Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- MZ 1439 Nu er jeg officielt bekymret.
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: hummel_62 Dato  4/04-24, 08:58
Citat fra: peter christensen Dato  4/04-24, 06:00
Citat fra: mss Dato  3/04-24, 23:32Køre kommer den nok ikke til igen, desværre. Som nævnt er det jo en éner i dag (to er/var i Spanien og resten Australien), og en kompliceret og krævende en af slagsen.

En MzIII er mindre komplex rent teknisk end MzIV.......og hvor skal pengene komme fra?
Så rig en onkel er DJK næppe heller.
Men vinder du "nogle millioner" i lotto, så ved du hvad beløbet kan bruges på...

Skal også passe på ikke at gemme for meget.
For menig mand er en MZ en MZ. Vi er for et lille land til at gemme alle udgaver. Eks, har vi ikke rigtigt noget s-tog. Dette til trods for at de flytter en stor de af DSBs passagerer
Men MZer kan man vel stakke? De har da faconen til det?

MZ 1439 Nu er jeg officielt bekymret.
Af FutteV. 6/04-24, 18:10.
Seneste redigering: 6/04-24, 18:17 af FutteV
Nu er S-Tog jo også begrænset til udelukkende hovedstadsområdet. Mz har jo været de fleste steder. Problemet ligger i at man ikke tilbage i overtagelsen af 1439 satte den i fuld stand, udover køreklar stand. Men igen, hvor der er vilje er der vej, jeg ligger stadig med min påstand at kan en mindre gruppe genopbygge en hel H maskine, kan du også med en MZ III, hvis der er kræfter og midler nok til opgaven. Om end ikke andet kan man stadig finde MZ I/II reservedele i Sverige, jeg er også sikker på at med rigtig pris, ville Kristinehamn nok godt kunne klare opgaven.

Jeg vil så spørge om tilladelse til besigte MZ næste gang jeg er i PA, og dog kan jeg nok ikke bare gøre noget, men så kan jeg selv få indblik i hvordan den ser ud udefra og inden i.

MZ 1439 kunne jo komme til Gedser, det er jo en rigtig Olsen bande-maskine  ;D

Citat fra: KSC Dato 11/04-24, 16:21MZ 1439 kunne jo komme til Gedser, det er jo en rigtig Olsen bande-maskine  ;D

Jeg tror at det er ret begrænset, hvor mange der vil stille op til at medvirke økonomisk til opførelse af en remisebygning/hal, køb af lokomotiv og transport ..... og derefter til blot en ydre istandsættelse af lokomotivet. Jeg holder mig selv beskedent tilbage   ;)

MZ 1439 Nu er jeg officielt bekymret.
Af mss. 13/04-24, 12:42.
Seneste redigering: 13/04-24, 12:44 af mss
Citat fra: peter christensen Dato  4/04-24, 06:00
Citat fra: mss Dato  3/04-24, 23:32Køre kommer den nok ikke til igen, desværre. Som nævnt er det jo en éner i dag (to er/var i Spanien og resten Australien), og en kompliceret og krævende en af slagsen.

En MzIII er mindre komplex rent teknisk end MzIV.......og hvor skal pengene komme fra?
Så rig en onkel er DJK næppe heller.
Men vinder du "nogle millioner" i lotto, så ved du hvad beløbet kan bruges på...

Jeg vidste ikke at MZIV er væsentligt mere kompliceret end MZ III. Men de er ihvertfald meget forskelligt indrettet. Derudover ligner MZ III jo MZ I/II meget i forhold til MZ IV der fremstår som en helt anden lokomotivtype. Vel ikke uvæsentligt.

Det jeg mente, var netop også at man kan bevare den som ikke-driftsklar, for ja -det er hundedyrt at holde sådan en kørende.
Jeg bifalder da også Jernbanemuseets nye tilgang til ikke-køreklart materiel.
Med enkelte undtagelser havde den gamle ledelse ikke meget til overs for materiel der ikke (potentielt) kunne køre.
Bl.a. derfor var S-tog også så lavt prioriteret (derudover manglende fokus på København og dennes million indbyggere). I dag havde man nok beholdt en FC (3. Generations endevogn), men dengang insisterede man på at det galdt om at bevare et tog der kunne køre (altså 4 vogne) eller intet! I dag har vognjo også kun en vogn af 1. Og en af 2. Generation.

Endelig er brunt materiel stadig mest i fokus, selvom det efterhånden kun er pensionister der har en erindring om dem i deres barn/ungdom. Et link der ellers også (udover det decideret historiske) er vigtigt for at vække interesse.
Derfor er rødt og rød/sort materiel væsentligt hvis samlingerne ikke skal virke for støvede på yngre generationer.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: Svend Dato 11/04-24, 19:07
Citat fra: KSC Dato 11/04-24, 16:21MZ 1439 kunne jo komme til Gedser, det er jo en rigtig Olsen bande-maskine  ;D

Jeg tror at det er ret begrænset, hvor mange der vil stille op til at medvirke økonomisk til opførelse af en remisebygning/hal, køb af lokomotiv og transport ..... og derefter til blot en ydre istandsættelse af lokomotivet. Jeg holder mig selv beskedent tilbage   ;)
Tror til gengæld nok, at Gedser Remise engang vil kunne lykkes med at få bygget en hal til deres troljer og øvrige infrastrukturkøretøjer, der anvendes på strækningen, men pt optager remiseplads, og så vil der blive et par spor ledige - og en stationær udstilling af en MZ III virker overkommelig (hvis altså ikke der er for meget skimmel i den). En egentlig "aktiv" bevarelse af en MZ bliver formentlig kun mulig for en MZ IV, da disse som bekendt får ETCS hos DB Cargo...

/Lasse

Det er åbenbart misset de fleste at en af landets ældste jernbaneklubber har måttet kaste håndklædet i ringen på grund af mangel på frivillige. Så er der også lige en bagatel til ERTMS, som mange også glemmer. Så vidt jeg har hørt er installationen af det i en ny materieltype en anelse mere kompliceret end at installere en dekoder i et gammelt Märklin lokomotiv. Hvad mange heller ikke er klar over ar at en turboladet motor er en helt anden sag at vedligeholde end en MY. Rygterne siger at DJK's GM-Gruppen skiftede navn til My Veterantog, for at kvæle fantasterier om at anskaffen en MZ.

Nogen lader fantasien få frit løb, det kan man jo også, for håbets sidespor er langt...

Citat fra: Svend Dato  2/04-24, 15:21
Citat fra: FutteV Dato  2/04-24, 01:20Men så igen er der en gruppe der sætter en H maskine i stand i gedser, fra bunden, som sandsynligvis er dyrere at sætte i stand end en MZ. Det handler vel også om vilje? Hvis ingen vil sætte 1439 i stand, er det klart at man bare vil lade den gå hen til ophug.

Hvis du har ideer til, hvordan og hvem der kan gøre MZ 1439 køreklar, herunder hvordan det kan financieres, må du endelig sige til. Men også hvem der fremover kan huse maskinen og vedligeholde den. Men du tænker måske på ejeren: Captrain?

Er MZ turboladet? Jeg troede kun det var ME.

MZ 1439 Nu er jeg officielt bekymret.
Af YBS, Greve. 16/04-24, 22:24.
MZ har været turboladet lige siden 1401.

Flemming

Netop.

Jeg læste for en del år siden (10-15 år?) her i Forummet at alene turboladeren kostede ca. en million at renovere. Så en køreklar MZ er en dyr fornøjelse. Men en bevarelse ville under alle omstændigheder være glædeligt, også som eksponat!

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

MZ 1439 Nu er jeg officielt bekymret.
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 18/04-24, 21:27.
Citat fra: mss Dato 18/04-24, 11:49Jeg læste for en del år siden (10-15 år?) her i Forummet at alene turboladeren kostede ca. en million at renovere.
Jeg skal ikke kunne sige om det virkelig kan være rigtigt - det lyder godt nok dyrt - og så er det jo tankevækkende at ABB renoverede NSJK's 2 turboladere fra deres to Marcipanbrød "free of charge" som sponsorat.

Jeg skal ikke kunne sige om det virkelig kan være rigtigt - det lyder godt nok dyrt - og så er det jo tankevækkende at ABB renoverede NSJK's 2 turboladere fra deres to Marcipanbrød "free of charge" som sponsorat.

De små tingester i marcipanbrødet er ret traditionelle turboer hvor rotoren alene drives af udstødsgassen.
EMD har den famøse kobling til krumtappen og det gør designet noget mere specielt.....og så er der også noget med størrelsen. En turbo til 3900 sultne heste eller 2 til 750..... Ting har det med at blive dyrer når de bliver større.
Måske kunne man også kikke lidt på ABBs prissætning siden firmaet har råd til den form for sponsorater.....og ja, jeg har købt stumper og service til ABB turbo'er, som skulle fodre en dieselmotor på ca. 8500 kW (hvilket i den sammenhæng er en lille turbolader og lille motor).
Husk også at der er næppe nogen i DK, som kan lave eftersyn på en EMD turbo mere.

MZ 1439 Nu er jeg officielt bekymret.
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 19/04-24, 07:10.
Tak for sober forklaring.

Citat fra: mss Dato 18/04-24, 11:49Netop.

Jeg læste for en del år siden (10-15 år?) her i Forummet at alene turboladeren kostede ca. en million at renovere. Så en køreklar MZ er en dyr fornøjelse. Men en bevarelse ville under alle omstændigheder være glædeligt, også som eksponat!

Hvorfor er dere så bekymret for dette? En ny turbo til en EMD motor koster kanskje opp mot 1 mill ja, men ved renovering, så bytter man inn den gamle, eller man kjøper deler og gjør det selv. Det er jo ikke veldig avansert mekanikk, og noe som er fullt overkommelig for et mindre verksted å gjøre selv. En annen ting er at i museumsverdenen vil dere aldri klare å slite ut en turbo på den lille kjøringen som loket brukes til. Den vil holde i 30 år minst!

Citat fra: mskoland Dato 19/04-24, 09:47Det er jo ikke veldig avansert mekanikk, og noe som er fullt overkommelig for et mindre verksted å gjøre selv. En annen ting er at i museumsverdenen vil dere aldri klare å slite ut en turbo på den lille kjøringen som loket brukes til. Den vil holde i 30 år minst!
Dét er cirka her du tager frygteligt fejl......Selv DSB måtte erkende at det ikke var "bare lige" at lave en EMD turbo. Det tog omkring 10 års dårlige driftserfaringer inden erkendelsen slog igennem. På dette tidspunkt blev nogle få personer sendt på kursus hos EMD udelukkende for at lære at lave turboen rigtigt.
At DSB heller ikke havde alle nødvendige specialværktøjer gjorde ikke sagen bedre......men efter kurset i USA, så kom der rimeligt styr på turbo'erne hos DSB.
Idag ville det nok være nemmest med en "unit Exchange" (UTEX i fagsproget) - det er en rimelig balance mellem pris og sikkerhed for rimelige serviceresultater senere.


Gå op Sider: 1 [2] 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak