Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Muligt nyt S-tog værksted
Gå ned Sider:[1] 2
Muligt nyt S-tog værksted
Af andersj, Aalborg. 2/04-24, 01:44.
Når den nye generation af S-tog skal leveres, skal der også kigges på værkstedsfaciliteterne. Der skulle være tre løsninger i spil pt. hvoraf det ene er ombygning af det eksisterende værksted i Høje Tåstrup og det andet er et nyt værksted i Oppe Sundby syd for Frederikssund - denne løsning skulle være favoritten hos DSB pt.

Dog kan der komme udfordringer omkring grunderhvervelse og måske manglende opbakning fra Frederikssund Kommune: https://www.tv2kosmopol.dk/frederikssund/de-vil-koebe-vores-hus-og-rive-det-ned


Anders

Muligt nyt S-tog værksted
Af PerR. 2/04-24, 09:50.
i lørdags var jeg på besøg i Frederikssund, hvor jeg hørte om projektet for første gang.
Der er stor modstand mod projektet i Frederikssund, og man er i gang med en underskriftindsamling imod projektet.

Muligt nyt S-tog værksted
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 2/04-24, 11:43.
Jeg forstår ikke helt det med nyt materiel =nyt værksted.
Nogen der kan hjælpe på min forståelse,seriøst.

Muligt nyt S-tog værksted
Af mpp. 2/04-24, 14:17.
Citat fra: hummel_62 Dato  2/04-24, 11:43Jeg forstår ikke helt det med nyt materiel =nyt værksted.
Nogen der kan hjælpe på min forståelse,seriøst.

Det handler vel om, at man vil købe flere tog end man har i øjeblikket og derfor kan brug for flere faciliteter til vedligehold o.l. Derudover er der nok noget operationelt smart ved at have et værksted ved hver af de sydlige grene af nettet, så man ikke behøver lave særkørsler for at få tog på værksted. Og så kan det vel i overgangsperioden være smart, at man kan have et værksted udelukkende til de nye tog, så det er optimalt i forhold til dem. Og så vil man jo introducere de nye tog og selvkørende drift på banen mod Frederikssund, så det er måske smart at kunne køre dem på værksted hvor de alligevel kører.

Det sagt så tror jeg mest det er et sammenfald her og den egentlige grund bare er, at man gerne vil have et nyt værksted. Indkøbet af de nye tog bliver så bare en undskyldning for at gøre det, man ville have gjort i forvejen.

Muligt nyt S-tog værksted
Af Svend. 2/04-24, 14:27.
Citat fra: PerR Dato  2/04-24, 09:50i lørdags var jeg på besøg i Frederikssund, hvor jeg hørte om projektet for første gang.
Der er stor modstand mod projektet i Frederikssund, og man er i gang med en underskriftindsamling imod projektet.

Sagen har været omtalt flere gange i Frederiksborg Amts Avis, Mest set fra de husejere der bor lige op til det område, hvor DSB (vist uden at have kontaktet nogen som helst) har sat en stor finger på et kort og sagt her. Det er måske heller ikke det smarteste udgangspunkt, hvis man ønske et projekt fremmet :-) I hvert fald er der uvilje blandt beboere og dele af det politiske liv i Frederikssund.

Når det er sagt, kan det undre, at man ikke planlægger et nyt værksted/klargøringscenter et sted på den nordlige del af nettet, f eks mellem Allerød og Hillerød

Citat fra: hummel_62 Dato  2/04-24, 11:43Jeg forstår ikke helt det med nyt materiel =nyt værksted.
Nogen der kan hjælpe på min forståelse,seriøst.

Der bliver en årelang overgangsperiode, hvor begge togtyper er i drift, og der skal derfor være kapacitet til det.
Og da togtyperne er forskellige er der brug for forskelligt udstyr i værkstederne: Lifte, grave, monteringsudstyr osv., som der nok ikke er plads til i de nuværende specialindrettede værksteder.
Og skulle der være plads - er der så kapacitet til at lukke de nuværende værkstedshaller i længere perioder, mens det nye udstyr installeres?


Muligt nyt S-tog værksted
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/04-24, 16:00.
Køb Stadler KISS (det sidste "S" står for S-tog) og indsæt dem på S-banen; værksteder kan snildt etableres i Hässleholm og perronhøjden barberes ned til 76 cm.

Region Skåne vil sikkert gerne have de arbejdspladser.  ;D


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  2/04-24, 16:00Køb Stadler KISS (det sidste "S" står for S-tog) og indsæt dem på S-banen; værksteder kan snildt etableres i Hässleholm og perronhøjden barberes ned til 76 cm.

Region Skåne vil sikkert gerne have de arbejdspladser.  ;D


Jeg håber det her er en sen aprilsnar.

Citat fra: Per Holm Dato  2/04-24, 16:00Køb Stadler KISS (det sidste "S" står for S-tog) og indsæt dem på S-banen; værksteder kan snildt etableres i Hässleholm og perronhøjden barberes ned til 76 cm.

Region Skåne vil sikkert gerne have de arbejdspladser.  ;D
Nu er der stor forskel den slags S-tog, som Stadler har udviklet toget til (S-bahn Zürich) og den metrolignede drift i, som S-tog i København kører. Stadler KISS kører i høj grad som regionaltog og enkelte IC-tog. Og de kører også i Sverige. De har tilpasset toget til 55 cm perronhøjde de steder, hvor det er relevant...

Muligt nyt S-tog værksted
Af Svend. 3/04-24, 20:39.
Citat fra: Svend Dato  2/04-24, 14:27
Citat fra: PerR Dato  2/04-24, 09:50i lørdags var jeg på besøg i Frederikssund, hvor jeg hørte om projektet for første gang.
Der er stor modstand mod projektet i Frederikssund, og man er i gang med en underskriftindsamling imod projektet.

Sagen har været omtalt flere gange i Frederiksborg Amts Avis, Mest set fra de husejere der bor lige op til det område, hvor DSB (vist uden at have kontaktet nogen som helst) har sat en stor finger på et kort og sagt her. Det er måske heller ikke det smarteste udgangspunkt, hvis man ønske et projekt fremmet :-) I hvert fald er der uvilje blandt beboere og dele af det politiske liv i Frederikssund.

Når det er sagt, kan det undre, at man ikke planlægger et nyt værksted/klargøringscenter et sted på den nordlige del af nettet, f eks mellem Allerød og Hillerød

DR 03.04.2024.
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/lokale-siger-nej-tak-til-togvaerksted-1600-har-skrevet-under

Muligt nyt S-tog værksted
Af mpp. 3/04-24, 22:10.
Citat fra: Svend Dato  2/04-24, 14:27Når det er sagt, kan det undre, at man ikke planlægger et nyt værksted/klargøringscenter et sted på den nordlige del af nettet, f eks mellem Allerød og Hillerød

Der er vel den (lille) fordel ved at have alle værkstederne på de sydlige/vestlige grene, at man så ikke binder sig til en bestemt kobling mellem tog mod syd og tog mod nord. Som det er nu kobler man jo Køge- og Hillerødbanerne og med et værksted ved Hillerød ville man så pludseligt have to værksteder til A- og E-togene og stadig ikke noget til C- og H-togene mellem Klampenborg og Frederikssund.

Muligt nyt S-tog værksted
Af andersj, Aalborg. 3/04-24, 22:26.
Citat fra: mpp Dato  3/04-24, 22:10
Citat fra: Svend Dato  2/04-24, 14:27Når det er sagt, kan det undre, at man ikke planlægger et nyt værksted/klargøringscenter et sted på den nordlige del af nettet, f eks mellem Allerød og Hillerød

Der er vel den (lille) fordel ved at have alle værkstederne på de sydlige/vestlige grene, at man så ikke binder sig til en bestemt kobling mellem tog mod syd og tog mod nord. Som det er nu kobler man jo Køge- og Hillerødbanerne og med et værksted ved Hillerød ville man så pludseligt have to værksteder til A- og E-togene og stadig ikke noget til C- og H-togene mellem Klampenborg og Frederikssund.

Mit indtryk er at der fortsat kun skal være et enkelt værksted. Dvs. går man videre med Oppe Sundby, så nedlægges Tåstrup værkstedet med udfasningen af Litra SA/SE.
Det fremgår af tegningen at man forventer at kunne tjene 1,3 mia. kr. på at byudvikle grunden i Tåstrup.

Anders

Muligt nyt S-tog værksted
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/04-24, 22:56.
Seneste redigering: 3/04-24, 23:05 af Per Holm
Hvis S-tog evt. skal kunne udvides til Helsingør, Roskilde (eller det der er værre) må de nødvendigvis også kunne køre på vekselstrøm hvilket jo medfører flere muligheder for placering af et værksted hvis Frederikssund ikke vil have det.

Det forekommer mig at vi tidligere er blevet præsenteret for systemer hvor et CBTC-baseret togkontrolanlæg kan skifte til ETCS uden for CBTC-området. Husker desværre ikke hvor det var.

Og så er der spørgsmålet om perronhøjder. Mon ikke TSI-PRM kan sætte det på plads?


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  3/04-24, 22:56Hvis S-tog evt. skal kunne udvides til Helsingør, Roskilde (eller det der er værre) må de nødvendigvis også kunne køre på vekselstrøm hvilket jo medfører flere muligheder for placering af et værksted hvis Frederikssund ikke vil have det.

Er planen for S-tog til Roskilde ikke at omstrømme de pågældende spor? Hele humlen med den ide, kontra fx S-tog på Kystbanen, er at de nødvendige ombygninger kan laves uden at genere den øvrige trafik, fordi der i forvejen er fire spor mellem Høje Taastrup og Roskilde.

Muligt nyt S-tog værksted
Af tgsen. 4/04-24, 01:08.
Citat fra: RasmusD Dato  3/04-24, 23:32
Citat fra: Per Holm Dato  3/04-24, 22:56Hvis S-tog evt. skal kunne udvides til Helsingør, Roskilde (eller det der er værre) må de nødvendigvis også kunne køre på vekselstrøm hvilket jo medfører flere muligheder for placering af et værksted hvis Frederikssund ikke vil have det.

Er planen for S-tog til Roskilde ikke at omstrømme de pågældende spor? Hele humlen med den ide, kontra fx S-tog på Kystbanen, er at de nødvendige ombygninger kan laves uden at genere den øvrige trafik, fordi der i forvejen er fire spor mellem Høje Taastrup og Roskilde.
Hovedsagen er at spærre tilgangen fra den anden side af sundet så DSB ikke bliver konkurrenceudsat. Derfor skal Kystbanen omstrømmes.

Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak