Citat fra: Krabsen Dato 8/05-25, 19:37Citat fra: anho Dato 8/05-25, 18:38Når man tænker på at op mod halvdelen af udgifterne til letbaneanlæg kommer fra omlægning af rørledninger, så er det jo meget besnærende at se om man kan lave en lettere konstruktion der ikke rager lige så dybt. Jeg kan huske at de på DTU havde gravet en kæmpe grav under Anker Engelunds Vej for at lægge et forstærket låg ned over en tunnel med kabler, før man kunne bygge letbanen henover.
Men det bliver kun en succes hvis man så også rent faktisk kan undgå de røromlægninger.
Omlægning af rørføringer skyldes nok ikke så meget vægten - uanset køretøjstype.
Men sker for at undgå, at selv en lille reparation af rør eller ledninger betyder at trafikken må indstilles, fordi der skal graves midt i skinnelegemet.
Lige på Anker Engelundsvej, som er det vi taler om her, skal der ikke graves, for som jeg siger ligger der en "4-sporet motorvej med midterrabat" under vejen hvor du kan trække alle de kabler og lægge alle de rør du måtte ønske. Midterrabatten består af et stativ med flere kabelbakker.
(jeg har gået og cyklet i de tuneller selv om det er ved at være 30-40 år siden)