Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Letbanen ved Lundtofte
Letbanen ved Lundtofte
Af Steen Larsen. 4/05-25, 15:41.
Et par aktuelle billeder fra d 2 maj
Letbanen begynder at tage form.
Billederne er fra linjen mellem Hempel bygningen og motorvejen tæt på den fremtidige endestation ved Lundtoftegårdsvej Lyngby.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vi kigger mod nord. Hempel bygningen til venstre.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Og mod syd fra samme sted.

Mvh
Steen 

Letbanen ved Lundtofte
Af Steff. I dag 11:29.
Jeg kører - om end ikke dagligt - i området og det undrer mig egentligt, at letbanen kun "runder" den gamle tiltænkte S-togstrace langs motorvejen. Altså hvorfor (bandeord) blev den ikke forlænget de par km på den allerede anlagte og frigjorte strækning til Nærum? Ved godt der mangler en bro - eller to.

Var det en politisk aftale om IKKE at "derved nedlægge LNJ".

Der har helt sikkert været skrevet en del om dette, men umiddelbart har jeg ikke kunnet finde noget.
Nogen der kender en henvisning til "videre dyrkelse"?

Steff

Letbanen ved Lundtofte
Af UTJ. I dag 11:57.
Citat fra: Steff Dato I dag 11:29Jeg kører - om end ikke dagligt - i området og det undrer mig egentligt, at letbanen kun "runder" den gamle tiltænkte S-togstrace langs motorvejen. Altså hvorfor (bandeord) blev den ikke forlænget de par km på den allerede anlagte og frigjorte strækning til Nærum? Ved godt der mangler en bro - eller to.

Var det en politisk aftale om IKKE at "derved nedlægge LNJ".

Der har helt sikkert været skrevet en del om dette, men umiddelbart har jeg ikke kunnet finde noget.
Nogen der kender en henvisning til "videre dyrkelse"?

Steff
Broen over Mølleåen til S-banen blev revet ned efter at have været midlertidig i brug til Helsingørmotorvejen under motorvejsbroernes renovering/fornyelse og senere udvidelse. Selve arealet er ubebygget og mon ikke der kan komme liv i tanker om forlængelse til forskerparken i Hørsholm mm. Men forlængelse kræver at skeptikerne (BRT-jubel-tosserne, sorry!) ser at  letbane dels er en succes, dels at den rent faktisk letter skeptikernes trængselsproblemer. Kollektiv trafik er jo til for at gavne bilisternes fremkommelighed, ikke for at skbe bedre miljø og mere sammenhæng i samfundet.

Letbanen ved Lundtofte
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. I dag 12:06.
Citat fra: Steff Dato I dag 11:29Var det en politisk aftale om IKKE at "derved nedlægge LNJ".
Well, det var jo en af flere grunde til at Lundtoftebanen aldrig kom videre (at det ville lukke LNJ), men du ville også inkludere en kommune mere (Rudersdal) som jeg godt kunne forestille sig ikke ønksde at være med. "If it works, don't fix it" og Rudersdal har jo en fin forbindelse med LNJ så hvorfor bruge en mase penge på ikke at få noget nyt.

Letbanen ved Lundtofte
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. I dag 12:56.
Seneste redigering: I dag 13:02 af Per Holm
Lyngby - Vedbæk Jernbanes gamle tracé er vel stort set endnu til rådighed og vil i Lyngby ved Klampenborgvej forholdsvist ubesværet med en forbindelseskurve kunne sættes i forbindelse med Hovedstadens Letbane.

Humlen ligger deri at med alle de dejlige træer der står i Mølleådalen vil det næppe være oplagt med køreledningsanlæg hele vejen. Godt så; men med batteritog skal bæreevnen af broen over Mølleåen så først hæves et par kender.

Samlet set vil alle beboere langs strkn. 10 Kystbanen ved skifte i Vedbæk blive bragt i tættere forbindelse med sygehuse og andre trafikmål langs letbanen.Man skal nok bare have Rudersdal og et par andre kystbanekommuner med til at betale ...

Køretiden kan måske også blive et problem.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Letbanen ved Lundtofte
Af Svend. I dag 13:20.
Seneste redigering: I dag 13:28 af Svend
Citat fra: Per Holm Dato I dag 12:56Lyngby - Vedbæk Jernbanes gamle tracé er vel stort set endnu til rådighed og vil i Lyngby ved Klampenborgvej forholdsvist ubesværet med en forbindelseskurve kunne sættes i forbindelse med Hovedstadens Letbane.

Den må  du lige forklare lidt nærmere - Nærumbanen ligger da, hvor den hele tiden har ligget.
Jeg går ikke ud fra, at du vil rive Microsofts nye bygning ned for at skabe en forbindelseskurve?! Eller vil du brede dig over nogle grønne områder/noget rækkehusbebyggelse/en park?

Letbanen ved Lundtofte
Af Steff. I dag 14:10.
Kære Svend

Se på et kort! Det jeg mener er, hvis du ser på linjeføringen NU, så svinger sporene til venstre fra Klampenborgvej (mod N) ved motorvejen. Og det er DENNE strækning, der i sin tid var forberedt til S-tog langs MT jeg mener. Der er PLADS nok til spor langs diverse bygninger mod N, mangler et par broer og til NÆRUM. Mit sp. gik/går på, hvorfor man i SIN TID ved projekteringen ikke valgte det lige til, at køre til NÆRUM langs motorvejen?

Steff

Letbanen ved Lundtofte
Af Svend. I dag 18:07.
Citat fra: Steff Dato I dag 14:10Kære Svend

Se på et kort! Det jeg mener er, hvis du ser på linjeføringen NU, så svinger sporene til venstre fra Klampenborgvej (mod N) ved motorvejen. Og det er DENNE strækning, der i sin tid var forberedt til S-tog langs MT jeg mener. Der er PLADS nok til spor langs diverse bygninger mod N, mangler et par broer og til NÆRUM. Mit sp. gik/går på, hvorfor man i SIN TID ved projekteringen ikke valgte det lige til, at køre til NÆRUM langs motorvejen?

Steff

Den er jeg med på (og er faktisk på hjemmebane). Det var mere henvisningen til "den gamle LVJ linjeføring" jeg blev forvirret over. Jeg forstod, at man ville svinge op på Nærumbanen i en skarp kurve, lige der hvor banen i dag føres på en bro over Klampenborgvej.
Bortset fra det er der ikke ønsker om at omdanne den nuværende nærumbane til elektrificeret letbane, men det ville måske være værd at se på en afgrening fra letbanens DTU-finger i retning mod Nærum.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak