Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- En sjov lyd, når EG 3109 starter.
En sjov lyd, når EG 3109 starter.
Af Ishøy, Slagelse. 26/03-24, 13:19.
DB Cargo Scandinavia EG 3109

En sjov lyd, når den starter ;) 


Sted: Slagelse. Danmark.


Mvh Poul Ishøy

Citat fra: Ishøy Dato 26/03-24, 13:19DB Cargo Scandinavia EG 3109

En sjov lyd, når den starter ;) 


Sted: Slagelse. Danmark.



Ja, der er et eller andet, der sættes i svingninger og frembringer en tonerække, som lidt minder om naturtonerne og deres overtoner, som f.eks. når en luftsøjle i et rør sættes i svingninger (det sker bl.a. i alle blæseinstrumenter). Hvor og hvad det er på ellokomotiver, der laver denne sjove lydeffekt, ved jeg ikke, men jeg har for år tilbage set en lignende video af et eller andet tysk lokomotiv, der spillede noget, der mindede om starten på "An der schönen blauen Donau".
Jeg har ledt efter videoen, men kan ikke finde den igen.
Det kunne være sjovt, hvis nogen med teknisk (og musikalsk) indsigt kunne give en forklaring på fænomenet. ;)

Venlige hilsner

Niels H

En sjov lyd, når EG 3109 starter.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/03-24, 16:52.
En Traxx 1 specialitet op til 16 km/h.

Beskrevet bla. her: https://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Traxx

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Niels Dato 26/03-24, 15:30Det kunne være sjovt, hvis nogen med teknisk (og musikalsk) indsigt kunne give en forklaring på fænomenet. ;)

Venlige hilsner

Niels H

Det er 3-fasevekselretteren som forsyner banemotorerne med variabel spænding og grundtonefrekvens, som ændrer switchfrekvens under opstarten. Switchfrekvensen kan høres fra motorerne selv, og fra motorkablerne, fordi den varierende strøm og det resulterende magnetfelt giver mekaniske bevægelser i kablerne og motorerne.

Der går en historie om at man kunne have valgt tonerne D-S-B men dette blev valgt fra. Stig BM kan muligvis be- eller afkræfte denne historie.
/Bjørn

Tak for svar og forklaringer.
Den med tonerne D-Es-B må være en and, da der i videoen er tale om en tonerække, der er stigende,og tonespringet (intervallet) fra Es til B i DSBs jingle er en kvart (3 og en halv tone) nedad.
Men elektronik kan jo selvfølgelig klare meget nu om dage ;)
Venlige hilsner
Niels H.

Keikyū (京急, "hovedstads-ekspressen"), en af de tre baneselskaber der forbinder Tōkyō til Yokohama, havde indtil for nyligt tog med en meget karakteristisk syngelyd.


Vores hjemlige 4. generations S-tog har også en sekvens af toner som nok ikke er lige så ren som Traxx'erne og Keikyū's tog, men jeg kan faktisk meget godt lide hvordan de lyder. Især hvordan de lyder til både at gå lidt op og ned i tone, lige i starten.

Citat fra: Niels Dato 27/03-24, 12:22Tak for svar og forklaringer.
Den med tonerne D-Es-B må være en and, da der i videoen er tale om en tonerække, der er stigende,og tonespringet (intervallet) fra Es til B i DSBs jingle er en kvart (3 og en halv tone) nedad.
Men elektronik kan jo selvfølgelig klare meget nu om dage ;)
Venlige hilsner
Niels H.
Det er jo forventeligt, at frekvensen stiger, når belastningen øges, og dermed er det naturligvis en tonerække, der er stigende. Københavnerne kender også den opadgående kvart fra accelerationen i 4. generations S-togene. :-)
Det er teoretisk set muligt at indlejre tonerne D-Es-B på samme måde, da den nedadgående kvart Es-B lige så godt kan være en opadgående kvint. Dette ville jo så betyde to (gear)skift - først en halv tone op efterfulgt af en ren kvint op. Uden at være ingeniør kan jeg næppe forestille mig, at den sekvens kan forekomme naturligt i en acceleration, der samtidig skal være energieffektiv.

En sjov lyd, når EG 3109 starter.
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 30/03-24, 18:46.
Ved at øve sig "lidt" med joystikken kan man vel godt spille en lille melodi selvom accelerationen bliver ret ujævn...

En sjov lyd, når EG 3109 starter.
Af mss. 6/04-24, 14:26.
Seneste redigering: 6/04-24, 14:28 af mss
De nok mest legendariske "musik-lokomotiver" er Siemens Taurus aka ÖBB 1016 og 1116/DB 182/ES64U2 der altid spiller en skala når de starter, og også kan spille melodier.
Og så er det bare flotte lokomotiver!  :D

 At EG også har fået denne "tonleiter"  er da ret vildt 😉

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Her en ÖBB Taurus der spiller ca. samme melodi:


Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak