Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2024
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2024
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2024
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Trafikpolitik
- Esbjergs mobilitetsplan
Forrige emne
-
Næste emne
Esbjergs mobilitetsplan
Af
vestjyden
. 17/02-24, 18:48.
I år udarbejdes Esbjerg kommunes mobilitets-/ trafikplan:
https://www.esbjerg.dk/planer-projekter-og-trafik/byudviklingsprojekter/ny-trafik-og-mobilitetsplan-for-esbjerg-kommune
Mvh Vestjyden
Esbjergs mobilitetsplan
Af
vestjyden
. 17/02-24, 19:11.
Et frisk bud kunne være et trinbræt på havnen til gavn for arbejdspladserne, det ny byområde ved Strandby og fanøfærgen...
Mvh Vestjyden
Esbjergs mobilitetsplan
Af
Keminørden
. 17/02-24, 21:26.
Ville man kunne øge kapaciteten på stationen ved eksempelvis at nedlægge spor 6 og ombygge det til en ny perron? Hvis man forbinder det med spor 4, således at perronen kan betjene 2 tog på samme tid (indkørsel via spor 4 for den sydlige del af perronen), og man får en overgang/gangtunnel til spor 2/3 og eventuelt til spor 0/1, så ville det give en væsentligt øgning af stationens kapacitet og gøre det lettere at komme fra spor 2/3 over til busserne.
En sådan kapacitetsforøgelse kunne vel bruges til en øgning af frekvensen på Esbjerg-Lunderskov banen. Hvis man eksempelvis lavede endnu et Re tog hver time, der også stoppede i Jerne og Tjæreborg ville man ud over en fordobling af betjeningen af Gørding, Holsted og Brørup også opnå direkte forbindelse mellem Jerne/Tjæreborg og de mange stationer mellem Bramming og Kolding. Dette ville være et væsentligt boost for den offentlige transport i Esbjergområdet, og man ville potentielt også kunne udvide trafikken nordpå, hvis infrastrukturen her er til det, hvor kapaciteten på spor 0, 1 og 2 vil kunne dedikeres til tog til/fra nord.
Esbjergs mobilitetsplan
Af
andersj
, Aalborg. 17/02-24, 23:31.
Er der behov for flere perronspor? Der er allerede 5, da spor 3 kan betjene to tog samtidig ved hjælp af transversalen til spor 4.
Med fem spor bør man have en del kapacitet, medmindre man parkerer togene ved perron i halve og hele timer ad gangen.
Anders
Esbjergs mobilitetsplan
Af
Keminørden
. 17/02-24, 23:58.
I en lidt ældre rapport (
https://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/bilag/142/1212137/index.htm
) står der på side 87: "Manglende perronspor udgør kapacitetsbegrænsninger på flere endestationer på S-banen samt i Esbjerg og på Aarhus H."
Der er ikke bygget flere spor siden den gang, så tænker at det nok ville være en god ting at få fikset, især hvis det kan gøres til en fornuftig pris.
1 person
synes godt om dette.
Esbjergs mobilitetsplan
Af
andersj
, Aalborg. 18/02-24, 18:49.
Umiddelbart virker det bare til at det er rigeligt med de perronspor man har nu, også til evt. udvidet drift. Eksempelvis ser det ud til at hele spor 3 kun er optaget mellem xx:18 og xx:41 hver time, hvilket vil sige at der stadig er plads i den ene halvdel af spor 3 i hele timen samt i den anden halvdel mellem xx:45 og xx:15. IC-togene til/fra København ser også ud til at have et spor for sig selv fra xx:32 til xx:27, men jeg ved dog ikke om de bliver holdene ved perron eller kører ud i forsyningen som man ofte gjorde dengang IC 8xx togene kørte med IC3.
Hvis der virkelig er brug for ekstra perronplads, så kan man forlænge perronen i spor 3 ned mod Broen, da der er endnu en transversal til spor 4 som tog kan bruge til at komme ind og ud af. Så ville spor 3 kunne betjene tre tog samtidig, som vil kunne afgå og ankomme uafhængigt af hinanden.
Anders
3 personer
synes godt om dette.
Esbjergs mobilitetsplan
Af
Jens Hansen
. 18/02-24, 19:33.
Jeg tænker at behovet for perronspor er en vurdering på de forudsætninger der var i ca. 2012?
Siden er f.eks. kapacitetsproblemer på strækningen Esbjerg - Bramming på vej til at løst.
JH
Esbjergs mobilitetsplan
Af
Thom32
. 23/02-24, 20:00.
Det vigtigste på Esbjerg Station ville da helt klart at få ordnet det møg-grimme perroner og hævet dem så man kan stige ordentligt ind i toget
1 person
synes godt om dette.
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
[1]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Jernbanebøger
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.
Læs mere
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder