Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Finland får standard sporvidde
Finland får standard sporvidde
Af tgsen. 14/05-25, 22:29.
Det var da en nyhed!

https://swedenherald.com/article/finland-to-transition-railway-to-european-standard-gauge-for-nato-support

Man kan spekulere hvad det tilsvarende ville have betydet financielt hvis Ukraine havde gjort noget lignende, f.ex. for transport af korn etc til Europa.

Det er hvad der i anden sammenhæng er blevet døbt "a concept of a plan" - vi er meget langt fra en beslutning. Det vil blive en rigtig, rigtig dyr spøg, som ville indebære at der skulle bygges et nyt finsk jernbanenet med materiel fra scratch. Og lige pt. vil finnerne nok hellere bruge de penge på forsvar. (Jo, tyskerne og USSR lavede omsporinger under 2. verdenskrig, men der var sammenhængene også lidt anderledes)

Der er lidt mere realistisk snak om en normalsporet linje fra Oulu/Uleåborg til Haparanda, men det er endnu også på tankestadiet og heller ikke ukontroversielt.

Der gemmer sig et reelt problem med at EU kun vil give tilskud til 1435 mm-baner, hvilket jo betyder at Finland og de baltiske lande i udgangspunktet er udelukket.

Citat fra: jacobchristensen Dato 14/05-25, 23:14(Jo, tyskerne og USSR lavede omsporinger under 2. verdenskrig, men der var sammenhængene også lidt anderledes)


Det er naturligvis også nemmere at omspore tværsveller, da den ene underlagsplade blot skal flyttes og skrues fast igen. Men i Spanien har de lavet en betonsvelle til samme formål, som både passer til Iberisk spor og 1435, ved at indstøbe et ekstra skinneleje i hver side.
Eksempel på de sveller (her i bredspor-montering):
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Den løsning gør det meget simpelt at omspore, ved at forberede i god tid i forvejen og indbygge disse svelletyper i alle hovedspor på en strækning i bredsporet.
Når man da en dag vælger at omspore, lejes en standard skinneudvekslingsmaskine, som løsner W-befæstelsen på bredsporet, trækker skinnen ind, monterer W-befæstelsen på normalsporet og spænder skinnen fast. Med effektivt ombygningsmateriel burde min. 5 km/t kontinuert arbejdshastighed være muligt.

Og omsporing fra Nordsverige til midten af Finland er netop forsvar, da Nato forventer at tropper sættes i land i de isfrie Norske havne i Nordatlanten, som derefter effektivt skal flyttes til Finland, hvilket indebærer at man vil undgå at omlæsse togene ved grænsen.

Angående rullende materiel, så skal de heller ikke erstatte alt eksisterende rullende materiel, da det eneste der skal udskiftes er togenes bogier. Vognkassens bredde spiller ingen rolle, så længe togene kun bruges internt i Finland som de fleste persontog alligevel kun gør i dag.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

I atten hundrede og tooghalvfems omsporede GWR alt vest for Exeter fra Brunel- til normalspor på en enkelt weekend

Tag lige den!

Eskild

Kan man lægge tre-skinnet spor der passer til både finsk sporvidde og normalspor? Jeg ved det er muligt med normalspor og iberisk sporvidde, i Spanien er der oven i købet en højhastighedsbane der har blandet sporvidde. Men nu er iberisk sporvidde jo en smule bredere end finsk sporvidde er, så spørgsmålet er om der er plads til at lægge de to skinner ved siden af hinanden?

I så fald kunne man jo bevare finsk sporvidde på hele netværket, og derudover også have normalspor på de baner der er vigtigst for militærlogistik.

Citat fra: anho Dato 15/05-25, 16:53Kan man lægge tre-skinnet spor der passer til både finsk sporvidde og normalspor? Jeg ved det er muligt med normalspor og iberisk sporvidde, i Spanien er der oven i købet en højhastighedsbane der har blandet sporvidde. Men nu er iberisk sporvidde jo en smule bredere end finsk sporvidde er, så spørgsmålet er om der er plads til at lægge de to skinner ved siden af hinanden?

I så fald kunne man jo bevare finsk sporvidde på hele netværket, og derudover også have normalspor på de baner der er vigtigst for militærlogistik.
Det kan man ikke med standard (1435 mm) og russisk (1520 mm) sporvidde. Derfor er også forbndelsen Sverige/Finland ved Haparanda 4-skinnet.

Citat fra: tgsen Dato 15/05-25, 16:59
Citat fra: anho Dato 15/05-25, 16:53Kan man lægge tre-skinnet spor der passer til både finsk sporvidde og normalspor? Jeg ved det er muligt med normalspor og iberisk sporvidde, i Spanien er der oven i købet en højhastighedsbane der har blandet sporvidde. Men nu er iberisk sporvidde jo en smule bredere end finsk sporvidde er, så spørgsmålet er om der er plads til at lægge de to skinner ved siden af hinanden?

I så fald kunne man jo bevare finsk sporvidde på hele netværket, og derudover også have normalspor på de baner der er vigtigst for militærlogistik.
Det kan man ikke med standard (1435 mm) og russisk (1520 mm) sporvidde. Derfor er også forbndelsen Sverige/Finland ved Haparanda 4-skinnet.


Jo, for der er på intet tidspunkt to sporvidder. Dog kan der være behov for at kun etablere et ekstra skinneleje i den ene side af svellen og acceptere en sideflytning af spormidten på 89 mm ved ombygningen.
En sådan ensidig placering af det ekstra skinneleje er mulig, da plastikdyvelen har 30 mm diameter hvilket er mindre end forskellen i sporvidde + dæklag mellem to dyveler.

Men ja, en 3 skinne løsning er ikke mulig, og heller ikke det foreslåede.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 15/05-25, 17:25
Citat fra: tgsen Dato 15/05-25, 16:59
Citat fra: anho Dato 15/05-25, 16:53Kan man lægge tre-skinnet spor der passer til både finsk sporvidde og normalspor? Jeg ved det er muligt med normalspor og iberisk sporvidde, i Spanien er der oven i købet en højhastighedsbane der har blandet sporvidde. Men nu er iberisk sporvidde jo en smule bredere end finsk sporvidde er, så spørgsmålet er om der er plads til at lægge de to skinner ved siden af hinanden?

I så fald kunne man jo bevare finsk sporvidde på hele netværket, og derudover også have normalspor på de baner der er vigtigst for militærlogistik.
Det kan man ikke med standard (1435 mm) og russisk (1520 mm) sporvidde. Derfor er også forbndelsen Sverige/Finland ved Haparanda 4-skinnet.


Jo, for der er på intet tidspunkt to sporvidder. Dog kan der være behov for at kun etablere et ekstra skinneleje i den ene side af svellen og acceptere en sideflytning af spormidten på 89 mm ved ombygningen.
89 mm / 2
CitatEn sådan ensidig placering af det ekstra skinneleje er mulig, da plastikdyvelen har 30 mm diameter hvilket er mindre end forskellen i sporvidde + dæklag mellem to dyveler.

Men ja, en 3 skinne løsning er ikke mulig, og heller ikke det foreslåede.

Citat fra: tgsen Dato 15/05-25, 17:39
Citat fra: Viktoria Skov Dato 15/05-25, 17:25
Citat fra: tgsen Dato 15/05-25, 16:59
Citat fra: anho Dato 15/05-25, 16:53Kan man lægge tre-skinnet spor der passer til både finsk sporvidde og normalspor? Jeg ved det er muligt med normalspor og iberisk sporvidde, i Spanien er der oven i købet en højhastighedsbane der har blandet sporvidde. Men nu er iberisk sporvidde jo en smule bredere end finsk sporvidde er, så spørgsmålet er om der er plads til at lægge de to skinner ved siden af hinanden?

I så fald kunne man jo bevare finsk sporvidde på hele netværket, og derudover også have normalspor på de baner der er vigtigst for militærlogistik.
Det kan man ikke med standard (1435 mm) og russisk (1520 mm) sporvidde. Derfor er også forbndelsen Sverige/Finland ved Haparanda 4-skinnet.


Jo, for der er på intet tidspunkt to sporvidder. Dog kan der være behov for at kun etablere et ekstra skinneleje i den ene side af svellen og acceptere en sideflytning af spormidten på 89 mm ved ombygningen.
89 mm / 2
CitatEn sådan ensidig placering af det ekstra skinneleje er mulig, da plastikdyvelen har 30 mm diameter hvilket er mindre end forskellen i sporvidde + dæklag mellem to dyveler.

Men ja, en 3 skinne løsning er ikke mulig, og heller ikke det foreslåede.


Tilpassede lige en CAD tegning af en monobloksvelle med ovenfor beskrevne princip.
Den øverste er 1524 mm version, hvor skinnen i 1435 mm placeringen er skraveret og den nederste er omvendt.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

/ Viktoria - 7/8 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak