Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Væltet træ mellem Vejle og Hedensted
Gå ned Sider:[1] 2
Tidligt i morges væltede et træ mellem Vejle og Hedensted og rev køreledningen ned. Det har så medført erstatningsbus på strækningen foreløbig frem til klokken 18 og regionaltog aflyst resten af døgnet.

Er der nogen der ved, om Banedanmark er ved at fikse køreledningen, så den er fuldstændig som ny og klar til at el-tog kan køre der (selvom der ikke skal køre el-tog til Aarhus de første par år)? Eller kan der være en anden årsag til, at det tager over 12 timer at fjerne et væltet træ fra skinnerne, fjerne evt. ødelagt køreledning og tjekke, at skinnerne ikke har taget skade? Og så vente med at ordne køreledningsanlægget til et andet tidspunkt.






Da jeg læste den nyhed måtte jeg lige på Google Maps, for jeg mente da ikke der kørte el-tog nord for Fredericia og jeg mente da bestemt at Vejle ligger nord for :-)
Så den positive vinkel er da et der tydeligvis er køreledninger på vej op mod Århus.

Når BDK vælger at få ledningen hængt op nu, så er det nok for at få det fikset når nu der alligevel er spærret og allokeret busser mm. En hård beslutning, men hvornår kan de ellers få et vindue?

Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/04-24, 17:24Når BDK vælger at få ledningen hængt op nu, så er det nok for at få det fikset når nu der alligevel er spærret og allokeret busser mm. En hård beslutning, men hvornår kan de ellers få et vindue?

Tjoo, man skulle jo mene, der var rig mulighed for at få det lavet ved fx en natlig spærring eller andet almindeligt vedligehold, hvor banen er spærret med udmelding i god tid. Køreledningen skal alligevel ikke bruges før om mange år.

Personligt synes jeg jo det er rigtig trist, at man vælger at jage folk over i busser en hel dag, fremfor at få togene til at køre hele vejen hurtigst muligt. Det er jo trods alt kørsel i tog man betaler for, ikke bus.

Men sandt, det eneste positive er da, at nu er køreledningerne nået nord for Vejle.

Hvis køreledningen er revet over, hænger den jo og dingler. Og ligger sandsynligvis også og roder nede i sporet - der er jo forholdsvis lang afstand mellem masterne i de nye anlæg.

Så uanset om der er strøm på eller ej, er den sikkert i vejen for trafikken, og risikerer at gøre skade på passerende tog.

Jeg ved ikke, om køreledningen er blevet hængt op på plads igen, men under alle omstændigheder må det tage en del timer at trække toget væk, fjerne træ og tjekke skinner mv., så køreledningen er sikkert ikke det eneste tidskrævende. Ulykken er jo ikke nødvendigvis sket et sted med vejadgang.

At man er næsten færdig med køreledninger til Aarhus har fremgået af BDK's hjemmeside i næsten et halvt år, så ingen overraskelse der. Køreledningerne skal ikke først bruges om mange år, men efter planen om to år.

MVH; Lars

Læste fra en DSB medarbejder at et signal angiveligt også skulle være ødelagt. Ved ikke om det passer.

TV2.dk har en artikel med en video taget i det IC3, som er blevet ramt:
https://nyheder.tv2.dk/trafik/2024-04-08-glasskaar-og-smadrede-ruder-video-viser-omfattende-skader-efter-togkollision
Der er smadret en del ruder.
Mvh
Steen

Og jeg troede, at man i forbindelse ved nyelektrificering, havde sikret sig at der ikke er noget, der kan falde ind på sporet.(Rettidig omhu)
/hjj

Citat fra: Jakobsen Dato  9/04-24, 16:04Og jeg troede, at man i forbindelse ved nyelektrificering, havde sikret sig at der ikke er noget, der kan falde ind på sporet.(Rettidig omhu)
/hjj

Faktisk en god pointe, sidst jeg kørte mellem Skanderborg og Aarhus havde man fjernet bevoksning i nærheden af banen, ret voldsomt faktisk. Det er jo netop for at undgå det her.

Mon ikke Banedanmark agerer, som man siger: https://www.bane.dk/da/Borger/Nabo-til-banen/Beplantning-langs-banen ?

M.v.h.
Niels

Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/04-24, 17:24Så den positive vinkel er da et der tydeligvis er køreledninger på vej op mod Århus.


Fra min egne ture mellem Kolding og Århus ligner det umiddelbart at der nu er køreledning hele vejen mellem Fredericia og Skanderborg (undtaget stationerne pånær Hedensted). Så ja det går fint fremad.

Simon

Så vidt jeg ved, så kolliderede første morgentog med det væltede træ. Der var ingen personskade, så det har næppe været så voldsomt (mindre grene i trækronen muligvis, men det ved jeg ikke). Ud over den nedrevne køreledning - de er hængt op på strækningen - så blev der også beskadiget et signal. Derfor forblev det ene spor spærret selv efter der var ryddet op for træ, tog og køreledning, og det førte til færre tog og forsinkelser dagen efter også.

TV2 har billeder fra det tog, der ramte træet. Der ser ret voldsomt ud indvendigt, synes jeg.

https://nyheder.tv2.dk/trafik/2024-04-08-glasskaar-og-smadrede-ruder-video-viser-omfattende-skader-efter-togkollision

Væltet træ mellem Vejle og Hedensted
Af Mikkelhk, Lunderskov. 10/04-24, 21:54.
Her er en af årsagerne til at man ikke bare lige kunne genåbne begge spor efter kort tid: https://www.linkedin.com/posts/michael-dyrborg-b87335102_banedanmark-visunitafortior-activity-7183547139602432000-tLE3 (burde kunne læses/ses uden login).

Hilsen Mikkel

Væltet træ mellem Vejle og Hedensted
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/04-24, 22:11.
Det må være rimeligt at fremsende den forsømnelige grundejer en regning til fremtidig afskrækkelse af ligesindede ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak