Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Fremtidens takster og billetprodukter i den kollektive trafik - diskussionsoplæ
DI transport har for et år siden fået skrevet dette diskussionsoplæg:

https://www.danskindustri.dk/globalassets/billedarkiv/univers-brancher-og-foreninger/brancher-og-foreninger/di-branchefallesskaber/di-transport/analyser/brancheanalyse/2023/incentive-fremtidens-takster-i-den-kollektive-trafik-18januar2023.pdf/Download

Den har nogle tanker om hvordan takstsystemet generelt kunne udvikle sig og med nogle bud på hvad der kan gøres.

Mvh
Steen

Mange ord og så er det lidt sjovt, at de ikke får snakket om open access, konkurrencen fra busselskaber og afgrænsning af fjerntrafik (hvor nogle lande lande jo har krav om pladsreservation). Særligt når de så har slides om prisfølsomheden på lange rejser.

Så vidt jeg kan se er det rimeligt vanskeligt at sælge standardbilletter mellem København og Aarhus til næsten 500 kroner, når man hos et busselskab kan køre samme rute for under 100 kroner og være sikker på at få et sæde – og her skal man jo ikke stå på Tietgens Bro eller Ingerslevsgade for at kunne se, at busselskaberne sagtens kan sælge billetter. Den konkurrence giver så et naturligt loft over hvor højt priserne hos DSB kan komme op og efter man har tilladt fjernbusruterne ned til 75 km synes jeg også, at der er kommet nogle okay tilbud med DSB Orange på regionaltog fra tid til anden – også last minute.

Eksemplet med en rejse fra Greve til Måløv er også grelt. Eksemplet illustrerer omvendt meget godt, at det er dumt at insistere på, at rejser skal koste det samme uanset om man kører med bus, tog eller metro, da det kan tilskynde til at man vælger en rejseform med større subsidiebehov og så får man jo aldrig omkostningsniveauet ned.

Det sidste er så noget, de på en af de sidste sider får addresseret med en kommentar om, at trafikselskaberne stadig skal kunne køre kampagner. Jeg er ikke uenig i det, men så er man jo lige vidt i forhold til at skabe et mere enkelt system, hvis passagererne pludseligt skal forholde sig til 17 kampagnepriser.


Gå op Sider:[1]

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak