Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- MZ 1401
Gå ned Sider:[1] 2
MZ 1401
Af emd_645. 7/02-24, 22:04.
Hej,

MZ 1401 er listet som hensat i Randers. Hvorfor?
Er det ikke i en ganske pen stand?

Mvh!

Emil


MZ 1401
Af Isak Nielsen. 7/02-24, 22:19.
Citat fra: emd_645 Dato  7/02-24, 22:04Hej,

MZ 1401 er listet som hensat i Randers. Hvorfor?
Er det ikke i en ganske pen stand?

Mvh!

Emil

Dens revisions periode udløb i 2020, så den skal have en større gennemgang før den må køre igen, som vel nok sker når der er resurser til det

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

MZ 1401
Af RasmusR. 10/02-24, 08:49.
Citat fra: Isak Nielsen Dato  7/02-24, 22:19Dens revisions periode udløb i 2020, så den skal have en større gennemgang før den må køre igen, som vel nok sker når der er resurser til det

Hvor omfattende er den slags? Hvor mange mandetimer kræver det?

MZ 1401
Af MMP. 10/02-24, 10:15.
Hej

Det strander nok ikke kun på mandetimer, nogle af tingene skal købes "ude i byen" og økonomisk et kæmpe projekt. Så tvivler på den kommer ud at rulle igen foreløbig.


Mvh
Morten

MZ 1401
Af Filip Gram. 10/02-24, 11:47.
Citat fra: MMP Dato 10/02-24, 10:15Det strander nok ikke kun på mandetimer, nogle af tingene skal købes "ude i byen" og økonomisk et kæmpe projekt. Så tvivler på den kommer ud at rulle igen foreløbig.

Umiddelbart vil der udelukkende være tale om arbejde "ude i byen", så enig: Det har lange udsigter...!
Vh Filip

MZ 1401
Af Morten Beck. 10/02-24, 14:04.
Citat fra: Filip Gram Dato 10/02-24, 11:47
Citat fra: MMP Dato 10/02-24, 10:15Det strander nok ikke kun på mandetimer, nogle af tingene skal købes "ude i byen" og økonomisk et kæmpe projekt. Så tvivler på den kommer ud at rulle igen foreløbig.

Umiddelbart vil der udelukkende være tale om arbejde "ude i byen", så enig: Det har lange udsigter...!
Vh Filip

Jeg tænker at såfremt der var råd til det, ville MZ1401 blive sendt til Kristinehamn. De har vel må vi sige, ekspertisen til at lave en fuldstændig revision af lokomotivet. Men da museet er i samme situation som jernbaneklubberne, så kræver det enten donationer, eller andre indtægter for at det kan lade sig gøre. Lige som hos klubberne må det blive et prioriteringsspørgsmål.
VH Morten

MZ 1401
Af emd_645. 11/02-24, 09:46.
Hej,

Tak for informationen. Ærgerligt at der tilsyneladende er dårlige udsigter for at få MZ 1401 tilbage på skinnerne snart.

Lokomotivet er jo en vigtig del af den danske, moderne jernbanehistorie. Det er også efter dagens målestok en ret kompetent maskine, som kunne have været brugt til eksempelvis materieltransporter m.m.

Denne situation var sandsynligvis ikke opstået, hvis man havde den samme styring af jernbanemuseet, som man har i Sverige. Hvor den Svenske stat ejer og forvalter sin jernbanehistoriske arv. Der foretog man for nylig en totalrenovering af et af de første RC-lokomotiverne (1007). Et mindst lige så ikonisk lokomotiv for svenskerne som MZ 1401 er i Danmark.

Kig her: https://www.jarnvag.net/lokguide/rc1

Mvh!

Emil


MZ 1401
Af Steff. 12/02-24, 15:24.
Kære Emil

Jeg kan da godt forstå, at du ønsker MZ´erne kørende, men som med så meget andet materiel, er den faldet for revision (vores sikkerhed i sidste ende).

Du henviser til det svenske jernbanemuseum og hvis bare det i Danmark var som i Sverige, ville der ikke være problemer, staten betaler jo bare. Men jeg er helt sikker på, at sådan er det ikke, ej heller i Sverige.

Det er to forskellige selskabsopbygninger. Men i begge lande er det faktisk staten der betaler. I Danmark er det via statens kontrakt med det offentlige selvstændige selskab DSB, hvor der i deres kontrakt står, at de også driver et jernbanemuseum, men IKKE med hvor meget. Yderligere får museet tilskud fra Banestyrelsen som direkte er et statsselskab.

I Sverige går midlerne – som jeg forstår det – direkte fra statskassen og til det svenske jernbanemuseum. Men begge steder skal der prioriteres ret hårdt og p.t. er det danske jernbanemuseums prioritet – foruden den daglige drift – at få "Marslev-projektet" i hus. Altså samle alt museumsmateriellet, der står i lejede lokaler landet rundt, til et sted. Dels depot, dels reparation og vedligeholdelse og muligvis også lidt udstilling.

Restaurationen af SJ Rc 1 lokomotivet er for det svenske museum ret let. Rc typen som sådan – med variationer – er stadig i tjeneste ved SJ og flere private operatører. Det vil sige, at reservedele, værktøjer, erfaring og værksteder findes. Dette er på ingen måde tilfældet med DJM litra MZ. OK, DB har nogle MZ IV kørende (anden type motor og elektronik), men hvor og hvem der reparerer ved jeg ikke. Men der er nok flere penge tilrådighed bag DB end DJM!!

Altså skal DJM MZ´er til udlandet på kommercielle vilkår for at blive revideret. Altså prioritering ligesom med MY og MX ved museet. Glemmer lige bl.a. en damper litra E, som mange også ønsker ud at køre, find lige omkring 10 til 15 millioner eller mere!!!

Så jeg mener ikke, at DJM har anden udvej end at prioritere sine midler. Men MZ´erne eksisterer jo og er ikke hverken udrangeret eller står for at skulle sælges/ophugges, vel?

Bedste hilsener

Steff

MZ 1401
Af Lars. 12/02-24, 16:18.
Hvad koster en revision af MZ1401?

Mvh.
Lars

MZ 1401
Af Steff. 12/02-24, 16:37.
Der må jeg blive dig svar skyldig, har ingen anelse overhovedet! Og så kan jeg ikke bruge en eventuel pris til noget, set i forhold til hvad???

Steff


MZ 1401
Af Lars. 12/02-24, 17:29.
Citat fra: Steff Dato 12/02-24, 16:37Der må jeg blive dig svar skyldig, har ingen anelse overhovedet! Og så kan jeg ikke bruge en eventuel pris til noget, set i forhold til hvad???

Steff



I forhold til hvor mange penge, der skal skaffes.

Måske andre ved det?

Det er næppe lige meget for museet og arbejdet, om det er 15.000 kr eller to millioner.


Mvh.
Lars

MZ 1401
Af Filip Gram. 12/02-24, 17:59.
CitatI forhold til hvor mange penge, der skal skaffes.

Måske andre ved det?

Det er næppe lige meget for museet og arbejdet, om det er 15.000 kr eller to millioner.


Hej Lars
Regn du bare med 5-7 mio for revisionen og 5-10 mio for ETCS. Dernæst skal der hænges noget bagpå: 1-2 mio pr. vogn er godt bud: Alt i alt er det omkring 20-25 mio, før 1401 ruller med de første par røde vogne...

Venlig hilsen
Filip

MZ 1401
Af Niels Munch. 12/02-24, 18:01.
Citat fra: Lars Dato 12/02-24, 17:29I forhold til hvor mange penge, der skal skaffes.

Måske andre ved det?

Det er næppe lige meget for museet og arbejdet, om det er 15.000 kr eller to millioner.

Vil du starte en indsamling ;) ?

MZ 1401
Af bjergged. 12/02-24, 18:03.
Seneste redigering: 12/02-24, 18:05 af bjergged
Citat fra: Lars Dato 12/02-24, 17:29I forhold til hvor mange penge, der skal skaffes.

Måske andre ved det?

Det er næppe lige meget for museet og arbejdet, om det er 15.000 kr eller to millioner.

Det er der nok ikke ret mange andre end jernbanemuseet selv, der ved, det afhænger jo ret meget af hvor mange komponenter der i givet fald skal skiftes/renoveres. Men for 15.000 kr. kommer man ikke langt. Vil tro du skal op på det tidobbelte, som minimum.

MZ 1401
Af Lars. 12/02-24, 18:16.
Citat fra: Filip Gram Dato 12/02-24, 17:59
CitatI forhold til hvor mange penge, der skal skaffes.

Måske andre ved det?

Det er næppe lige meget for museet og arbejdet, om det er 15.000 kr eller to millioner.


Hej Lars
Regn du bare med 5-7 mio for revisionen og 5-10 mio for ETCS. Dernæst skal der hænges noget bagpå: 1-2 mio pr. vogn er godt bud: Alt i alt er det omkring 20-25 mio, før 1401 ruller med de første par røde vogne...

Venlig hilsen
Filip

Tak for svaret, Filip.

Selv om det er runde tal, kommer 1401 så nok næppe ud at køre foreløbig.

Mvh.
Lars

Gå op Sider:[1] 2
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
DSB MZ 1411

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak