Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Finland får standard sporvidde
Gå ned Sider: 1 [2]
Finland får standard sporvidde
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 19/05-25, 17:30.
Mnja, iflg. engelsk Wikipedia var det nok atskillig mer som hadde "mixed gauge" da den endelige overgangen fant sted.

Citat fra: eyolf Dato 19/05-25, 17:30Mnja, iflg. engelsk Wikipedia var det nok atskillig mer som hadde "mixed gauge" da den endelige overgangen fant sted.

Som jeg har fået det forklaret, så var Exeter - Penzance med diverse sideliner rent bredspor, hvorimod det øvrige GWR net var enten 3-skinnespor eller normalspor i 1892.

Den sande bedrift er at i løbet af EN weekend at ombygg.e det resterende bredspor, opretholde trafikken og sørge for at der ikke standede noget bredsporsmateriel

Eskild

Eftersom Rusland i vid udstrækning bruger jernbanen til at transportere kampvogne og andet tungt materiel, er det udmærket at den trafik stopper ved grænsen.

Finland får standard sporvidde
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 24/05-25, 16:12.
CitatDen sande bedrift er at i løbet af EN weekend at ombygg.e det resterende bredspor, opretholde trafikken og sørge for at der ikke standede noget bredsporsmateriel

Nå ville det antakelig ikke ha vært noen stor ulykke om noen bredsporede vogner hadde strandet hist og her. Mye av det nyere bredsporsmateriellet var forberedt for hurtig omsporing og ville antakelig kunne omspores på stedet, om behovet hadde vært til stede.

Her et eksempel på en vogn som begynte sin karriere på brede spor i 1887 og ble omsporet ttil normalspor, riktignok på sitt "fødested" Swindon i 1892. Den var i trafikk like til 1952;

Citat fra: Viktoria Skov Dato 15/05-25, 18:04
Citat fra: tgsen Dato 15/05-25, 17:39
Citat fra: Viktoria Skov Dato 15/05-25, 17:25
Citat fra: tgsen Dato 15/05-25, 16:59
Citat fra: anho Dato 15/05-25, 16:53Kan man lægge tre-skinnet spor der passer til både finsk sporvidde og normalspor? Jeg ved det er muligt med normalspor og iberisk sporvidde, i Spanien er der oven i købet en højhastighedsbane der har blandet sporvidde. Men nu er iberisk sporvidde jo en smule bredere end finsk sporvidde er, så spørgsmålet er om der er plads til at lægge de to skinner ved siden af hinanden?

I så fald kunne man jo bevare finsk sporvidde på hele netværket, og derudover også have normalspor på de baner der er vigtigst for militærlogistik.
Det kan man ikke med standard (1435 mm) og russisk (1520 mm) sporvidde. Derfor er også forbndelsen Sverige/Finland ved Haparanda 4-skinnet.


Jo, for der er på intet tidspunkt to sporvidder. Dog kan der være behov for at kun etablere et ekstra skinneleje i den ene side af svellen og acceptere en sideflytning af spormidten på 89 mm ved ombygningen.
89 mm / 2
CitatEn sådan ensidig placering af det ekstra skinneleje er mulig, da plastikdyvelen har 30 mm diameter hvilket er mindre end forskellen i sporvidde + dæklag mellem to dyveler.

Men ja, en 3 skinne løsning er ikke mulig, og heller ikke det foreslåede.


Tilpassede lige en CAD tegning af en monobloksvelle med ovenfor beskrevne princip.
Den øverste er 1524 mm version, hvor skinnen i 1435 mm placeringen er skraveret og den nederste er omvendt.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tegningen viser at afstanden mellem de to skinnekroner bliver meget lille. Er der en standard for, hvor meget plads der som minimum skal være til hjulflangen på en vogn med bredspor? Er skinnekronen aldrig bredere end den du viser på tegningen?

Og ved du om denne løsning i praksis er blevet brugt nogen steder ved omdannelse mellem russisk sporvidde og normalspor?

Citat fra: sbondorf Dato 27/05-25, 09:20
Citat fra: Viktoria Skov Dato 15/05-25, 18:04Tilpassede lige en CAD tegning af en monobloksvelle med ovenfor beskrevne princip.
Den øverste er 1524 mm version, hvor skinnen i 1435 mm placeringen er skraveret og den nederste er omvendt.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tegningen viser at afstanden mellem de to skinnekroner bliver meget lille. Er der en standard for, hvor meget plads der som minimum skal være til hjulflangen på en vogn med bredspor? Er skinnekronen aldrig bredere end den du viser på tegningen?

Og ved du om denne løsning i praksis er blevet brugt nogen steder ved omdannelse mellem russisk sporvidde og normalspor?
Kun en sporvidde er monteret ad gangen, derfor kan de være så tæt på hinanden. Er der baner med både 1435mm og 1524mm, så vil der være to sporpar, da der ikke er afstand nok mellem 2. og 3. skinne som vist på tegningen.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 27/05-25, 09:48
Citat fra: sbondorf Dato 27/05-25, 09:20
Citat fra: Viktoria Skov Dato 15/05-25, 18:04Tilpassede lige en CAD tegning af en monobloksvelle med ovenfor beskrevne princip.
Den øverste er 1524 mm version, hvor skinnen i 1435 mm placeringen er skraveret og den nederste er omvendt.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Tegningen viser at afstanden mellem de to skinnekroner bliver meget lille. Er der en standard for, hvor meget plads der som minimum skal være til hjulflangen på en vogn med bredspor? Er skinnekronen aldrig bredere end den du viser på tegningen?

Og ved du om denne løsning i praksis er blevet brugt nogen steder ved omdannelse mellem russisk sporvidde og normalspor?
Kun en sporvidde er monteret ad gangen, derfor kan de være så tæt på hinanden. Er der baner med både 1435mm og 1524mm, så vil der være to sporpar, da der ikke er afstand nok mellem 2. og 3. skinne som vist på tegningen.

Mon ikke der (også) vil være lidt udfordringer m h t sporskifter   :-)

Gå op Sider: 1 [2]
HectorrailDSB BF 306

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak