Citat fra: 1993matias Dato 24/01-24, 11:52Citat fra: ThomasTT Dato 24/01-24, 00:43Citat fra: mpp Dato 23/01-24, 22:22Man kunne vel sagtens tænke i både Vejle Fjord og ny Lillebæltsbro. Forskellen mellem de to projekter er at det ene er projekteret og det andet ikke er. Derudover er Vejle Fjord et rent togprojekt, mens Lillebælt også handler om hvad der sker på vejene. Her kunne det dummeste scenarie jo være, at man aflyser Vejle Fjord i forventningen om at der sker noget ved Lillebælt og så aflyser Lillebælt fordi man indser, at nye motorveje ikke lige er sagen.
Skal vi så holde os til de 10 største byer tænker jeg det da handler om at få bedre forbindelser fra Kolding til Aalborg. Shunt om Aarhus, nye højhastighedsbaner, østjyske s-tog og så videre.
Det sagt så handler denne her tråd jo så om de baner, der ikke bliver snakket om og her kunne det være interessant med en nonstop/højhastighedsbane til Nordsjælland langs Helsingørmotovejen. Den kunne så dele sig et sted og køre videre mod hhv Helsingør og Hillerød og så kunne man have lokaltog der kunne køre ind til København. Modsvarer egentligt hvad man har gjort mod Køge/Næstved, hvor man nu kan spare turen med S-toget hvis man skal til København. Laver man så en HH-forbindelse kunne man så koble den på den bane og spare Kystbanen.
lillebælt er sandelig også et jernbaneprojekt. Jeg vil anse en ren jernbanetunnel for måske det mest sandsynlige projekt, hvis ikke det bliver en kombineret løsning.
Vejle fjord er allerede droppet. Man er begyndt at sælge de grunde, der blev eksproprieret for 5-10 år siden. Det laver man ikke om. Det var et tåbeligt projekt, fordi man gik i krig med lokalområdet. Vejle skulle skæres af landets hovedstrækning, til gengæld skulle de have støjen fra broen over et fredet naturområde udenfor byen.
Vejle skød sig selv i foden. En bane uden om Vejle (som sandsynligvis var blevet en tunnel) ville frigive en masse kapacitet på den eksisterende bane til at kunne etablere et slags S-togssystem Århus - Fredericia. Om ikke andet, så plads til flere stoptog gennem Vejle.
Men nu må man leve med støjen fra gennemkørende godstog og lyntog, der ikke standser i Vejle, fordi det alt andet lige ikke er en vigtig by på linje med Odense eller Århus. Frygten for at måske miste et enkelt lyntogsstop i timen overvandt logikken i at slippe af med nytteløse (for Vejles vedkommende) gennemkørende lyn- og godstog.
Enten det, eller også lugtede vejpolitikere blod og blæste sagen helt ud af proportioner med fokus på fejlslutninger og halve sandheder.
Det virker noget selvmodsigende at mene, at vejle fjord-broen ville frigive en "masse plads", når man samtidig forsøgte at sælge budskabet til vejle, at den stort set ikke skulle bruges. Faktisk var planen jo reelt kun 60 minutters drift Aarhus-Kbh.
Derudover er det vel spørgsmålet, hvad den masse plads skulle bruges til? S-tog giver ikke rigtig nogen mening og slet ikke på en måde, hvor vejle fjord ville gøre en forskel. Der er to af landets 10 største byer og ellers er der kun en enkelt anden relevant station - Hedensted - før man når ind til, hvad der vil dækkes af lokale Aarhus tog. Det ville være fint med regionale tog i faste minuttal, der så kan fordeles sig efter vejle, men det har intet med broen at gøre.