Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB ombygger IC4-tog og sparer knap 2000 ton CO2 om året
Gå ned Sider:[1] 2
I 2027 skal DSB's IC4-tog erstattes med det nye el-tog, IC5. Men indtil da er der store CO2-besparelser at opnå ved at ombygge og opdatere de eksisterende tog, så energien udnyttes mest effektivt.

https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/indsatser/dsb-ombygger-ic4-tog-og-sparer-knap-2000-ton-co2-om-aaret/

DSB ombygger IC4-tog og sparer knap 2000 ton CO2 om året
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/04-24, 14:05.
Gad vide hvorfor man ikke fra starten fandt på at udnytte motorvarmen?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Ncard00 Dato 25/04-24, 13:42I 2027 skal DSB's IC4-tog erstattes med det nye el-tog, IC5. Men indtil da er der store CO2-besparelser at opnå ved at ombygge og opdatere de eksisterende tog, så energien udnyttes mest effektivt.

https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/indsatser/dsb-ombygger-ic4-tog-og-sparer-knap-2000-ton-co2-om-aaret/

Det må glæde rumænerne.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Per Holm Dato 25/04-24, 14:05Gad vide hvorfor man ikke fra starten fandt på at udnytte motorvarmen?

Ja, godt spørgsmål. Men tænker mere på, om disse/nogle af disse forbedringer kan overføres til andre dieseltog, fx IC3, lint 41 og/eller Desiro, eller ej, eller om man allerede har gjort hvad der er muligt på disse andre togtyper?

Citat fra: Per Holm Dato 25/04-24, 14:05Gad vide hvorfor man ikke fra starten fandt på at udnytte motorvarmen?

Det er vel som med stort set alt andet: En ide er først god, når der er en der har fået den...

Citat fra: Krabsen Dato 25/04-24, 15:21
Citat fra: Per Holm Dato 25/04-24, 14:05Gad vide hvorfor man ikke fra starten fandt på at udnytte motorvarmen?

Det er vel som med stort set alt andet: En ide er først god, når der er en der har fået den...
Ydermere skal der være skal motoren jo fungere før der kommer motorvarme som kan udnyttes

Citat fra: Krabsen Dato 25/04-24, 15:21
Citat fra: Per Holm Dato 25/04-24, 14:05Gad vide hvorfor man ikke fra starten fandt på at udnytte motorvarmen?

Det er vel som med stort set alt andet: En ide er først god, når der er en der har fået den...

Selv Triangel motorvognene kunne udnytte varmen fra motoren til opvarming af passagerkabinen. Så helt ny er ideen ikke.

Citat fra: KimC Dato 25/04-24, 18:16
Citat fra: Krabsen Dato 25/04-24, 15:21
Citat fra: Per Holm Dato 25/04-24, 14:05Gad vide hvorfor man ikke fra starten fandt på at udnytte motorvarmen?

Det er vel som med stort set alt andet: En ide er først god, når der er en der har fået den...

Selv Triangel motorvognene kunne udnytte varmen fra motoren til opvarming af passagerkabinen. Så helt ny er ideen ikke.
Man har brugt det i biler siden de første varmeapparater kom i 1920erne. Ligeledes i busser.

Citat fra: Niels Munch Dato 25/04-24, 14:07
Citat fra: Ncard00 Dato 25/04-24, 13:42I 2027 skal DSB's IC4-tog erstattes med det nye el-tog, IC5. Men indtil da er der store CO2-besparelser at opnå ved at ombygge og opdatere de eksisterende tog, så energien udnyttes mest effektivt.

https://www.dsb.dk/om-dsb/baredygtighed/indsatser/dsb-ombygger-ic4-tog-og-sparer-knap-2000-ton-co2-om-aaret/

Det må glæde rumænerne.

M.v.h.
Niels

Ja det tænkte jeg også. Hvem investerer i forbedring af noget man har solgt...? Måske er det noget de har lovet Rumænerne  ::)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Er tog generelt lavet sådan ?
Virker mega underligt for mig, man har olie fyr kørende og køler en motor.

I busser bruger man kun oliefyret til opvarmning under stilstand.
Under kørsel, kan motoren fin holde kabinen varm.

Citat fra: Per Holm Dato 25/04-24, 14:05Gad vide hvorfor man ikke fra starten fandt på at udnytte motorvarmen?

Det gjorde man også. Den valgte tekniske løsning fungerede bare ikke særligt stabilt (lige som hel del andre ting). Derfor gik man over til at bruge kun oliefyret til opvarmning. Nu er der installeret en varmeveksler (som motorens kølevand kører igennem) koblet i serie med oliefyret.

Jeg fandt sidste år ud af, at de nye klimavenlige Movia-elbusser faktisk også har oliefyr. Jeg troede, de havde elvarme ligesom i elbiler. Her er det linje 18.
Gad vide, hvor klimavenlige de så er.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Citat fra: Theis Andersen Dato 26/04-24, 19:50Jeg fandt sidste år ud af, at de nye klimavenlige Movia-elbusser faktisk også har oliefyr. Jeg troede, de havde elvarme ligesom i elbiler. Her er det linje 18.
Gad vide, hvor klimavenlige de så er.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Fandt dette faktapunkt i en artikel om elbusser:

"På dage med temperaturer under 5 grader bliver busserne opvarmet med oliefyr, der benytter CO2-neutral biodiesel"

Tænker dette bliver udfaset i takt med at rækkevidden på batterierne bliver længere.

Citat fra: mss Dato 26/04-24, 12:25Ja det tænkte jeg også. Hvem investerer i forbedring af noget man har solgt...? Måske er det noget de har lovet Rumænerne  ::)

Mon ikke tilbagebetalingstiden er ret kort?

Anders

Nu er Co2 jo blevet et boos word.
Hvis man kikker hele kæden igennem er der sikkert noget Co2 et sted.

Mit brænde er co2 neutral
Men
Lastbilen der levere
Maskinen der flækker
Traktoren der er arbejder i skoven
Motorsaven der fælder. Osv


Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak