Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Gæt et par overgroede rillesporskifter
Gæt et par overgroede rillesporskifter
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 23/01-24, 13:45.
Ja, gæt et par overgroede rillesporskifter ;D

M.v.h.
ThomasDu kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kunne vi være i den nordlige del af en jysk østkystby med færgefart?

Mvh.
Lars

Det er i Grenå ved De Danske Gærfabrikker :)

Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk

Gæt et par overgroede rillesporskifter
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 23/01-24, 20:27.
Citat fra: Lars Dato 23/01-24, 16:56Kunne vi være i den nordlige del af en jysk østkystby med færgefart?

Inden jeg svarer på det spørgsmål, skal vi lige kigge på et billede af ældre dato fra samme sted. Jeg angiver ikke det ældre billedes nøjagtige dato - det ville gøre opgaven for nem for søge-eksperterne her i herreværelset. Så jeg vil nøjes med at skrive, at det gamle billede "har godt 20 år på bagen".

Jeg har altid undret mig over, at man har anvendt såvel rillespor som rillesporskifter. Dét har man gjort "i hele området" - også på arealer hvor man (jeg) ikke kan forestille sig (mig), at der nogensinde skulle asfalteres helt op til skinnerne. Men hvad har man så tænkt? Jeg gætter på, at rillesporskifter er (væsentligt) dyrere end almindelige sporskifter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Stedet i dag.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stedet for godt 20 år siden.

Gæt et par overgroede rillesporskifter
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 23/01-24, 21:42.
CitatDu kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stedet for godt 20 år siden.

..... og så vidt jeg kan se, er der tale om et éntunget rillesporskifte? Så bliver det ikke mere nørdet.

Hej

Fik vi nogensinde svaret - eller er Simons gæt på Grenå, ved De Danske Gærfabrikker rigtigt?

Venlige hilsner

Niels H

Citat fra: Niels Dato 24/01-24, 14:51Fik vi nogensinde svaret - eller er Simons gæt på Grenå, ved De Danske Gærfabrikker rigtigt?

Det er der vist ikke megen tvivl om..

https://www.google.com/maps/@56.4225458,10.9140429,3a,26.6y,283.35h,87.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_xgC1RwzIQ6p4Q-jkV2ypA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu 

Gæt et par overgroede rillesporskifter
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 24/01-24, 16:23.
Citat fra: Niels Dato 24/01-24, 14:51Fik vi nogensinde svaret - eller er Simons gæt på Grenå, ved De Danske Gærfabrikker rigtigt?


Vi er ganske rigtigt i Grenaa, hvor indkørslen fra Bredstrupvej til De Danske Gærfabrikker A/S skæres af jernbanen jf. Krak her:

https://map.krak.dk/m/bOVsJ

Så vidt jeg kunne se, er der stadig intakt sporforbindelse mellem Bredstrupvej (hvor "havnebanen" ender) og Grenaa station - om end sporet er meget tilgroet og ikke vedligeholdt. Jeg gennemgik ikke strækningen meter for meter (som jeg gjorde i 2003), men umiddelbart stødte jeg ikke på "huller" i sporet eller over-asfalteringer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak