Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- København vil have bedre togforbindelser til udlandet
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 17:09Det giver så bare en god flaskehals i Ringsted. Desværre har man aldrig undersøgt en linjeføring Kalundborg - Syd om Roskilde og tilslutning til København - Ringsted banen omkring Ring 4.

Det vil give kortere rejsetid end via Ringsted og man slipper for et dyrt udfletningsanlæg der i stedet kan finansiere den længere linjeføring sammen med den kortere rejsetid.

Aarhus - Hamborg via Ringsted kommer aldrig op og flyve kommercielt med to store bro/tunnelafgifter og for lille passagergrundlag. Så nok ret uvigtigt at indrette infrastrukturen efter det.

Udfletningen øst for Ringsted bliver nok nødvendig under alle omstændigheder. Antallet af tog mellem Odense og København kan ikke ventes at falde i fremtiden, ej heller antallet af regionaltog på Sjælland og eller af EC-tog til Hamborg.

På nuværende tidspunkt er der vist op til... er det 4 eller 5 tog i timen pr retning mellem København og Odense i myldretiden? To intercitytog, et lyntog, et pendlerlyn (eller hvad det nu blev lavet om til), og så er jeg ikke lige sikker på om der er nogen ICL+ tog der kører i timer hvor der også er pendlerlyn. Dertil kommer alle de sjællandske regionaltog, og så er den nuværende udfletning i niveau ved Ringsted allerede ved at have opbrugt sin kapacitet. Tilføj timedrift København-Hamborg og en fortsat vækst i både intercity- og regionaltogstrafikken, og så skal man bruge den niveaufri udfletning alligevel. Så vidt jeg husker forudså fremskrivningen (da nul-løsningen blev valgt) at en niveaufri udfletning ville blive nødvendig i 30'erne en gang.

Citat fra: anho Dato  7/02-24, 18:17
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 17:09Det giver så bare en god flaskehals i Ringsted. Desværre har man aldrig undersøgt en linjeføring Kalundborg - Syd om Roskilde og tilslutning til København - Ringsted banen omkring Ring 4.

Det vil give kortere rejsetid end via Ringsted og man slipper for et dyrt udfletningsanlæg der i stedet kan finansiere den længere linjeføring sammen med den kortere rejsetid.

Aarhus - Hamborg via Ringsted kommer aldrig op og flyve kommercielt med to store bro/tunnelafgifter og for lille passagergrundlag. Så nok ret uvigtigt at indrette infrastrukturen efter det.

Udfletningen øst for Ringsted bliver nok nødvendig under alle omstændigheder. Antallet af tog mellem Odense og København kan ikke ventes at falde i fremtiden, ej heller antallet af regionaltog på Sjælland og eller af EC-tog til Hamborg.

På nuværende tidspunkt er der vist op til... er det 4 eller 5 tog i timen pr retning mellem København og Odense i myldretiden? To intercitytog, et lyntog, et pendlerlyn (eller hvad det nu blev lavet om til), og så er jeg ikke lige sikker på om der er nogen ICL+ tog der kører i timer hvor der også er pendlerlyn. Dertil kommer alle de sjællandske regionaltog, og så er den nuværende udfletning i niveau ved Ringsted allerede ved at have opbrugt sin kapacitet. Tilføj timedrift København-Hamborg og en fortsat vækst i både intercity- og regionaltogstrafikken, og så skal man bruge den niveaufri udfletning alligevel. Så vidt jeg husker forudså fremskrivningen (da nul-løsningen blev valgt) at en niveaufri udfletning ville blive nødvendig i 30'erne en gang.

Enig men nu tilføjer du endnu en i vestenden som også stiller ekstra krav til indretningen af selve Ringsted station

Citat fra: Togiudlandet Dato  2/02-24, 20:13Et flertal på Rådhuset vedtog i går at arbejde for flere og bedre togforbindelser fra København til andre storbyer i Europa.


Nattog København-Madrid - Jeg er med på ideen!
Kbh - Madrid er ca. 2500 km - med en gennemsnitsfart på 250 ikke noget problem i løbet af ca 10 timer, dvs. en god nats sovn.

Nu har jeg løst matematikken og arbejdet for det! Hvor kan jeg få min slikkepind?

/scnr

Det er muligt at andre ser flere problemer ud over dem som Helene Dyrhauge få lov til at beskrive for hurrafjernsynskanalen.

Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 19:35
Citat fra: anho Dato  7/02-24, 18:17
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 17:09Det giver så bare en god flaskehals i Ringsted. Desværre har man aldrig undersøgt en linjeføring Kalundborg - Syd om Roskilde og tilslutning til København - Ringsted banen omkring Ring 4.

Det vil give kortere rejsetid end via Ringsted og man slipper for et dyrt udfletningsanlæg der i stedet kan finansiere den længere linjeføring sammen med den kortere rejsetid.

Aarhus - Hamborg via Ringsted kommer aldrig op og flyve kommercielt med to store bro/tunnelafgifter og for lille passagergrundlag. Så nok ret uvigtigt at indrette infrastrukturen efter det.

Udfletningen øst for Ringsted bliver nok nødvendig under alle omstændigheder. Antallet af tog mellem Odense og København kan ikke ventes at falde i fremtiden, ej heller antallet af regionaltog på Sjælland og eller af EC-tog til Hamborg.

På nuværende tidspunkt er der vist op til... er det 4 eller 5 tog i timen pr retning mellem København og Odense i myldretiden? To intercitytog, et lyntog, et pendlerlyn (eller hvad det nu blev lavet om til), og så er jeg ikke lige sikker på om der er nogen ICL+ tog der kører i timer hvor der også er pendlerlyn. Dertil kommer alle de sjællandske regionaltog, og så er den nuværende udfletning i niveau ved Ringsted allerede ved at have opbrugt sin kapacitet. Tilføj timedrift København-Hamborg og en fortsat vækst i både intercity- og regionaltogstrafikken, og så skal man bruge den niveaufri udfletning alligevel. Så vidt jeg husker forudså fremskrivningen (da nul-løsningen blev valgt) at en niveaufri udfletning ville blive nødvendig i 30'erne en gang.

Enig men nu tilføjer du endnu en i vestenden som også stiller ekstra krav til indretningen af selve Ringsted station

Nej? Med en god udfletning øst for Ringsted der tillader alle togveje uden konflikter, kan man bare lave en "almindelig" udfletning med et enkelt flyover, ude ved Fjenneslev. Altså et godt stykke vest for Ringsted.
Med linjedrift og en østlig udfletning der kan håndtere alle togveje uden konflikter, vil der i det nordlige sæt af spor være behov for hver time at køre omkring 4-5 fjerntog mod/fra Odense, 1 regionaltog mod/fra Slagelse, og nok 3-4 tog mod/fra den nye hurtigbane til Kalundborg og Aarhus. I alt, 8-10 tog i timen pr spor. Et højt tal, men ikke uladsiggørligt, især eftersom en del af dem bliver gennemkørende. På sigt måske 6 tog mod Odense og 5 mod Aarhus pr time, så 12 tog i timen - meget, men igen ikke umuligt med ERTMS. Der er andre steder i verden der har højere frekvens på højhastighedsbaner, og her er det trods alt kun én station, ikke en hel bane.
I det sydlige par spor vil det så være 2 tog mod/fra Næstved, 1-2 mod/fra Nykøbing, og 1 per time mod/fra Hamborg, med potentiale for flere fjerntog på sigt.

Nå, under alle omstændigheder tror jeg ikke på at Kattegat bliver til noget før man finder en måde at lave klimavenlig beton på. Det var jo det der fældede den i første omgang - nok var samfundsøkonomien positiv, men det var klimaøkonomien ikke.

Jeg gentager igen - en forbindelse via en Citytunnel under København er ikke emnet for denne tråd. Måske har I alle lyst til at starte jeres egen tråd? Det er en helt anden diskussion.

Alt jeg vil gerne have er nattoget fra Malmö til Bruxelles via Kolding. Jeg bor i Jylland så derfor vil jeg have nattog over Storebælt. Men jeg forstår godt at København er den vigtigste by i Danmark.

Citat fra: dysharmonica Dato  8/02-24, 09:54Jeg gentager igen - en forbindelse via en Citytunnel under København er ikke emnet for denne tråd. Måske har I alle lyst til at starte jeres egen tråd? Det er en helt anden diskussion.
En forbindelse via en Citytunnel under København er en bedre forbindelse til Sverige end den nuværende. Sverige er udland.
Emnet for denne tråd er at København vil have bedre togforbindelser til udlandet.

Det vil de for øvrigt ikke. Se her hvordam en kontorchef i København Kommune argumenterer for at reducere antal regionaltog over Øresundsbron; de skal afløses af ture med en ny metro under selve Sundet, med nyt togskifte på begge sider, hvis tidsforbrug han bekvemt overser.

Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 17:09
Citat fra: anho Dato  7/02-24, 15:28
Citat fra: tgsen Dato  7/02-24, 11:29Aarhus - Hamborg via Ringsted kommer aldrig op og flyve kommercielt med to store bro/tunnelafgifter og for lille passagergrundlag. Så nok ret uvigtigt at indrette infrastrukturen efter det.

Det handler ikke nødvendigvis om Aarhus - Hamburg, men om Aalborg - Aarhus - Berlin og derfra mod syd og øst - og dermed bliver en kattegatforbindelse (der også kan tage tog fra Sverige) pludselig interessant i forhold til medfinansiering af jernbanedelen fra EU (og kombineret med TEE 2.0 ideerne kan man køre fra Aarhus om morgenen og spadsere på Peterspladsen i Rom om aftenen)

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/02-24, 15:32
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 17:09
Citat fra: anho Dato  7/02-24, 15:28
Citat fra: tgsen Dato  7/02-24, 11:29Aarhus - Hamborg via Ringsted kommer aldrig op og flyve kommercielt med to store bro/tunnelafgifter og for lille passagergrundlag. Så nok ret uvigtigt at indrette infrastrukturen efter det.

Det handler ikke nødvendigvis om Aarhus - Hamburg, men om Aalborg - Aarhus - Berlin og derfra mod syd og øst - og dermed bliver en kattegatforbindelse (der også kan tage tog fra Sverige) pludselig interessant i forhold til medfinansiering af jernbanedelen fra EU (og kombineret med TEE 2.0 ideerne kan man køre fra Aarhus om morgenen og spadsere på Peterspladsen i Rom om aftenen)

/Lasse
Men lidt dårligt at ligge linjeføringen for en øst-vest forbindelse efter en nord-syd relation. Det kan godt være fint hvis man ender med Ringsted, men at begynde at bruge det som argument for relativt få rejsende er lidt underligt når man samtidigt forlænger rejsetiden for de mange.

Citat fra: Time will tell Dato  8/02-24, 18:56
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/02-24, 15:32
Citat fra: Time will tell Dato  7/02-24, 17:09
Citat fra: anho Dato  7/02-24, 15:28
Citat fra: tgsen Dato  7/02-24, 11:29Aarhus - Hamborg via Ringsted kommer aldrig op og flyve kommercielt med to store bro/tunnelafgifter og for lille passagergrundlag. Så nok ret uvigtigt at indrette infrastrukturen efter det.

Det handler ikke nødvendigvis om Aarhus - Hamburg, men om Aalborg - Aarhus - Berlin og derfra mod syd og øst - og dermed bliver en kattegatforbindelse (der også kan tage tog fra Sverige) pludselig interessant i forhold til medfinansiering af jernbanedelen fra EU (og kombineret med TEE 2.0 ideerne kan man køre fra Aarhus om morgenen og spadsere på Peterspladsen i Rom om aftenen)

/Lasse
Men lidt dårligt at ligge linjeføringen for en øst-vest forbindelse efter en nord-syd relation. Det kan godt være fint hvis man ender med Ringsted, men at begynde at bruge det som argument for relativt få rejsende er lidt underligt når man samtidigt forlænger rejsetiden for de mange.
Det handler jo om det muliges kunst. Indtil videre ønsker man at det er staten, der finansierer en eventuel Kattegat forbindelse, og dermed skal den anlægges økonomisk mest optimalt ift. Statens regnemodeller. Det vil være via Ringsted. Skulle man vælge at lade eksempelvis en privat (eller kinesisk statsselskab) stå for etablering, vil man givetvist kunne anlægge en mere direkte vej med højere hastighed.

Ideen om internationale tog via Kattegat er ikke en forudsætning for projektet - men en ide, der kan forbedre økonomien i projektet. Dem er der mange af, men ingen af dem giver nok til at det bliver bedst at bygge den direkte vej.
Men altså, så kanman jo bare blæse på de beregninger, eller lave nogle nye modeller. Det er jo som bekendt bare en (potentiel) politisk beslutning.
/Lasse


Gå op Sider: 1 2 [3]
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak