Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Nyt tog på strækningen Neumünster - Bad Oldesloe
Hej,

siden sidste torsdag har baneselskabet Nordbahn startet med indsættelsen af batteritog på strækningen Neumünster - Bad Oldesloe.

2024-02-24 | 525033 | 94 80 2526 033-2 D-SRSDE | togdel A
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

2024-02-24 | 826033 | 94 80 2856 033-9 D-SRSDE | togdel B
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Her stor togsættet som NBE 82179 i Neumünster.

Det er togsæt fra Stadler af FLIRT serien. Disse er bestillt af landet Schleswig-Holstein i sammenarbejde med NAH.SH GmbH  og tilhører Paribus Rail Portfolio III GmbH & Co. KG, Hamburg.

Togdel A er motordelen 526, togdel B er bivognen 826. Togene oplades under køreledninger. I Neumünster og Bad Oldesloe er det ingen problem da sporene er elektrificeret. Hvor der ikke findes køreledninger (f.ex. Heide) opsættes der såkalte 'køreledningsøer' (Oberleitungsinseln). Neumünster - Heide - Büsum bliver den næste Nordbahnstrækning hvor disse togsæt indsættes.   

Ullrich

Frem til efteråret indsættes de også på Kiel - Eckernförde - Flensburg, Kiel - Rendsburg - Jübeck - Husum og Husum - Bad St. Peter-Ording.

Hos erixx kører de allerede nu på Kiel - Kiel Oppendorf og Kiel - Lübeck - Büchen - Lüneburg.

Citat fra: Ullrich Lück Dato 24/02-24, 20:39Togene oplades under køreledninger. I Neumünster og Bad Oldesloe er det ingen problem da sporene er elektrificeret.

I Bad Oldesloe var det spor der bruges til togene mod Neumünster ikke elektrificeret, så det har man fået eftermonteret. Det samme i Büchen for togene mellem Lübeck og Lüneburg.

I Kiel og Flensburg er køreledningerne forlænget et stykke ud på strækningen og udover i Heide etableres der også køreledningsøer i Husum og Tönning (hvor togene krydser og skifter køreretning på turen fra Husum til Bad St. Peter-Ording. 

Anders

Korrekt, der er kommet køreledning mellem Kiel Hbf og Kiel-Hassee på 3,5 km og mellem Flensburg og næsten
ud til (den nedlagde station) Maasbüll på 5 kilometer.

Allerede i 1970erner har der kørt batteritog på næsten alle strækninger i Slesvig-Holsten. Denne gang oplades
det ikke med en køreledning men med batteriladere:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Her står ukendt motovogn af litra 515 med bivogn af litra 815 i Neumünster og oplades.

Ullrich

Gå op Sider:[1]
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak