Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2025
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2025
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2025
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Kalender
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Rullende materiel
- Frågor gällande "Lokalvogne"
Forrige emne
-
Næste emne
Frågor gällande "Lokalvogne"
Af
OskarSwe
. 3/02-25, 16:53.
Förra året köpte jag två DSB modelltågsvagnar från tillverkaren ACME utan att tänka så mycket på vilka vagntyper det var. Upptäckte senare, med hjälp av denna sida, att de två vagntyperna (Ba-x och Bk-x) gick som "Lokalvogne til EuroCity-tog Kh-Rødby Færge." Men gick dessa vagnar i andra inrikeståg också? Vanliga Ba och Bk verkar ju ha gått i diverse tåg inom Danmark, och jag personligen kan inte se någon skillnad mellan de vanliga vagnarna och -x varianterna.
Har också sett bilder på bland annat A, AB, ABg, B, BDk, Bg, och Bn vagnar i internationella tåg, och det får mig att undra, fanns det några begränsningar för vilka vagntyper som fick gå som lokalvagnar? Vissa EuroCity tåg ser ju dessutom ut att ha gått utan lokalvagnar. Berodde det på vilken veckodag det var, eller finns det andra faktorer?
Sist men inte minst undrar jag, vad avgjorde var vagnarna gick kopplade? Har sett bilder med lokalvagnar längst fram, längst bak, i mitten, längst fram och längst bak, längst fram och i mitten.
Frågor gällande "Lokalvogne"
Af
Lasse Toylsbjerg Petersen
. 4/02-25, 08:52.
Bk-x og Ba-x kørte primært i EC tog som lokale vogne mellem København H og Rødby Færge. Vognene gik bagest til Rødby og forrest fra Rødby, hvilket lettede rangerarbejdet i Rødby (men gav en længere gåtur for eventuelle landgangsrejsende). I andre internationale tog anvendtes gennem årene "hvad man lige havde", idet der dog var formelle oprangeringsplaner - primært med B vogne og indimellem Bn.
Bk-x var der ikke så mange af, så de kørte mest i EC togene - men er også set i andre tog - også i Jylland. Ba-x var der lidt flere af, og de kørte blandt andet også i "bådtogene" København H - Kalundborg (eksempelvis MZ+3 Ba-x+ABns) eller som lokale vogne for Nattoget Fredericia - Struer (eksempelvis MY+ Ba-x + Bcm). Men normalt holdt de sig i øst, mens de ikke ombyggede A-vogne kørte som både A og Ba i Vest.
I en periode før Bk-x/Ba-x kørte enkelte tog fra Rødby med de lokale vogne bagest, således at de lokale vogne var tættest på stationsbygningen i Rødby, men dette krævede altså ekstra rangerarbejder. I en længere periode kørte et "Interrailtog" til Hamburg med gennemgående vogne fra Sverige (til sidst vidst kun en Dms). Da disse vogne blev hentet af lokomotivet på færgen i Helsingør, indgik en lokal vogn (typisk BD) forrest i stammen mod Rødby (så lokomotivet ikke kom ud på færgeklappen i Helsingør)
Ba-x og Bk-x havde opgraderet interiør i de nye blå farver, ligesom Bk-x havde fået kiosken ombygget til base for trillevognen, der blev brugt i de internationale tog. Når Bk-x blev brugt i andre tog, var det uden trillevognsbetjening.
I en periode før 1990 anvendtes ombyggede ABg vogne, som lokale vogne - disse havde fået indbygget talested for togpersonalet.
Lasse
5 personer
synes godt om dette.
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
[1]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Jernbanebøger
Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.
Læs mere
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder