Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Økonomisk kollaps i regionaltogsdriften i Nordjylland
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: andersj Dato  8/05-25, 11:55[...]
Siden regionen overtog trafikkøberansvaret i 2017 har man fået 34% flere passagerer og 44%
flere passagerkilometer [...]
Bare den stigning burde være nok til, at man bevilger flere penge til trafikken. Da regionerne ikke selv har nogen magt over sine indtægter, må staten jo træde til og øge tilskuddet.
For som du siger, så er det jo utroligt tåbeligt at smide otte års massiv passagervækst i skraldespanden på et øjeblik

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det er så kritisabelt og skandaløst at man pålægger regionerne de her CO2 afgifter. Både størrelsen og det at de pålægges uden en overgangsperiode er simpelthen ude af proportioner.
Det er virkelig ærgerligt at se det her.

Jeg synes man burde drop driften til Hobro. Det må staten selv må være udenom!

Desværre kørte den Hobro-sag lidt løbsk og blev til et prestigeprojekt for mange politikere, hvilket staten og DSB udnyttede ved den alt for lave kontraktbetaling. (DSB bestemte hvor meget de kunne spare ved ikke at skulle betjene Arden og det var det beløb regionen fik).

Men mit indtryk er også at politikerne i regionen ikke fik oplyst de fulde konsekvenser, især det med at der er en række ekstra budgetoverskridelser som skal tages højde for.

Et stort problem med de her overdragelser af trafikkøberansvar til regionerne er at der stort set ingen forpligtelser følger med hverken overfor staten eller overfor regionerne. Der er heller ingen evalueringsmodel.

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/05-25, 11:55.....
Dog mener jeg det var en fejl at regionen gik med til at overtage togkørslen til Arden og Hobro mod at staten kun dækker halvdelen af omkostningerne.
.....

Såfremt dette vitterlig er et aftalevilkår - uden genforhandlingsklausul - er "fejlen" åbenlys.

Citat fra: Niels Munch Dato  8/05-25, 22:25
Citat fra: andersj Dato  8/05-25, 11:55.....
Dog mener jeg det var en fejl at regionen gik med til at overtage togkørslen til Arden og Hobro mod at staten kun dækker halvdelen af omkostningerne.
.....

Såfremt dette vitterlig er et aftalevilkår - uden genforhandlingsklausul - er "fejlen" åbenlys.

Det var en klar holdning fra ministeriet at det skulle være omkostningsneutralt for staten, så det beror udelukkende på hvor mange penge DSB kunne spare og det er naturligvis billigere at stoppe i Arden på et eksisterende togsystem end det er at indføre et helt nyt togsystem.

Det generelle tema er jo at ministeriet anser regional togkørsel som en tvangsopgave der egentlig ikke burde høre ind under staten. Overdragelse af trafikkøberansvaret er typisk også sket omkostningsneutralt for staten, så de flere togkilometer er fremkommet gennem lavere driftsomkostninger hos lokalbanerne.

At der så ikke er nogen der fanger et vink med en vognstang om at et kvalitetsløft giver flere rejsende, tyder på at der simpelthen er mangelende interesse for regional togkørsel i det politiske system.
Man har jo vist at selv med elendig komfort er der potentiale for markant vækst i passagertallet.

Anders

Er transportordførerne i Folketinget opmærksomme på denne her problematik? Både at økonomien er skadet af ukompenserede CO2-afgifter, omkostninger ifm udvidelse af driften og at man er ved at smide en succeshistorie med passagervækst på gulvet? Virker som noget i hvert fald SF, Å og Ø gerne ville lave noget kampagne på og noget, de øvrige partier vil have svært ved ikke at kunne blive presset til at gøre noget ved.

Citat fra: mpp Dato  9/05-25, 11:33Er transportordførerne i Folketinget opmærksomme på denne her problematik? Både at økonomien er skadet af ukompenserede CO2-afgifter, omkostninger ifm udvidelse af driften og at man er ved at smide en succeshistorie med passagervækst på gulvet? Virker som noget i hvert fald SF, Å og Ø gerne ville lave noget kampagne på og noget, de øvrige partier vil have svært ved ikke at kunne blive presset til at gøre noget ved.
Problemet er, hvis der skal findes penge noget, så skal de findes et andet sted inden for transport. Det er svært at få nye penge til noget. Og alle relevante partier er bag DSB kontrakt. Jeg har ikke tjek på politiske med aftalen med Nordjyske Jernbaner.

Økonomisk kollaps i regionaltogsdriften i Nordjylland
Af anders_vejby. 11/05-25, 11:06.
Seneste redigering: 11/05-25, 11:09 af anders_vejby
Der er vist altid rig lejlighed til at tage sig til hovedet i dansk trafikpolitik. Og nej, jeg må sige jeg er uenig med passagerens reaktion helt i slutningen af TV2Nords video "nå, det er da ærgerligt" - Nej, det er ikke bare ærgerligt, det er fuldstændig skandaløst.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Økonomisk kollaps i regionaltogsdriften i Nordjylland
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 8/06-25, 22:48.
Bag betalingsmur på nordjyske.dk 8 juni 2025: Aftalen af 28. maj 2025 mellem regionerne og staten om regionernes økonomi skulle angiveligt kanalisere 8 mio kr. til at gennemføre en fornuftig køreplan Hobro-Hirtshals/Skagen. Jeg kan ikke i aftalen se noget herom. Mon ikke der dukker noget mere konkret op "om lidt"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Den 2. juni valgte Udvalg for Regional Udvikling og Innovation at indstille scenarie 5, som er fuld drift med feriekøreplan. Dvs. at den reducerede halvtimesdrift tages af bordet, men at man i skoleferierne vil køre timedrift på alle strækninger.

Jeg synes det især er problematisk på Aalborg-Brønderslev-Hjørring at køre timedrift i alle ferieperioder, da det er den vigtigste strækning og der er ikke noget realistisk alternativ. Alt efter hvordan køreplanerne passer har man 973X som supplement Aalborg-Frederikshavn, 60X Aalborg-Støvring og DSB IC Aalborg-Skørping.

Rebild Kommune blev også i 2024 lovet to regionaltog i timen hele året i Støvring og Skørping som grundlag for deres beslutning omkring valg af station for stop af IC-toget.

Regionen har opstillet forskellige økonomiske scenarioer for hvor mange af de berørte passagere der dropper toget på de aflyste afgange. Man har brugt 25% til beregningerne men man forventer 50% frafald på de pågældende afgange (hvorfor man så bruger 25% vides ikke).
Man glemmer dog at hvis der er tale om pendlere, så risikere man at de forsvinder helt hvis deres tog ikke kører 9 uger om året.

Link til referat fra mødet i udvalget inkl. bilag - https://dagsordener.rn.dk/vis?id=d81b6263-c968-4a3a-a239-e54128a05d35&iframe=true&punktid=a5f1cfb7-9db8-4260-bc48-ffb9a4865ac6

Bemærk at i alle scenarioer droppes halvtimedriften Aalborg-Skørping om lørdagen. Halvtimedriften Aalborg-Hjørring blev droppet ved overgangen til K25.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Passagerpåvirkning ved scenarie 5
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Anders

Gå op Sider: 1 [2]
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak