Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Talgo 230 - Dimensioner
Talgo 230 - Dimensioner
Af pvanderbeek. 18/03-24, 11:15.
Seneste redigering: 18/03-24, 11:19 af pvanderbeek
God dag,

Jeg er i færd med at 3D modellere en af de kommende Talgo 230 vogne og kunne godt bruge lidt hjælp med dimensioner. I virkeligheden har jeg bare brug for ét præcist reference mål. Kan nogen hjælpe mig med at tyde hvilket mål der refereres til med de -→ 13,30M ←- som er markeret på vognen jeg har vedhæftet? Hvis nogen kender et præcist mål på eksempelvis dørbredde, vinduesbredde eller ligefrem har tegninger liggende, ville det selvfølgelig også være behjælpeligt.

Mange tak for jeres hjælp.
De bedste hilsner,
Peter

På linket her, ses billedet i højere kvalitet. Tak til Simontog.dk for det.

https://www.simontog.dk/dsbs-foerste-nye-talgo-vogne-er-kommet-til-danmark-21-12-2023/

Talgo 230 - Dimensioner
Af anho. 18/03-24, 14:50.
Jeg har ikke lige kunnet finde en bekræftelse for Talgo 230, men Talgo Avril har en vognlængde på 13 meter, og Talgo 250 har en vognlængde på 13,14 meter (RENFE serie 730). Jeg vil derfor antage at de 13,3 meter er vognkassens længde.

Eller måske afstanden mellem to "aksler"?

Talgo 230 - Dimensioner
Af pvanderbeek. 18/03-24, 15:02.
Tak for dit bud. Nej, det er rigtigt nok svært at finde noget officiel materiale. Jeg har prøvet at skalere billedet på forskellig vis i Rhino; både med 13,3 som akselafstand og med 13,3 som total længde på vognen.

Jo mere jeg prøver mig frem, jo mere sansynligt virker det at 13,3 er længden på vognens invendige disponible rum. Så stemmer det også overens med en total vognhøjde på 3,6 og 3,8 ved elektronik kassen på taget samt 0,67 fra toppen af skinne til gulv/dør højde. Lyder det plausibelt? Det giver endvidere en total vognlængde på 14,8. Beklager de mange tal. Måske jeg skulle uploade en tegning.

Talgo 230 - Dimensioner
Af ivar. 18/03-24, 16:58.
Citat fra: pvanderbeek Dato 18/03-24, 15:02Tak for dit bud. Nej, det er rigtigt nok svært at finde noget officiel materiale. Jeg har prøvet at skalere billedet på forskellig vis i Rhino; både med 13,3 som akselafstand og med 13,3 som total længde på vognen.

Jo mere jeg prøver mig frem, jo mere sansynligt virker det at 13,3 er længden på vognens invendige disponible rum. Så stemmer det også overens med en total vognhøjde på 3,6 og 3,8 ved elektronik kassen på taget samt 0,67 fra toppen af skinne til gulv/dør højde. Lyder det plausibelt? Det giver endvidere en total vognlængde på 14,8. Beklager de mange tal. Måske jeg skulle uploade en tegning.


Det må være afstanden mellem de yderste aksler - billede 2 i dette indlæg   https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=79229 har samme symbol.

vh
-ivar

Citat fra: ivar Dato 18/03-24, 16:58Det må være afstanden mellem de yderste aksler - billede 2 i dette indlæg  https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=79229 har samme symbol.

Hej Ivar,

Det, du henviser til på B-vognen, er drejetapafstanden (17,20 m), da det er en bogievogn (de 24,50 m på B-vognen er længden over pufferne).

M.v.h.
Niels

Talgo 230 - Dimensioner
Af ivar. 18/03-24, 17:49.
Citat fra: Niels Munch Dato 18/03-24, 17:41
Citat fra: ivar Dato 18/03-24, 16:58Det må være afstanden mellem de yderste aksler - billede 2 i dette indlæg  https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=79229 har samme symbol.

Hej Ivar,

Det, du henviser til på B-vognen, er drejetapafstanden (17,20 m), da det er en bogievogn (de 24,50 m på B-vognen er længden over pufferne).

M.v.h.
Niels

Tak Niels

Jeg var ved at forfatte en korrektion, fordi jeg kom gevaldigt i tvivl ved nærmere eftertanke.
Jeg er spændt på, hvordan det så skal tolkes med Talgoerne.

Mvh
-ivar

Talgo 230 - Dimensioner
Af Svend. 18/03-24, 18:45.
Citat fra: pvanderbeek Dato 18/03-24, 11:15God dag,

Jeg er i færd med at 3D modellere en af de kommende Talgo 230 vogne og kunne godt bruge lidt hjælp med dimensioner. I virkeligheden har jeg bare brug for ét præcist reference mål. Kan nogen hjælpe mig med at tyde hvilket mål der refereres til med de -→ 13,30M ←- som er markeret på vognen jeg har vedhæftet? Hvis nogen kender et præcist mål på eksempelvis dørbredde, vinduesbredde eller ligefrem har tegninger liggende, ville det selvfølgelig også være behjælpeligt.

Mange tak for jeres hjælp.
De bedste hilsner,
Peter

Vogntypen er indgående beskrevet i seneste nummer af DJKs medlemsblad Jernbanen med mål og hele molevitten

Talgo 230 - Dimensioner
Af pvanderbeek. 19/03-24, 09:28.
Tak for svar til jer alle. Spændende med med DJK's blad, Svend. Jeg tager forbi boghandlen i Herlev og ser et eksemplar.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak