Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Nærumbanens RegioSprintere, hvilke data er korrekt?
Gå ned Sider:[1] 2
Hejsa

Jeg studsede over at Jernbanen.dk's artikel siger 75 km/t og Wiki siger 120 km/t.
Hvad er egentlig korrekt?

https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=212&lokid=3353
https://de.wikipedia.org/wiki/RegioSprinter

Derudover, kender nogle accelerationskurven for disse?
Lægger mærke til at der står 1,1 m/s^2 på Wiki, men ingen data om hvordan kurven ser ud i højere hastigheder.

For jeg spekulerede over at de i Lokaltogs udbud lægger vægt på høj acceleration, grundet de tætte stop på Nærumbanen.
Men nye to-vogns batteritog har da som oftest en acceleration på 1,1 ligeledes?
Så det var vel ikke denne parameter, som fik udbuddet til at annuleres?

Problemet på Nærumbanen er at man ønsker sporvogne/sporvognstog/letbanetog med batterier der passer til 55 cm høje perroner og i øvrigt er standardtog. Det har man så erkendt at det ikke findes på nuværende tidspunkt og man har slet ikke igangsat udbud for tog til Nærumbanen.

Almindelige batteritog er for tunge til Mølleåbroen.

Jeg kan forestille mig at tophastigheden på 75 km/t bare er den maksimale driftshastighed de kører med på Nærumbanen, men at de er godkendte og bygget til 120 km/t - det er dog kun et gæt.
Lige ligesom DSB's nye EC-vogne der er bygget og godkendt til 230 km/t, men kun kommer til at køre 200 km/t i driften.

Anders

Citat fra: viktoria skov Dato 31/01-24, 15:18Hejsa

Jeg studsede over at Jernbanen.dk's artikel siger 75 km/t og Wiki siger 120 km/t.
Hvad er egentlig korrekt?

https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=212&lokid=3353
https://de.wikipedia.org/wiki/RegioSprinter

Derudover, kender nogle accelerationskurven for disse?
Lægger mærke til at der står 1,1 m/s^2 på Wiki, men ingen data om hvordan kurven ser ud i højere hastigheder.

For jeg spekulerede over at de i Lokaltogs udbud lægger vægt på høj acceleration, grundet de tætte stop på Nærumbanen.
Men nye to-vogns batteritog har da som oftest en acceleration på 1,1 ligeledes?
Så det var vel ikke denne parameter, som fik udbuddet til at annuleres?

Svaret angående hastigheden kan finde i kildeangivelsen på Wikipedia.

Link
CitatMax. hastighed: 120 km/h
Max. hastighed på Lokalbanen: 75 km/h

Batteritog til Nærumbanen kom aldrig i udbud. Det oprindeligt annullerede og siden genoptagne udbud vedrører batteritog, der forventes indsat på Høng-Tølløse samt Østbanen.

Jeg har ingen accelerationskurve på RegioSprinter (der i øvrigt ikke produceres mere), men blot denne datasamling:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Kilde: "Die Umsetzung der Regionalisierung in der Praxis", DVWG 1995.

M.v.h.
Niels

Citat fra: andersj Dato 31/01-24, 15:42Problemet på Nærumbanen er at man ønsker sporvogne/sporvognstog/letbanetog med batterier der passer til 55 cm høje perroner og i øvrigt er standardtog. Det har man så erkendt at det ikke findes på nuværende tidspunkt og man har slet ikke igangsat udbud for tog til Nærumbanen.

Almindelige batteritog er for tunge til Mølleåbroen.

Ovenstående er ikke helt korrekt. Man ved godt hvilke tog, der er på markedet, og hvad der skal til. Men efter prisudviklingen de senere år, skal businesscasen for Nærumbanen genbesøges, og der er også nogle omkostninger omkring ladeinfrastruktur, der nok var lidt vel optimistiske.

/Lasse

Er tankerne om at forlænge Ring 3-letbanen ad Nærumbanen helt droppet?

Citat fra: Trainee Dato 31/01-24, 20:25Er tankerne om at forlænge Ring 3-letbanen ad Nærumbanen helt droppet?
Det er da vist kun noget der tænkt her på Forum.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 31/01-24, 20:33
Citat fra: Trainee Dato 31/01-24, 20:25Er tankerne om at forlænge Ring 3-letbanen ad Nærumbanen helt droppet?
Det er da vist kun noget der tænkt her på Forum.

Idéen er vist nævnt både i letbanens VVM og Movias Mobilitetsplan 2021.

Nærumbanens RegioSprintere, hvilke data er korrekt?
Af Niels Munch. 31/01-24, 21:02.
Seneste redigering: 31/01-24, 21:06 af Niels Munch
Citat fra: Michael Deichmann Dato 31/01-24, 20:33
Citat fra: Trainee Dato 31/01-24, 20:25Er tankerne om at forlænge Ring 3-letbanen ad Nærumbanen helt droppet?
Det er da vist kun noget der tænkt her på Forum.

Naeh, disse "tanker" blev fremsat af Movia - med henvisning til Visionsplan for Lokalbanen A/S fra 2012 - i en høring om idéer og emner, en efterfølgende VVM-redegørelse om letbanen foreslås at skulle omhandle.

Forslagene er samlet i denne hvidbog: https://www.trm.dk/media/zirgieut/ring-3-letbane-vvm-hvidbog-efter-forste-offentlighedsfase.pdf .

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 31/01-24, 21:02
Citat fra: Michael Deichmann Dato 31/01-24, 20:33
Citat fra: Trainee Dato 31/01-24, 20:25Er tankerne om at forlænge Ring 3-letbanen ad Nærumbanen helt droppet?
Det er da vist kun noget der tænkt her på Forum.

Naeh, disse "tanker" blev fremsat af Movia - med henvisning til Visionsplan for Lokalbanen A/S fra 2012 - i en høring om idéer og emner, en efterfølgende VVM-redegørelse om letbanen foreslås at skulle omhandle.

Forslagene er samlet i denne hvidbog: https://www.trm.dk/media/zirgieut/ring-3-letbane-vvm-hvidbog-efter-forste-offentlighedsfase.pdf .

M.v.h.
Niels
Der er nogle praktiske ting, der i givet fald skal løses - både i forhold til tilslutningen til Nærumbanen, men generelt løser det jo ikke problemerne med, at strækningen er så fredet, at der ikke kan etableres traditionelle køreledninger, og at der er "rigtige" overkøsler, som Hovedstadens Letbanes tog ikke er konstrueret efter.

Så umiddelbart vil en omlægning af Nærumbanen til integreret Letbane kræve nye batteritog, der også skal køre på letbanen samt en ret voldsom opgave, med at ændre alle regler, dokumentation og lignende for Nærumbanen fra "Traditionel jernbane" til "letbane".

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  6/02-24, 11:26Der er nogle praktiske ting, der i givet fald skal løses - både i forhold til tilslutningen til Nærumbanen, men generelt løser det jo ikke problemerne med, at strækningen er så fredet, at der ikke kan etableres traditionelle køreledninger, og at der er "rigtige" overkøsler, som Hovedstadens Letbanes tog ikke er konstrueret efter.

Så umiddelbart vil en omlægning af Nærumbanen til integreret Letbane kræve nye batteritog, der også skal køre på letbanen samt en ret voldsom opgave, med at ændre alle regler, dokumentation og lignende for Nærumbanen fra "Traditionel jernbane" til "letbane".

/Lasse

De eksisterende RegioSprintere er jo allerede bygget til både at kunne køre som tog og som sporvogn, som det blev gjort i Zwickau. Er det helt utænkeligt at man kunne anskaffe batterisporvogne, der kan køre efter jernbanereglementet på Nærumbanen og efter sporvognsreglementet ind til Lyngby?

Hvis det er umuligt at opsætte køreledning, så må det vel være noget med at der er regler for ikke at ændre områdets udseende? Eller er det noget med at man ville skulle fælde træer rundt om banen for at sikre mod grene i ledningerne? Umiddelbart ville man jo ikke være nødt til at bygge uden for det område der allerede er jernbane.

Som jeg ser det, vil den største udfordring nok være at man ville skulle sænke alle perronerne til at passe med resten af letbanen. Det kan ikke være helt billigt.

Man kunne jo også bare lade Nærumbanen fortsætte som den er.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  6/02-24, 18:50Man kunne jo også bare lade Nærumbanen fortsætte som den er.

Det kunne man jo, og det er nok også det mest sandsynlige udfald når alt kommer til alt. Men det er nu sjovt at spekulere i alternativer, især når det er alternativer der rent faktisk har været oppe at vende officielt.

Nærumbanen ville unægteligt få bedre forbindelse til resten af byen ved at få endestation i Lyngby - det vil sige omstigning til hurtigtogene på Nordbanen, Ring 3 letbanen, og bus 400S som formentlig snart bliver til en BRT. Om det så ville være omkostningerne værd er mindre sikkert.

Men spekulation er jo altid underholdende, så længe man ikke stirrer sig blind på sine fantasi-scenarier.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  6/02-24, 18:50Man kunne jo også bare lade Nærumbanen fortsætte som den er.
Nærumbanens tog nærmere sig tidspunkt, hvor man skal finde hvordan man får en afløser. De er fra 1998.. Hvis der skal en ombygning af banen til, skal man igang med overvejelserne nu.

Citat fra: anho Dato  6/02-24, 20:47Nærumbanen ville unægteligt få bedre forbindelse til resten af byen ved at få endestation i Lyngby - det vil sige omstigning til hurtigtogene på Nordbanen, Ring 3 letbanen, og bus 400S som formentlig snart bliver til en BRT. Om det så ville være omkostningerne værd er mindre sikkert.

Men spekulation er jo altid underholdende, så længe man ikke stirrer sig blind på sine fantasi-scenarier.
Kunne man ikke opnå meget af det samme hvis man flyttede Lyngby Lokal til krydsningen af Klampenborgvej? Jo jo, ikke en billig løsning da der skal elevatorer og (rulle)trapper, men du opnår da noget af det.

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak