Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Kunne vinde meget på at være mere "agile"
Gå ned Sider:[1] 2
Kære alle

Jeg pendler daglig Horsens-Aarhus, og er super glad for det, men ærgrer mig jævnligt over at DSB ikke kan handle mere "agilt" ved fx akutte sporspærringer. Lige pt og til og med mindst mandag er der akut sporarbejde i det ene spor mellem Børkop og Vejle. Derfor aflyses alle regionaltog mellem Fredericia og Aarhus.

Hvis DSBs systemer var mere fleksible var det jo nemt at lade regionaltogene kører Vejle-Aarhus og retur. På den måde vil det akutte sporarbejde komme til at påvirke langt færre passagerer - men det er åbenbart ikke muligt - desværre.
Bh Bjarke 

Citat fra: bjarkemm Dato 28/01-24, 17:15Kære alle

Jeg pendler daglig Horsens-Aarhus, og er super glad for det, men ærgrer mig jævnligt over at DSB ikke kan handle mere "agilt" ved fx akutte sporspærringer. Lige pt og til og med mindst mandag er der akut sporarbejde i det ene spor mellem Børkop og Vejle. Derfor aflyses alle regionaltog mellem Fredericia og Aarhus.

Hvis DSBs systemer var mere fleksible var det jo nemt at lade regionaltogene kører Vejle-Aarhus og retur. På den måde vil det akutte sporarbejde komme til at påvirke langt færre passagerer - men det er åbenbart ikke muligt - desværre.
Bh Bjarke 

Deri helt enig. Alt for ofte sidder man med følelsen af de vælger det nemme. En ting er måske de nærmeste timer. Men et par dage frem så burde det bestemt være muligt. Forstår fuldt ud din undren på dette punkt.

Det hænger ofte sammen med disposition af materiel og personale, ligesom sporbenyttelse på Vejle station kan give udfordringer.

Citat fra: Johnni Christensen Dato 28/01-24, 17:52Det hænger ofte sammen med disposition af materiel og personale, ligesom sporbenyttelse på Vejle station kan give udfordringer.

Jeg er med på forklaringen med personale. Men det er vel også det vi mener at de bør være mere fleksible. Om det så kræver lidt tillæg eller andet, så bør det være mere fleksibelt, især til nogle dage efter! Materiel burde jo ikke være et problem. Sporbenyttelse på Vejle jo måske, men den er jo ikke helt lille. Så mon ikke det burde kunne lade sig gøre! Uden jeg lige har nærkigget dog.

Det er ikke så nemt, ikke lige til at starte med i hvertfald, som du også selv nævner. Flere dage efter så kunne man måslke godt stable noget bedre på benene, men det er ikke altid muligt. Det er meget kompliceret at man på meget kort varsel skal til i prakisk at lave en helt ny køreplan og man skal arrangere en helt ny vagtplan med personalet, som måske får ændret deres mødetid og fyraften og man skal håbe at man tilfældigvis har det rigtige materiel de rigtige steder så man kan bruge det. Og så skal infrastukturen selvfølge også kunne håndtere det. Det er ikke altid nemt.
Min egen personlige erfaring fortæller mig at man som standard melder minimumsdriften ud til at starte med, så kan man begynde at kører flere tog senere hvis man finder ud af en god plan. Så får passagerene også en positiv overraskelse.

Men imellem Vejle og Århus... Altså det er jo ikke raketvidenskab med materiel. . Og ja det er ikke nemt. Men det er stadig den del man savner lidt bedre backup planer.

Ser man specifikt på denne situation. Så ankommer regionaltogene fra Århus til Vejle xx.49, og de nordgående kører xx.10... Altså en vendetid på 11 minutter... Det kan jo ikke passe bedre. Så er det kun personale. Og der skal man simpelthen i mine øjne være bedre til at planlægge og ændre og have nogle flere rådighedsførere osv osv. Jeg mener det er direkte ringe den strækning ikke befares flere dage efter! Den er helt oplagt nem at styre med materiel og kapacitet i spornettet er der bestemt også.

Generelt undrer det mig helt enormt at lokoførere og togpersonale generelt skal vide lang tid i forvejen præcis hvad de skal. Så vidt jeg har hørt har de meget skæve mødetider fordi alt er tilpasset ned til minutter.... Lav dog en mødetid der hedder hver halve time og på dagen få at vide hvad du skal køre. Eller i hvert fald nogle dage, så kan der i det skjulte være tanker bag hvad de skal, men også bedre mulighed for at rette til. Og så kan de måske hedde senest fri kl. xx:xx... Men nogle gange med de ture så har de måske fri en time før. Ren bonus. Men der er også plads til de bliver sat til noget andet. Og ja det er en omvæltning. Men før eller siden er de førerløse (ja der går nogle år) og så har man måske skudt sig selv i foden med for mange krav i detaljer fordi så er førerløs måske ligepludselig et meget større aktiv at arbejde med.

Nå siger ikke i skal være enige. Men det er et punkt med backup og ændringer som man generelt skal være bedre til at håndtere.


Citat fra: Frank Poulsen Dato 28/01-24, 18:04
Citat fra: Johnni Christensen Dato 28/01-24, 17:52Det hænger ofte sammen med disposition af materiel og personale, ligesom sporbenyttelse på Vejle station kan give udfordringer.

Jeg er med på forklaringen med personale. Men det er vel også det vi mener at de bør være mere fleksible. Om det så kræver lidt tillæg eller andet, så bør det være mere fleksibelt, især til nogle dage efter! Materiel burde jo ikke være et problem. Sporbenyttelse på Vejle jo måske, men den er jo ikke helt lille. Så mon ikke det burde kunne lade sig gøre! Uden jeg lige har nærkigget dog.
Vejle har et gammel sikringsanlæg, hvor der ikke er nok togveje til at man vende tog. Så det skal via rangering og det kræver mere personale og tid..

Citat fra: steenth Dato 28/01-24, 20:42
Citat fra: Frank Poulsen Dato 28/01-24, 18:04
Citat fra: Johnni Christensen Dato 28/01-24, 17:52Det hænger ofte sammen med disposition af materiel og personale, ligesom sporbenyttelse på Vejle station kan give udfordringer.

Jeg er med på forklaringen med personale. Men det er vel også det vi mener at de bør være mere fleksible. Om det så kræver lidt tillæg eller andet, så bør det være mere fleksibelt, især til nogle dage efter! Materiel burde jo ikke være et problem. Sporbenyttelse på Vejle jo måske, men den er jo ikke helt lille. Så mon ikke det burde kunne lade sig gøre! Uden jeg lige har nærkigget dog.
Vejle har et gammel sikringsanlæg, hvor der ikke er nok togveje til at man vende tog. Så det skal via rangering og det kræver mere personale og tid..

Jeps, lige i den her situation er det et problem at man kun kan stille togvej ind i spor 2, 3 og 4 fra Herning og Aarhus - spor 2 har ingen perron. Man kan heller ikke stille togvej fra spor 4 mod Herning/Aarhus.
Man kan heller ikke rigtig vende i Hedensted, for så kan IC'erne ikke stoppe der og afsætte rejsende fra syd. I Horsens kan man heller ikke vende når stationen er ubetjent. Aarhus-Skanderborg har også Arriva som supplement, så her giver det ikke mening at pendle frem og tilbage med regionaltoget.

Så med det nye signalsystem bliver der i hvert fald mulighed for mere fleksibel drift på strækningen.

Anders

Citat fra: Frank Poulsen Dato 28/01-24, 20:37Generelt undrer det mig helt enormt at lokoførere og togpersonale generelt skal vide lang tid i forvejen præcis hvad de skal. Så vidt jeg har hørt har de meget skæve mødetider fordi alt er tilpasset ned til minutter.... Lav dog en mødetid der hedder hver halve time og på dagen få at vide hvad du skal køre.

Personalet har ikke krav på at vide hvad de skal lave, men de har selvfølgelig krav på at kende deres nøjagtige arbejdstider i forvejen. For lokomotivførere er arbejdstiderne fuldstændig låst otte dage frem, med en lille smule råderum for ændringer mellem 9 og 28 dage i forvejen for dem, der ikke kører reserve men følger et fast mønster.

Og ja, tjenesterne og arbejdstiderne er optimeret heftigt og planlagt ned til det enkelte minut, så en arbejdstid der fx hedder 13:38 til 22:04 er ganske normalt. Der møder folk ind nærmest hele døgnet, og man møder eller slutter stort set aldrig på samme tidspunkt to dage i træk.

Man kunne sikkert godt lægge en buffer ind i starten og slutningen af en tjeneste, for at give fleksibilitet i situationer som denne. Men det er så også arbejdstid, der 95% af tiden ikke går med noget produktivt. Og hvor virksomheden altså ikke får værdi for lønnen.

Og i forvejen har man dagligt folk siddende klar på såkaldte rådighedstjenester, der kan disponeres ved akutte forsinkelser og ændringer.

Oven i alt dette kommer så de begrænsninger som infrastruktur og materielbindinger lægger.

Pointen er jo at mange års "optimeringer" både i DSB og hos Banedanmark gør trafikafviklingen meget sårbar. Dette er måske noget af forklaringen på en generelt lavere punktlighed i de senere år.

Der kan kun køres den trafik som er planlagt - og de kan de så heller ikke.

JH

Kunne vinde meget på at være mere "agile"
Af Svend. 29/01-24, 06:31.
Seneste redigering: 29/01-24, 06:37 af Svend
Citat fra: Jens Hansen Dato 29/01-24, 06:01Pointen er jo at mange års "optimeringer" både i DSB og hos Banedanmark gør trafikafviklingen meget sårbar. Dette er måske noget af forklaringen på en generelt lavere punktlighed i de senere år.

Der kan kun køres den trafik som er planlagt - og de kan de så heller ikke.

JH

Er det ikke det vi ser i "det offentlige" mange steder, nemlig at der skæres helt ind til benet.
I tilfældene Skat og Forsvaret endda suppleret med amputationer efter "gode råd" fra eksterne, som er i stand til at regne baglæns, så der spares/fjernes lige netop det, andre "økonomidrenge" i centraladministrationen siger skal være facit.

Citat fra: Jens Hansen Dato 29/01-24, 06:01Pointen er jo at mange års "optimeringer" både i DSB og hos Banedanmark gør trafikafviklingen meget sårbar. Dette er måske noget af forklaringen på en generelt lavere punktlighed i de senere år.

Når man øger effektiviteten, sker det på bekostning af fleksibiliteten. Det ene udelukker det andet.

Og det er så der kæden hopper af, for fleksibiliteten er der brug for når "jernbanen er en stor byggeplads i de næste 10 år".

JH

Kunne vinde meget på at være mere "agile"
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 29/01-24, 14:36.
Citat fra: andersj Dato 28/01-24, 21:10
Citat fra: steenth Dato 28/01-24, 20:42
Citat fra: Frank Poulsen Dato 28/01-24, 18:04
Citat fra: Johnni Christensen Dato 28/01-24, 17:52Det hænger ofte sammen med disposition af materiel og personale, ligesom sporbenyttelse på Vejle station kan give udfordringer.

Jeg er med på forklaringen med personale. Men det er vel også det vi mener at de bør være mere fleksible. Om det så kræver lidt tillæg eller andet, så bør det være mere fleksibelt, især til nogle dage efter! Materiel burde jo ikke være et problem. Sporbenyttelse på Vejle jo måske, men den er jo ikke helt lille. Så mon ikke det burde kunne lade sig gøre! Uden jeg lige har nærkigget dog.
Vejle har et gammel sikringsanlæg, hvor der ikke er nok togveje til at man vende tog. Så det skal via rangering og det kræver mere personale og tid..

Jeps, lige i den her situation er det et problem at man kun kan stille togvej ind i spor 2, 3 og 4 fra Herning og Aarhus - spor 2 har ingen perron. Man kan heller ikke stille togvej fra spor 4 mod Herning/Aarhus.
Man kan heller ikke rigtig vende i Hedensted, for så kan IC'erne ikke stoppe der og afsætte rejsende fra syd. I Horsens kan man heller ikke vende når stationen er ubetjent. Aarhus-Skanderborg har også Arriva som supplement, så her giver det ikke mening at pendle frem og tilbage med regionaltoget.

Så med det nye signalsystem bliver der i hvert fald mulighed for mere fleksibel drift på strækningen.

så brug spor 3 til at vende i. tog fra Århus, kommer ind i spor 3, holder x minuter mens lokofører smutter ned i den anden ende og kører mod århus.
hvad kan det tage 10-15 minuter. Næste tog fra Århus venter / tilpasser afgang fra århus til toget til århus er væk fra Vejle.

nej kører planen holder ikke, men der kører tog.

fuld respekt for personale skal vide hvornår de arbejder og har fri. men om de kører århus- fredericia eller århus vejle. er da dem lige meget.

forstå ikke det er så tungt

Citat fra: RasmusD Dato 29/01-24, 07:26
Citat fra: Jens Hansen Dato 29/01-24, 06:01Pointen er jo at mange års "optimeringer" både i DSB og hos Banedanmark gør trafikafviklingen meget sårbar. Dette er måske noget af forklaringen på en generelt lavere punktlighed i de senere år.

Når man øger effektiviteten, sker det på bekostning af fleksibiliteten. Det ene udelukker det andet.

Tænker blot at et moderne AI-baseret planlægningsværktøj lynhurtigt vil kunne genplanlægge og beregne hvilke tog der vil kunne køres med de lokofører der trods alt er på arbejde. Jeg synes det er for uambitiøst bare at aflyse alt.
/Bjarke

Gå op Sider:[1] 2
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak