Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Er det definitivt slut med IC3 til Hamburg Hbf/Hamburg-Altona?
Jvf.

DSBs https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/24-1061---hmb/

ser det ud til at det den 21. marts 2024 endeligt er slut med IC3 på strækningen København H - Hamburg Hbf. Siden køreplansskiftet er EC 391 og EC 90394 kørt med IC3 materiel (kan ses på https://mit-tog.dk/da/departures/PA/).

Mit spørgsmål er. Kan man være sikker på at DSB har fået nok IC1 materiel til at køre med EB og IC1 vogne fremover? En eller flere af de nuværende IC1 vogne er ofte aflåst hvilket også fremgå af https://mit-tog.dk/da/departures/PA/. når de er på vej til Hamburg Hbf/Hamburg-Altona.

Mvh
XAL Olesen der overvejer en sidste tur med IC3 på strækningen

Jeg vil næsten garantere at der pletvist i hvert fald i resten af 2024 kommer til at køre MF til Hamburg - og her taler jeg blot om en enkel afgang i hver retning en enkel dag. I en snæver vending vil DSB normalt vælge at køre med MF fremfor at aflyse helt, hvis de har problemer med at få en IC1-stamme klar til tiden fra Kh.
Til sommer skal der køre to afgange mere i begge retninger (en ekstra morgen- og en ekstra aftentur), så der kræver det tæt på fuld belægning af de vogne DSB har til rådighed, så der er det nok endnu mere sandsynligt at man vil se MF til/fra Hamburg.

Hilsen Mikkel

Hvornår forventes første Talgo afgang?
Er det mon en eller anden elendig lejeaftale DSB har lavet med DB om de gamle vogne, hvis der hele tiden er udfald og manglende parate vogne. I en fornuftig aftale skulle DB stille flere vogne til rådighed således målet om xx antal køreklare vogne kunne opfyldes.

Citat fra: Skylight Dato 10/03-24, 16:34Hvornår forventes første Talgo afgang?
Er det mon en eller anden elendig lejeaftale DSB har lavet med DB om de gamle vogne, hvis der hele tiden er udfald og manglende parate vogne. I en fornuftig aftale skulle DB stille flere vogne til rådighed således målet om xx antal køreklare vogne kunne opfyldes.
Talgo, når de er færdige bygget, nok af dem, testede, og personalet uddannet. Så du skal nok ikke sats på det i din sommerferie..? I år

Citat fra: Skylight Dato 10/03-24, 16:34Hvornår forventes første Talgo afgang?
Er det mon en eller anden elendig lejeaftale DSB har lavet med DB om de gamle vogne, hvis der hele tiden er udfald og manglende parate vogne. I en fornuftig aftale skulle DB stille flere vogne til rådighed således målet om xx antal køreklare vogne kunne opfyldes.

Mig bekendt er der ikke tale om en lejeaftale. Toget bliver drevet i fællesskab; DB stiller med vognene, og DSB stiller med lokomotiverne. Når DSB tidligere drev hele ruten med MFere, betalte DB nogle penge til DSB fordi DSB "trak hele læsset" på materielfronten. Jeg ved ikke hvad situationen er i dag, om den ene part betaler til den anden, og i så fald hvem der betaler.

Citat fra: anho Dato 10/03-24, 23:10
Citat fra: Skylight Dato 10/03-24, 16:34Hvornår forventes første Talgo afgang?
Er det mon en eller anden elendig lejeaftale DSB har lavet med DB om de gamle vogne, hvis der hele tiden er udfald og manglende parate vogne. I en fornuftig aftale skulle DB stille flere vogne til rådighed således målet om xx antal køreklare vogne kunne opfyldes.

Mig bekendt er der ikke tale om en lejeaftale. Toget bliver drevet i fællesskab; DB stiller med vognene, og DSB stiller med lokomotiverne. Når DSB tidligere drev hele ruten med MFere, betalte DB nogle penge til DSB fordi DSB "trak hele læsset" på materielfronten. Jeg ved ikke hvad situationen er i dag, om den ene part betaler til den anden, og i så fald hvem der betaler.

Det kan jo sagtens være sådan skruet sammen, at DSB fortsat  stiller materiellet mod en kompensation fra DB. At DSB så i en periode lejer materiel ved DB, har ikke noget med trafikaftalen at gøre.

mvh
-ivar

Citat fra: Mikkelhk Dato 10/03-24, 15:05Til sommer skal der køre to afgange mere i begge retninger (en ekstra morgen- og en ekstra aftentur), så der kræver det tæt på fuld belægning af de vogne DSB har til rådighed, så der er det nok endnu mere sandsynligt at man vil se MF til/fra Hamburg.

Du mangler 1195/1194 (23.59 fra København H) dvs... 3 extra tog der skal køre med IC1.  8)

Citat fra: Ollebrum Dato 12/03-24, 08:27
Citat fra: Mikkelhk Dato 10/03-24, 15:05Til sommer skal der køre to afgange mere i begge retninger (en ekstra morgen- og en ekstra aftentur), så der kræver det tæt på fuld belægning af de vogne DSB har til rådighed, så der er det nok endnu mere sandsynligt at man vil se MF til/fra Hamburg.
Du mangler 1195/1194 (23.59 fra København H) dvs... 3 extra tog der skal køre med IC1.  8)
Ja, det har du helt ret i.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Ollebrum Dato 12/03-24, 08:27
Citat fra: Mikkelhk Dato 10/03-24, 15:05Til sommer skal der køre to afgange mere i begge retninger (en ekstra morgen- og en ekstra aftentur), så der kræver det tæt på fuld belægning af de vogne DSB har til rådighed, så der er det nok endnu mere sandsynligt at man vil se MF til/fra Hamburg.

Du mangler 1195/1194 (23.59 fra København H) dvs... 3 extra tog der skal køre med IC1.  8)
Men de ekstra tog kræver ikke mere materiel

Citat fra: Time will tell Dato 12/03-24, 18:05
Citat fra: Ollebrum Dato 12/03-24, 08:27
Citat fra: Mikkelhk Dato 10/03-24, 15:05Til sommer skal der køre to afgange mere i begge retninger (en ekstra morgen- og en ekstra aftentur), så der kræver det tæt på fuld belægning af de vogne DSB har til rådighed, så der er det nok endnu mere sandsynligt at man vil se MF til/fra Hamburg.

Du mangler 1195/1194 (23.59 fra København H) dvs... 3 extra tog der skal køre med IC1.  8)
Men de ekstra tog kræver ikke mere materiel
Nej, de kan vel vende i hhv. Hamburg og Kh til den første morgenafgang, hvor de alternativt bare skulle have overnattet efter ankomst med den sidste sene aftentur. Så det er samme materiel der blot benyttes til en ekstra rundtur pr. døgn.

Hilsen Mikkel

Citat fra: ivar Dato 11/03-24, 00:20
Citat fra: anho Dato 10/03-24, 23:10
Citat fra: Skylight Dato 10/03-24, 16:34Hvornår forventes første Talgo afgang?
Er det mon en eller anden elendig lejeaftale DSB har lavet med DB om de gamle vogne, hvis der hele tiden er udfald og manglende parate vogne. I en fornuftig aftale skulle DB stille flere vogne til rådighed således målet om xx antal køreklare vogne kunne opfyldes.

Mig bekendt er der ikke tale om en lejeaftale. Toget bliver drevet i fællesskab; DB stiller med vognene, og DSB stiller med lokomotiverne. Når DSB tidligere drev hele ruten med MFere, betalte DB nogle penge til DSB fordi DSB "trak hele læsset" på materielfronten. Jeg ved ikke hvad situationen er i dag, om den ene part betaler til den anden, og i så fald hvem der betaler.

Det kan jo sagtens være sådan skruet sammen, at DSB fortsat  stiller materiellet mod en kompensation fra DB. At DSB så i en periode lejer materiel ved DB, har ikke noget med trafikaftalen at gøre.

mvh
-ivar

det kunne det måske godt, men det er det ikke.

Det er ikke en DSB-rute, men en DSB-DB-rute, der drives i fællsesskab. Dermed bliver udgifter og indtægter delt mellem de to selskaber (i hvilket forhold ved jeg ikke), herunder udgifter til materiel. Hvilket selskab, der stiller med materiellet er i princippet ligegyldigt, men det selskab, der stiller med materiellet, bliver så afregnet for det. Og dermed er det formentlig også sikkert, at når der bliver kørt med IC3, så bliver DSB afregnet for det og DB næppe for IC1-togstammer, som må tages ud.

De hyppige udskiftninger er dog et problem, da de IC3'er som må køre i Tyskland, ikke har ERTMS, og dermed skal køre over Roskilde med en tilhørende forsinkelse til følge.

Problemerne med forsinkelser og at få især IC1'erne klar til afgang gør i øvrigt, at DSB arbejder med at flytte afgangene i den ene retning en time fra K25, så der bliver en times ekstra vendetid i begge ender.

Gå op Sider:[1]

DSB ME 1522

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak