Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Problemer hos NL med ICNG = DSBs IC5
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: mikkelwf Dato  3/03-24, 16:36
Citat fra: andersj Dato  3/03-24, 14:55Det er jo i bund og grund fordi Stadlers tilbud var dårligere end de opsatte parametre som tilbuddene blev evalueret ud fra.

Der kan så være utallige årsager til at Stadlers tilbud var dårligere, for det er jo ikke fordi Stadler ikke vinder kontrakter. Men udenfor Schweiz så klarer Stadler sig generelt bedst på de "komplicerede" kundetilpassede tog, mens Alstom og Siemens ofte tager de store kontrakter på samlebåndstog.

Eller sagt på en anden måde.

Stadler havde klart det bedste produkt - men var dyrere end Alstom.

Man ville ikke betale for det bedste produkt - så nu får vi Alstom.

Igen kommer det vel an på hvordan du definerer "bedste". Hvilke parametre lægger du vægt på?

Coradia Stream har ganske rigtig haft både forsinkelser og børnesygdomme, og Alstoms håndtering af deres IT-ressourcer er kritisabel... men ikke desto mindre er ICNGs pålidelighed blevet firdoblet siden de først blev sat i drift, og langt størstedelen af de nuværende problemer skyldes én enkelt fejl i software fra en underleverandør, som man regner med bliver fikset her til sommer.

Så når Coradia Stream har fået ordnet børnesygdommene - og det ser efterhånden ud til at de store problemer vil være løst før DSB modtager deres sæt - så vil de da uden tvivl være glimrende tog. Hvorfor tror du ikke de vil kunne måle sig med FLIRT, når problemerne er løst?

Problemer hos NL med ICNG = DSBs IC5
Af bjergged. 3/03-24, 18:38.
Seneste redigering: 3/03-24, 18:39 af bjergged
Citat fra: andersj Dato  3/03-24, 14:55
Citat fra: bjergged Dato  2/03-24, 18:33Akja, af og til kunne det være interessant at vide hvorfor DSB ikke valgte Stadlers tilbud. Har kørt en del med Südostbahns Voralpen-Express (Stadler FLIRT), og det er sgu et dejligt tog der ville have passet rimelig godt til DSBs behov som jeg forstår det.

Det er jo i bund og grund fordi Stadlers tilbud var dårligere end de opsatte parametre som tilbuddene blev evalueret ud fra.

Der kan så være utallige årsager til at Stadlers tilbud var dårligere, for det er jo ikke fordi Stadler ikke vinder kontrakter.

Ja, det er ikke fordi jeg mistænker DSB for ikke at have fulgt procedurerne, men idet ca. alting omkring buddene og deres evaluering er hemmeligstemplet, så kan alm. bønder som mig selv kun undres og spekulere.

Når man ser hvad nordmændene for nylig har bestilt (Fleksnes FlirtNEX), så kan man jo godt fristes til at undre på hvor meget dyrere Stadlers tilbud var, og hvad man i givet fald kunne have fået for de ekstra penge.

Men det må jo blive ved fantasien. Kontrakten er underskrevet, produktionen er i gang, og som det gamle mundheld siger, hvis man ikke kan få det tog man elsker, kan man elske det tog man får.

Citat fra: anho Dato  3/03-24, 17:08
Citat fra: mikkelwf Dato  3/03-24, 16:36
Citat fra: andersj Dato  3/03-24, 14:55Det er jo i bund og grund fordi Stadlers tilbud var dårligere end de opsatte parametre som tilbuddene blev evalueret ud fra.

Der kan så være utallige årsager til at Stadlers tilbud var dårligere, for det er jo ikke fordi Stadler ikke vinder kontrakter. Men udenfor Schweiz så klarer Stadler sig generelt bedst på de "komplicerede" kundetilpassede tog, mens Alstom og Siemens ofte tager de store kontrakter på samlebåndstog.

Eller sagt på en anden måde.

Stadler havde klart det bedste produkt - men var dyrere end Alstom.

Man ville ikke betale for det bedste produkt - så nu får vi Alstom.

Igen kommer det vel an på hvordan du definerer "bedste". Hvilke parametre lægger du vægt på?

Coradia Stream har ganske rigtig haft både forsinkelser og børnesygdomme, og Alstoms håndtering af deres IT-ressourcer er kritisabel... men ikke desto mindre er ICNGs pålidelighed blevet firdoblet siden de først blev sat i drift, og langt størstedelen af de nuværende problemer skyldes én enkelt fejl i software fra en underleverandør, som man regner med bliver fikset her til sommer.

Så når Coradia Stream har fået ordnet børnesygdommene - og det ser efterhånden ud til at de store problemer vil være løst før DSB modtager deres sæt - så vil de da uden tvivl være glimrende tog. Hvorfor tror du ikke de vil kunne måle sig med FLIRT, når problemerne er løst?

For det første havde Stalder på tidspunktet for udbuddet en færdig FLIRT-platform til 200km/t kørenden - dvs. en færdig fungerende platform.

Coradia Stream var på samme tidspunkt et skrivebordsprojekt, hvor man skulle opdatere en regionaltogsplatform til 200km/t med nye boogier.

Jeg har prøvet Coradia Stream 160 i Italien, og det er et af de værste skodtog jeg nogensinde har kørt med. Komforten er elendig. Og jeg tvivler virkelig på at de kan nå at redde den hjem i den nye udgave.

Ift. Stadler har jeg stort set kun haft gode oplevelser med deres materiel. Lige fra smalspor på RhB til Giruno højhastigshedstog. I min optik er Stadler det bedste du kan få på markedet for persontransport pt., skarpt forfulgt af Siemens.

Men det er udelukkende baseret på mine egne oplever af de forskellige produkter.

Citat fra: mikkelwf Dato  3/03-24, 21:23For det første havde Stalder på tidspunktet for udbuddet en færdig FLIRT-platform til 200km/t kørenden - dvs. en færdig fungerende platform.

Coradia Stream var på samme tidspunkt et skrivebordsprojekt, hvor man skulle opdatere en regionaltogsplatform til 200km/t med nye boogier.

Jeg har prøvet Coradia Stream 160 i Italien, og det er et af de værste skodtog jeg nogensinde har kørt med. Komforten er elendig. Og jeg tvivler virkelig på at de kan nå at redde den hjem i den nye udgave.

Ift. Stadler har jeg stort set kun haft gode oplevelser med deres materiel. Lige fra smalspor på RhB til Giruno højhastigshedstog. I min optik er Stadler det bedste du kan få på markedet for persontransport pt., skarpt forfulgt af Siemens.

Men det er udelukkende baseret på mine egne oplever af de forskellige produkter.

Der var ikke tale om et rent skrivebordsprojekt da DSB indgik kontrakt med Alstom, for ICNG-projektet havde allerede været i gang i nogle år på det tidspunkt, og man regnede nok med at Alstom ville have børnesygdommene under kontrol inden togene skulle leveres til DSB... og det ser faktisk også ud til at have været en god antagelse. Mange børnesygdomme er allerede løst, og NS regner med at de værste af de resterende vil være udredt allerede til sommer, hvilket jo er før DSB skulle have modtaget togene efter den oprindelige plan.
At togene så ikke kan leveres til tiden alligevel skyldes vist mangel på komponenter fra underleverandører, hvilket er årsagen til at ufærdige tog nu bliver flyttet ud fra fabrikkerne for så senere at blive flyttet ind igen og blive gjort færdige. Og det kunne jo være sket for alle producenterne - vi var bare uheldige at det skete for Alstom.

Hvad angår Coradia Streams kvalitet:
Det eneste som Coradia Stream "Pop" har til fælles med Coradia Stream "ICNG" er navnet og det udvendige design. Derudover er det stort set et nyt tog, med nye elektriske systemer, nye bogier, nye... mere eller mindre alt, bortset fra det alleryderste lag. De produceres også på en anden fabrik end de gamle regionaltogs-Stream.
Indtil videre har anmeldelserne af ICNG været ganske gode - nogen brokker sig lidt over hvordan sæderne er placeret, men jeg har ikke hørt nogen brok over kvaliteten af toget eller hvor behageligt det er at sidde i, og jeg har set en del videoanmeldelser af dem efterhånden.

Det kan godt være at det endelige produkt stadig vil være en smule bagefter hvad Stadler og Siemens kan levere, i forhold til konstruktionskvalitet. Men jeg tror slet ikke det bliver en stor forskel.

Har lidt mistet overblikket over ic5'erne.
Hvordan ser tidsplanen ud mht leveringen.?

Citat fra: Thomas Larsen Dato  3/03-24, 22:43Har lidt mistet overblikket over ic5'erne.
Hvordan ser tidsplanen ud mht leveringen.?

Første sæt skal komme til Danmark i løbet af 2025, og togene kommer i drift i 2027.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/passagererne-kan-forvente-at-kore-med-ic5-i-2027/

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak