeg er ikke lige sikker på om det er blevet skrevet tidligere, men jeg kan i hvert fald ikke finde det lige nu - men hvad er dine tanker for udfletning øst for Roskilde? Jeg tænker at man er nødt til at lave et fly-over eller en dive-under, især nu hvor de to nordlige spor (efter planen) skal ombygges til S-tog.

I Slangerup ser dit forslag ud som om det bruger banegraven i den østlige side - men vest for stationen kommer man jo nok til at skulle ekspropriere nogle huse, uanset hvordan man vender og drejer det.

Jeg kan også meget godt lide din løsning for Lynge - den vil også tillade en eventuel forlængelse af S-togene fra Farum til Slangerup en dag (hvilket så ville kræve CBTC installeret på lokalbanens tog, men det skulle ikke være umuligt.) Det ville dog kræve nedrivning af omkring 15 huse, og nok også kompensation for støj til en række yderligere.

Det eneste valg jeg synes er lidt underligt er stationen øst for Uvelse. Den ser ud til at ligge over en kilometer fra nærmeste bebyggede område (ud over en enkelt industribygning og et par gårde), og den ser heller ikke rigtig ud til at have en god beliggenhed for en park-and-ride station. Måske ville banen have bedre samfundsøkonomi hvis man udelader den station? Eller gør bindingerne på grund af enkeltsporing at det alligevel ikke ville spare tid?

Citat fra: hummel_62 Dato 30/01-24, 15:59Eller midt Sjælland gen opleves.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kortet viser et udsnit af de 48 største Sjællandske byer.
Så, det burde være nemt at kassere den gamle trace på Hornsherred, da der simpelthen er langt flere kunder øst for Roskilde fjord.

De sorte er eksisterende jernbaner, gule er potentielle.
Jeg har indtegnet Ringsted - Hvalsø, da denne forbinder Ringsted og Holbæk, to ret store byer uden direkte forbindelse. Og den gamle trace er intakt på 80% af strækningen.

Citat fra: anho Dato 30/01-24, 17:471. Viktoria, jeg er ikke lige sikker på om det er blevet skrevet tidligere, men jeg kan i hvert fald ikke finde det lige nu - men hvad er dine tanker for udfletning øst for Roskilde? Jeg tænker at man er nødt til at lave et fly-over eller en dive-under, især nu hvor de to nordlige spor (efter planen) skal ombygges til S-tog.

2. I Slangerup ser dit forslag ud som om det bruger banegraven i den østlige side - men vest for stationen kommer man jo nok til at skulle ekspropriere nogle huse, uanset hvordan man vender og drejer det.

3. Jeg kan også meget godt lide din løsning for Lynge - den vil også tillade en eventuel forlængelse af S-togene fra Farum til Slangerup en dag (hvilket så ville kræve CBTC installeret på lokalbanens tog, men det skulle ikke være umuligt.) Det ville dog kræve nedrivning af omkring 15 huse, og nok også kompensation for støj til en række yderligere.

4. Det eneste valg jeg synes er lidt underligt er stationen øst for Uvelse. Den ser ud til at ligge over en kilometer fra nærmeste bebyggede område (ud over en enkelt industribygning og et par gårde), og den ser heller ikke rigtig ud til at have en god beliggenhed for en park-and-ride station. Måske ville banen have bedre samfundsøkonomi hvis man udelader den station? Eller gør bindingerne på grund af enkeltsporing at det alligevel ikke ville spare tid?

1.
Spor 6 og 7 forlænges med et femte hovedspor frem til Trekroner. Her krydser Ølstykkebanen Vestbanen på en sporbærende bro. Umiddelbart efter har Ølstykkebanen samme højdeplacering, som motorvejen, hvorfor den følger motorvejen de næste 500 m.
Det er beskrevet dybere i et tidligere svar, inden der kom "ævl" om HH-forbindelsen og støj.

2.
Jep, den benytter banegraven øst for Slangerup station, som i dag er en vej.
Her skal to lagerbygninger og to(tre) parcelhuse afkortes/fjernes, og vejen omlægges 100 m nordligere.

Vest for hovedgaden, skal der fjernes en 10-15 huse. (Finder min note med præcise tal senere)

4.
Oprindeligt havde jeg ikke indtænkt Uvelse, men min grafiske køreplan gik ikke op i nordenden af banen, men en (teknisk)krydsningsstation ved Uvelse løste problemet.

Citat fra: viktoria skov Dato 30/01-24, 18:29
Citat fra: hummel_62 Dato 30/01-24, 15:59Eller midt Sjælland gen opleves.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kortet viser et udsnit af de 48 største Sjællandske byer.
Så, det burde være nemt at kassere den gamle trace på Hornsherred, da der simpelthen er langt flere kunder øst for Roskilde fjord.

De sorte er eksisterende jernbaner, gule er potentielle.
Jeg har indtegnet Ringsted - Hvalsø, da denne forbinder Ringsted og Holbæk, to ret store byer uden direkte forbindelse. Og den gamle trace er intakt på 80% af strækningen.

Sorry det var bare en dårlig joke.
For den gamle bane max opvise kirke Hyllinge med ca 2500 indbygger, Skibby nok noget mere.

Så nej, tænker hvor fik de den ide den gang, en anden historie. Holbæk? Ser ingen grund til den skulle have egen parallel til Ringsted. Oftere tog vil de nok heller have. Ringsted vil nok føle de bliver en stor banegårde især med en Kattegat forbindelse den vej.
Men at skubbe gang i udviklingen fra Roskilde mod nord/øst. Er godt set, kunne man skubbe gang i Køge Roskilde. Kunne det hjælpe byudvikling. Høne eller ægget. Bane eller by.
Helt personlige vil jeg gerne have 2035 tingene igennem. Men godt at have noget klar, så det hele ikke går i stå igen

Citat fra: viktoria skov Dato 30/01-24, 18:391.
Spor 6 og 7 forlænges med et femte hovedspor frem til Trekroner. Her krydser Ølstykkebanen Vestbanen på en sporbærende bro. Umiddelbart efter har Ølstykkebanen samme højdeplacering, som motorvejen, hvorfor den følger motorvejen de næste 500 m.
Det er beskrevet dybere i et tidligere svar, inden der kom "ævl" om HH-forbindelsen og støj.


Skal der etableres 1 perron mere på trekroner?

Citat fra: SVR Dato 30/01-24, 21:09
Citat fra: viktoria skov Dato 30/01-24, 18:391.
Spor 6 og 7 forlænges med et femte hovedspor frem til Trekroner. Her krydser Ølstykkebanen Vestbanen på en sporbærende bro. Umiddelbart efter har Ølstykkebanen samme højdeplacering, som motorvejen, hvorfor den følger motorvejen de næste 500 m.
Det er beskrevet dybere i et tidligere svar, inden der kom "ævl" om HH-forbindelsen og støj.


Skal der etableres 1 perron mere på trekroner?

Jep, en separat perron og spor Trekroner - Roskilde for den nye bane, så der ikke blandes trafik.

Citat fra: viktoria skov Dato 30/01-24, 18:391.
Spor 6 og 7 forlænges med et femte hovedspor frem til Trekroner. Her krydser Ølstykkebanen Vestbanen på en sporbærende bro. Umiddelbart efter har Ølstykkebanen samme højdeplacering, som motorvejen, hvorfor den følger motorvejen de næste 500 m.
Det er beskrevet dybere i et tidligere svar, inden der kom "ævl" om HH-forbindelsen og støj.

2.
Jep, den benytter banegraven øst for Slangerup station, som i dag er en vej.
Her skal to lagerbygninger og to(tre) parcelhuse afkortes/fjernes, og vejen omlægges 100 m nordligere.

Vest for hovedgaden, skal der fjernes en 10-15 huse. (Finder min note med præcise tal senere)

4.
Oprindeligt havde jeg ikke indtænkt Uvelse, men min grafiske køreplan gik ikke op i nordenden af banen, men en (teknisk)krydsningsstation ved Uvelse løste problemet.

Mange tak for opklaringen! Det giver god mening alt sammen. Og så er det jo meget mere gennemarbejdet end størstedelen af de forslag vi ser her på forum :p

Bare af ren nysgerrighed: er det et bachelor- eller kandidatprojekt? Eller noget helt andet? Det virker ret omfattende, så mit gæt ville være kandidat.

Citat fra: anho Dato 30/01-24, 22:21Mange tak for opklaringen! Det giver god mening alt sammen. Og så er det jo meget mere gennemarbejdet end størstedelen af de forslag vi ser her på forum :p

Bare af ren nysgerrighed: er det et bachelor- eller kandidatprojekt? Eller noget helt andet? Det virker ret omfattende, så mit gæt ville være kandidat.

Hobbyprojekt

Havde for meget tid her i de sidste par måneder, så der fik jeg lavet lidt i fritiden.

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak