Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Manglende retningsangivelse ved bestilling af togbilletter på dsb.dk
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: thomastog Dato  6/03-24, 11:00
Citat fra: Togiudlandet Dato  6/03-24, 08:46
Citat fra: ivar Dato  6/03-24, 00:04
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 20:16...


Nu er du pigefornærmet. Det har ikke en skid med din nytænkning at gøre, men alene med, at det ikke er praktisk muligt at disponere materiel to til tre måneder ud i fremtiden. Hvad forestiller du dig egentlig? Hvis jeg nu booker to måneder før jeg skal rejse, jeg vil helst køre forlæns, der går udu i disponeringen. Skal jeg belastes af SMSer, hvis jeg egentlig bare ønskede en stol at sidde på.

Ja selvfølgelig er jeg det - for ingen af jer orkede at læse, hvad jeg skrev - du blander endda SMS'er ind i det. Ingen har forklaret, hvorfor det er praktisk umuligt i et fremtidigt tog. Og det er der heller ingen grund til nu.

Men det er også feset ind, at det reelt ikke er noget problem for kunderne om de sidder med hovedet eller ryggen i køreretningen. Det kunne I jo bare have skrevet fra starten.
Spørgsmålet var, hvorfor man i dag ikke har en retningsangivelse, på hvilke pladser der "kører fremad". Det er det spørges til, og det der forsøges at få forklaret.

Du begynder at snakke om, at løse det med (endnu) ikke eksisterende tog—typer.

Hvilket jeg ikke lagde skjul på. Men point taken - jeg skulle have oprettet en ny tråd, beklager. Svaret er dog det samme - det er ikke noget reelt problem, at folk ikke kan vælge en plads, hvor man kører forlæns.

Citat fra: mpp Dato  3/03-24, 23:54Altså det handler vel som med så meget andet med DSB om, at det her bare ikke bliver prioriteret. Det er givetvist lettere operationelt, at man ikke behøver bekymre sig om hvad vej toget vender, men i andre lande er det jo en del af servicen, at toget altid vender samme vej. Når det så en gang imellem sker, at toget vender den anden vej bliver det annonceret i højtalerne, så man kan komme til den anden ende af perronen.

Og de har vel og mærke også sækbanegårde og ruter med tog, der bliver splittet og driftkoblet i Tyskland og andre steder.

Du nævner "andre lande", og her vil jeg give et centraleuropæisk perspektiv. Sammenlignet med Danmark, hvor mange stationer er terminalstationer i kystbyer - er terminalstationer næsten uhørte i mange "andre lande" (for mig er Østrig, Tjekkiet, Slovakiet lande, jeg kender godt). Så i disse lande vender tog retningen langt færre gange og sporer dermed, hvilken vej toget vil se 2 måneder i fremtiden en del lettere.

Det må formentlig også være at foretrække at sidde i toget - det være sig forlæns eller baglæns - frem for at sidde tre timer på perronen og vente på at toget er på langtur for at blive vendt...

Citat fra: Togiudlandet Dato  6/03-24, 11:19
Citat fra: thomastog Dato  6/03-24, 11:00
Citat fra: Togiudlandet Dato  6/03-24, 08:46
Citat fra: ivar Dato  6/03-24, 00:04
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 20:16...


Nu er du pigefornærmet. Det har ikke en skid med din nytænkning at gøre, men alene med, at det ikke er praktisk muligt at disponere materiel to til tre måneder ud i fremtiden. Hvad forestiller du dig egentlig? Hvis jeg nu booker to måneder før jeg skal rejse, jeg vil helst køre forlæns, der går udu i disponeringen. Skal jeg belastes af SMSer, hvis jeg egentlig bare ønskede en stol at sidde på.

Ja selvfølgelig er jeg det - for ingen af jer orkede at læse, hvad jeg skrev - du blander endda SMS'er ind i det. Ingen har forklaret, hvorfor det er praktisk umuligt i et fremtidigt tog. Og det er der heller ingen grund til nu.

Men det er også feset ind, at det reelt ikke er noget problem for kunderne om de sidder med hovedet eller ryggen i køreretningen. Det kunne I jo bare have skrevet fra starten.
Spørgsmålet var, hvorfor man i dag ikke har en retningsangivelse, på hvilke pladser der "kører fremad". Det er det spørges til, og det der forsøges at få forklaret.

Du begynder at snakke om, at løse det med (endnu) ikke eksisterende tog—typer.

Hvilket jeg ikke lagde skjul på. Men point taken - jeg skulle have oprettet en ny tråd, beklager. Svaret er dog det samme - det er ikke noget reelt problem, at folk ikke kan vælge en plads, hvor man kører forlæns.

Nu er det dig, som ikke læser hvad jeg skriver ;) Jeg kan af personlig erfaring, fortælle at der er en del mennesker, som bliver køresyge af, at køre baglæns. Det opleves nok ikke så ofte, fordi andre, uden den udfordring, gerne bytter plads.

Derudover er det vel også en udfordring(/problem) for den oprindelige spørger, som har brugt tid på at skrive til DSB og her i gruppen, om sin undren og behov.

Men vi kan vel blive enige om, at der ikke er en mulig løsning, hvor man på forhånd kan bestille en plads og være sikker på at "køre forlæns", med de nuværende tog(sæt) ?

Manglende retningsangivelse ved bestilling af togbilletter på dsb.dk
Af Togiudlandet. 6/03-24, 16:05.
Seneste redigering: 6/03-24, 16:08 af Togiudlandet
Citat fra: thomastog Dato  6/03-24, 14:42
Citat fra: Togiudlandet Dato  6/03-24, 11:19
Citat fra: thomastog Dato  6/03-24, 11:00
Citat fra: Togiudlandet Dato  6/03-24, 08:46
Citat fra: ivar Dato  6/03-24, 00:04
Citat fra: Togiudlandet Dato  5/03-24, 20:16...


Nu er du pigefornærmet. Det har ikke en skid med din nytænkning at gøre, men alene med, at det ikke er praktisk muligt at disponere materiel to til tre måneder ud i fremtiden. Hvad forestiller du dig egentlig? Hvis jeg nu booker to måneder før jeg skal rejse, jeg vil helst køre forlæns, der går udu i disponeringen. Skal jeg belastes af SMSer, hvis jeg egentlig bare ønskede en stol at sidde på.

Ja selvfølgelig er jeg det - for ingen af jer orkede at læse, hvad jeg skrev - du blander endda SMS'er ind i det. Ingen har forklaret, hvorfor det er praktisk umuligt i et fremtidigt tog. Og det er der heller ingen grund til nu.

Men det er også feset ind, at det reelt ikke er noget problem for kunderne om de sidder med hovedet eller ryggen i køreretningen. Det kunne I jo bare have skrevet fra starten.
Spørgsmålet var, hvorfor man i dag ikke har en retningsangivelse, på hvilke pladser der "kører fremad". Det er det spørges til, og det der forsøges at få forklaret.

Du begynder at snakke om, at løse det med (endnu) ikke eksisterende tog—typer.

Hvilket jeg ikke lagde skjul på. Men point taken - jeg skulle have oprettet en ny tråd, beklager. Svaret er dog det samme - det er ikke noget reelt problem, at folk ikke kan vælge en plads, hvor man kører forlæns.

Nu er det dig, som ikke læser hvad jeg skriver ;) Jeg kan af personlig erfaring, fortælle at der er en del mennesker, som bliver køresyge af, at køre baglæns. Det opleves nok ikke så ofte, fordi andre, uden den udfordring, gerne bytter plads.

Derudover er det vel også en udfordring(/problem) for den oprindelige spørger, som har brugt tid på at skrive til DSB og her i gruppen, om sin undren og behov.

Men vi kan vel blive enige om, at der ikke er en mulig løsning, hvor man på forhånd kan bestille en plads og være sikker på at "køre forlæns", med de nuværende tog(sæt) ?

Jo jeg læser, hvad du skriver og hvad den oprindelige spørger har skrevet, selvom det efterhånden er en lang tråd ;). Det er jo for fanden derfor jeg prøver at tænke på en fremtidig løsning enten hos DSB eller en konkurrent, også fordi jeg godt er klar over, at intet kan lade sig gøre i den nuværende flåde hos DSB. Det skulle jeg så have oprettet en ny tråd om i stedet - enig.

Personligt vælger jeg jo selv bestemte pladser, så jeg vil da nødig bytte med andre - men til gengæld vil togrejsen også være total ødelagt, hvis der sidder en køresyg foran, for så vil jeg kun tænke på, hvornår bordet bliver overbrækket. Så også af den grund synes jeg da det er en fantastisk idé, hvis folk kan vælge forlæns/baglæns sæde engang i fremtiden.

Men så bliver jeg afbrudt af Krabsen, der skriver "Man kan også bruge meget krudt på at finde løsninger på problemer der egentlig ikke rigtig findes.." Det er derfor jeg bliver ved med at skrive, at det ikke er noget problem - Krabsen har jo talt.

Og ja, jeg blev tøsefornærmet, fordi det bestemt ikke er første gang, at Krabsen kommer med ret så ligegyldige troll-indlæg hos både mig og andre, der forsøger at tænke nyt om jernbanen. Jeg kan klare det, men de unge mennesker, der ikke har samme erfaring som de "gamle idioter", bliver jo skræmt væk af sådanne indlæg.

Og hvorfor Krabsen mener, at det er pisseligegyldigt at tænke en digital løsning ind i fremtidens materiel for folk, der bliver køresyge eller bare ønsker en fremadrettet/bagudrettet plads må han selv svare på. Jeg kan jo kun gætte på, at det er fordi han mener, at man jo bare kan bytte plads.

Vil fremtidigt materiel ikke også have samme udfordringer? Det handler jo om at man ikke laver køreplanen så man er sikker på at have tog med den rigtige retning til rådighed. Det er så også noget der skal løses operationelt hvis det er en prioritet for DSB at det er noget der skal løses.

Og her skal det så også bemærkes, at DD og S-togene alle vender samme vej. Jeg kan huske da SE-vognene kom at det på et andet forum (eller det her forum) blev diskuteret hvordan halvdelen af dem blev kørt ud til lufthavnen for at blive vendt, så de alle sammen har SE-enden i samme retning. Jeg mindes også snak om, at man overvejede at vende nogle af DD-togene om, så man kunne køre til Næstved på ny bane selvom kun den ene ende af toget var udstyret med ERMTS, da man så kunne køre retur af gammel bane og den anden del af togflåden kunne køre den anden vej.

En af de potentielle løsninger i fremtiden, der blev nævnt andetsteds i tråden, var digitale skilte med pladsnumre - altså at de enkelte pladsnumre blev vist på en skærm, frem for at være fast printet. Således kunne toget skifte pladsnumrene afhængigt af køreretning.

Men hverken EC-vognene eller IC5 kommer til at have sådan en løsning - jeg har lige tjekket de pressebilleder, der har været af både den første EC-stamme og IC5-mockup'en.

Citat fra: RasmusD Dato  7/03-24, 01:02En af de potentielle løsninger i fremtiden, der blev nævnt andetsteds i tråden, var digitale skilte med pladsnumre - altså at de enkelte pladsnumre blev vist på en skærm, frem for at være fast printet. Således kunne toget skifte pladsnumrene afhængigt af køreretning.

Men hverken EC-vognene eller IC5 kommer til at have sådan en løsning - jeg har lige tjekket de pressebilleder, der har været af både den første EC-stamme og IC5-mockup'en.

Der er nok ingen, der har tænkt over det før - måske fordi man opfatter det som et ubetydeligt problem eller fordi nogle regler hindrer, at selskaberne kan ændre pladsnumre, som de har lyst. Der er jo en standardisering med de pladsnumre fra gammel tid, så vidt jeg husker.

Citat fra: Togiudlandet Dato  7/03-24, 07:38Der er nok ingen, der har tænkt over det før - måske fordi man opfatter det som et ubetydeligt problem eller fordi nogle regler hindrer, at selskaberne kan ændre pladsnumre, som de har lyst. Der er jo en standardisering med de pladsnumre fra gammel tid, så vidt jeg husker.

I *dette indlæg* er vi blevet oplyst om, at såvel DB som nu DSB har fraveget det gamle RIC-pladsnummersystem, der angiveligt var baseret på sidegangsvogne.

Sådan ser pladsanviseren ud på IC5. Numrene kan ikke skiftes, men farven rød indikerer optaget og grøn for ledig.

Det ville nok være noget rod hvis man ændrede sædenumrene for at matche togets køreretning, da man så ville skulle sikre, at der var det samme antal sæder, der vendte hver vej i hver kupe. Ellers skulle man gøre numrene dynamiske og det kunne så give en masse, der gik frem og tilbage i toget for at komme hen til deres plads.

Citat fra: mpp Dato  8/03-24, 00:00Det ville nok være noget rod hvis man ændrede sædenumrene for at matche togets køreretning, da man så ville skulle sikre, at der var det samme antal sæder, der vendte hver vej i hver kupe. Ellers skulle man gøre numrene dynamiske og det kunne så give en masse, der gik frem og tilbage i toget for at komme hen til deres plads.

...og som der er en, der har været inde på tidligere: Hvilket cirkus vil der så ikke kunne udspille sig, når et tog ankommer til en station, hvor der skiftes køreretning. F eks Aarhus.

Citat fra: Svend Dato  8/03-24, 06:35
Citat fra: mpp Dato  8/03-24, 00:00Det ville nok være noget rod hvis man ændrede sædenumrene for at matche togets køreretning, da man så ville skulle sikre, at der var det samme antal sæder, der vendte hver vej i hver kupe. Ellers skulle man gøre numrene dynamiske og det kunne så give en masse, der gik frem og tilbage i toget for at komme hen til deres plads.

...og som der er en, der har været inde på tidligere: Hvilket cirkus vil der så ikke kunne udspille sig, når et tog ankommer til en station, hvor der skiftes køreretning. F eks Aarhus.


Det kan jo løses ved at man angiver køreretningen ved afgang uagtet at toget skifter retning senere. Selvfølgeligt lidt surt hvis man har bestilt plads fra Københavns Lufthavn eller Randers og så skifter retning rimeligt hurtigt efter afgang.

Citat fra: mpp Dato  8/03-24, 23:08
Citat fra: Svend Dato  8/03-24, 06:35
Citat fra: mpp Dato  8/03-24, 00:00Det ville nok være noget rod hvis man ændrede sædenumrene for at matche togets køreretning, da man så ville skulle sikre, at der var det samme antal sæder, der vendte hver vej i hver kupe. Ellers skulle man gøre numrene dynamiske og det kunne så give en masse, der gik frem og tilbage i toget for at komme hen til deres plads.

...og som der er en, der har været inde på tidligere: Hvilket cirkus vil der så ikke kunne udspille sig, når et tog ankommer til en station, hvor der skiftes køreretning. F eks Aarhus.


Det kan jo løses ved at man angiver køreretningen ved afgang uagtet at toget skifter retning senere. Selvfølgeligt lidt surt hvis man har bestilt plads fra Københavns Lufthavn eller Randers og så skifter retning rimeligt hurtigt efter afgang.

Det løser sikkert alle problemer.
Nyt emne.

Citat fra: mpp Dato  8/03-24, 23:08
Citat fra: Svend Dato  8/03-24, 06:35
Citat fra: mpp Dato  8/03-24, 00:00Det ville nok være noget rod hvis man ændrede sædenumrene for at matche togets køreretning, da man så ville skulle sikre, at der var det samme antal sæder, der vendte hver vej i hver kupe. Ellers skulle man gøre numrene dynamiske og det kunne så give en masse, der gik frem og tilbage i toget for at komme hen til deres plads.

...og som der er en, der har været inde på tidligere: Hvilket cirkus vil der så ikke kunne udspille sig, når et tog ankommer til en station, hvor der skiftes køreretning. F eks Aarhus.


Det kan jo løses ved at man angiver køreretningen ved afgang uagtet at toget skifter retning senere. Selvfølgeligt lidt surt hvis man har bestilt plads fra Københavns Lufthavn eller Randers og så skifter retning rimeligt hurtigt efter afgang.

Indtil få timer før afgang, fra udgangsstationen, er det 50/50 hvilken retning de enkelte togsæt vil vende. Som sagt er det reelt først kort før afgangstid, når toget køres til perron, at man med sikkerhed kender køreretning af de enkelte togsæt i toget.

Og plads-billet bestilles vel oftest dage eller uger i forvejen (?)

Et tog kan sagtens bestå af togsæt, der vender modsat af hinanden.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak