Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Cowi rapport om ny s-bane tunnel i kbh.
Buen, Hotel Astoria, Frihedsstøtten, Biludlejning, Vesterport indgangsparti, perroner, Vester Farimagsgade... Der er mangt og meget der skal flyttes/fjernes for at lave udfletningen i banegraven omkring Vesterport, så der er ikke noget at sige til prisen løber lidt.

Er det slet ikke undersøgt, hvad prisen vil være ved at dreje tunnellen af syd for kh, som foreslået af Ekspressgruppen?

Ud over den opnåede redundans ved at dublere Boulevardbanen, synes det også at være en smule fjollet at bruge 20 mia på at få S-tog til en enkelt station ved Rigshospitalet.


Det virker lidt ærgerligt at der ikke er undersøgt en station med skift til M1/M2. Det er trods alt de metrolinjer som folk oftest skifter til.

Cowi rapport om ny s-bane tunnel i kbh.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/04-24, 13:38.
Seneste redigering: 9/04-24, 13:40 af Per Holm
COWI nævner risiciene "Oversvømmelse af Banegraven via skybrud" og "Oversvømmelse af Banegraven via stormflod". Disse risici skal selvfølgelig adresseres uanset om der føres en tunnel til København H via Vesterport eller ej.

Men dette kunne være yderligere et argument for i stedet for en tunnel til København H via Vesterport blot at udbygge Ringbanen med længere perroner og en Danshøj Fjern - en "Eksprestunnel billig" - som ville give meget af den ønskede funktionalitet for kun en brøkdel af bøvlet og prisen.

Indføringen af Hareskovbanen og den trafikale betjening af Rigshospitalet skal så klares på andre måder.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

COWI nævner direkte i rapporten, at den foreslåede linjeføring via København H er med udgangspunkt i et konkret ønske fra DSB. Ønsket giver god mening, da man kan udnytte de fire spor fra Dybbølsbro (sammenføjet fra Valby og Sydhavn), som så kan splitte i to retninger ved Vesterport.
Til gengæld er det godt nok også et voldsomt projekt, der er lagt op til uanset, hvilken variant der vælges ved Astoria / Vesterport. En blidere løsning kunne være at føre en bane ned ved Sydhavn langs Enghavevej og så lave stationer ved Enghave Plads og Rigshospitalet, men det giver så ingen mulighed for at koble strækningen fra Valby på.

Cowi rapport om ny s-bane tunnel i kbh.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/04-24, 15:07.
Seneste redigering: 9/04-24, 15:10 af Per Holm
Citat fra: erik_kolind Dato  9/04-24, 14:37COWI nævner direkte i rapporten, at den foreslåede linjeføring via København H er med udgangspunkt i et konkret ønske fra DSB.


Naturligvis har COWI løst den opgave som kunden har betalt for at få løst.

Jeg tror dog at det kan være sundt for os at udfordre ønsket om at bevare København H som Verdens navle som "vanetænkning" fra dampdriftens tid.

Indpendlerne om morgenen skal ikke i Tivoli men på arbejde.

Dertil har de brug for en matrix af tangerende forbindelser som metrolinjerne, Ringbanen, Sydlig Jernbanekorridor, Hovedstadens Letbane og måske også strkn. 4 forlænget med Viktoriabanen.

At basere det hele på et centralt knudepunkt vil vise sig for sårbart. Godtnok var vi sidst Hovedbanegården brændte heldige at det ikke gik særlig meget ud over trafikken men det er jo ikke givet at heldet altid vil "følge de tossede".  :)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  9/04-24, 15:07
Citat fra: erik_kolind Dato  9/04-24, 14:37COWI nævner direkte i rapporten, at den foreslåede linjeføring via København H er med udgangspunkt i et konkret ønske fra DSB.


Naturligvis har COWI løst den opgave som kunden har betalt for at få løst.

Jeg tror dog at det kan være sundt for os at udfordre ønsket om at bevare København H som Verdens navle som "vanetænkning" fra dampdriftens tid.

Indpendlerne om morgenen skal ikke i Tivoli men på arbejde.

Dertil har de brug for en matrix af tangerende forbindelser som metrolinjerne, Ringbanen, Sydlig Jernbanekorridor, Hovedstadens Letbane og måske også strkn. 4 forlænget med Viktoriabanen.

At basere det hele på et centralt knudepunkt vil vise sig for sårbart. Godtnok var vi sidst Hovedbanegården brændte heldige at det ikke gik særlig meget ud over trafikken men det er jo ikke givet at heldet altid vil "følge de tossede".  :)

Det er nu mindst tredje gang, der foreligger et sådan projekt. De tre projekter ligner hinanden til forveksling, blot er det seneste (fra COWI) ikke ikke det bedst gennemtænkte, hverken trafikalt eller økonomisk.

https://findit.dtu.dk/en/catalog/5a02e32f5010df4c820fe436

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak