Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Dybbelsbro Fjern
Dybbelsbro Fjern
Af mpp. 12/02-24, 23:31.
I forbindelse med diskussionen om København Kommunes arbejde for at få flere nattog til København kom jeg til at tænke på, om nattog (og andre fjerntog) har brug for andre faciliteter end pendlerstationer. F.x. kan det være at folk møder op tidligere til nattoget end til andre tog og de har givetvist mere bagage med. Man kan allerede se, at det tager længere tid at betjene IC- og ICLyn-tog end regionaltog på hovedbanen og endnu længere at betjene togene til Hamborg. Togene til Stockholm bliver lidt reddet af, at de fleste passagerer står på i Malmø og Lund.

Derudover er der jo så hele diskussionen om førerløse tog på S-banen og forenkling af København H. Hvis man kun bruger to perronspor til S-tog på hovedbanen kunne man givetvist også flytte udfletningen og nøjes med en enkelt perron på Dybbølsbro, hvilket så giver lettere skift mellem tog til/fra Valby og Ny Ellebjerg. Hermed får man noget plads i bredden som jeg så tænkte man kunne bruge til en fjerntogsperron og nogle opstillingsspor så man kan vende fjerntog.

Der er samtidig også forslag om at lukke Dybbølsbro for biltrafik og her tænkte jeg at man kunne erstatte vejen med en stationsbygning i fuld længde i 2 etager. Man kunne så se om man kan forbinde taget med highline ved Ikea og lave en forbindelse til fjernbusterminalen også. Det kan forventes at de internationale togrejsende vil have nogle andre ønsker til stationen end nationale togrejsende og her tænker jeg, at en ny station bedre vil kunne håndtere de ønsker end en, hvor man har mange forskellige ønsker der skal balanceres. Det kunne f.x. være en mere smidig bagageopbevaring og at de ankommer til stationen i bedre tid end passagerene på hovedbanen.

Man kan forvente at en del internationale tog vil køre udenom Hovedbanen hvis de skal videre til Sverige, så alle tog på enten hovedbanen eller en ny Dybbelsbro station vil givetvist have endestation der. Så kommer der et spørgsmål om antallet af påstigere og om togene vil køre fulde fra København eller skal samle flere op undervejs. Hvis der afgik to tog i timen i tidsrummet 6-24.00 og i snit var 200 påstigere per tog ville stationen håndtere 7.200 passagerer (og kufferter) i døgnet hvilket virker fornuftigt. Det kunne så ende med at blive en yderst behagelig station at rejse fra, hvis togene har tid til at holde der 20 minutter så man har god tid til at finde sin vogn og ikke skal smide kufferterne ind og så gå gennem tog til ens plads.

Er der noget oplagt jeg har overset her? For mig at se er der en kategori af internationale tog, der ikke bare er "almindelige tog der kører ekstra langt", men hvor passagerene kommer med nogle andre forventninger end andre togpassagerer – særligt hvis de er vant til at flyve. Tænker man de forventninger ind i planlægningen af stationen fra starten kan man givetvist skabe grobund for noget godt og i hvert fald noget, der er spor 26 langt overlegent.

Dybbelsbro Fjern
Af Trainee. 12/02-24, 23:36.
Jeg kan ikke vurdere gangbarheden i din idé, men da IC3-klargøringscenteret forhåbentligt skal lukkes når der ikke køre IC3 længere, kan man måske bruge den plads i stedet for at røre ved S-banen.

Dybbelsbro Fjern
Af Svend. 13/02-24, 00:08.
Citat fra: Trainee Dato 12/02-24, 23:36Jeg kan ikke vurdere gangbarheden i din idé, men da IC3-klargøringscenteret forhåbentligt skal lukkes når der ikke køre IC3 længere, kan man måske bruge den plads i stedet for at røre ved S-banen.

Terminal for FlixTrain. Så har de det hele samlet.

Dybbelsbro Fjern
Af anho. 13/02-24, 11:41.
At pille ved S-togenes perronspor (og deres spor i baneterrænet helt generelt) harmonerer meget dårligt med de udviklingsplaner der er for S-togene. Lige nu ser det ud til at man fra det offentliges side hælder til enten at konvertere fjerntogssporene i boulevardbanen til S-tog, eller at bygge en eksprestunnel. Under alle omstændigheder får S-togene nok brug for mere plads gennem byen, og de alternativer der er blevet undersøgt (selv om det kun er i de indledende stadier) går begge to via København H.

Selv hvis man ikke udbygger S-banens centrale stykke vil det stadig være en god ide at have de ekstra spor på København H, da det tillader at man kan tage tog ind og ud af drift, og det giver en større modstandsdygtighed mod forsinkelser.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak