Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Retro gæt en overkørsel
Gå ned Sider:[1] 2
I DSB's blad Ud & Se beder Danmarks Jernbanemuseum om hjælp til at identificere en overkørsel de har på et gammelt foto. Jeg tænkte det kunne være noget som nogen herinde kunne hjælpe med.

Jeg har vedhæftet et billede fra bladet hvor man kan se fotografiet og den medfølgende efterspørgsel.

Retro gæt en overkørsel
Af Krabsen. 17/05-25, 18:00.
Du glemte vist billedet :o

Citat fra: Gustav Hansen Dato 17/05-25, 17:14I DSB's blad Ud & Se beder Danmarks Jernbanemuseum om hjælp til at identificere en overkørsel de har på et gammelt foto. Jeg tænkte det kunne være noget som nogen herinde kunne hjælpe med.

Jeg har vedhæftet et billede fra bladet hvor man kan se fotografiet og den medfølgende efterspørgsel.

Er det side 12 her: https://ipaper.ipapercms.dk/DSB/udogse/2025/udse-maj-2025/?page=12 ?

Retro gæt en overkørsel
Af Svend. 17/05-25, 20:56.
Citat fra: Niels Munch Dato 17/05-25, 18:42
Citat fra: Gustav Hansen Dato 17/05-25, 17:14I DSB's blad Ud & Se beder Danmarks Jernbanemuseum om hjælp til at identificere en overkørsel de har på et gammelt foto. Jeg tænkte det kunne være noget som nogen herinde kunne hjælpe med.

Er det side 12 her: https://ipaper.ipapercms.dk/DSB/udogse/2025/udse-maj-2025/?page=12 ?

Det nemmeste havde nok været at stille spørgsmålet (og vise billedet) direkte på det jernbanehistoriske forum.

Citat fra: Svend Dato 17/05-25, 20:56Det nemmeste havde nok været at stille spørgsmålet (og vise billedet) direkte på det jernbanehistoriske forum.

Enig, Svend; men du har vel allerede "gættet" stedet ;D ?

Toget er fra "Nordsjælland" med centralkobling og stedet kunne være, hvor Fredensborgvej i Hillerød krydser banen ved Slotspavillonen.

Citat fra: OHJ på Thysk Dato 18/05-25, 11:37Toget er fra "Nordsjælland" med centralkobling og stedet kunne være, hvor Fredensborgvej i Hillerød krydser banen ved Slotspavillonen.

Passer vinklen?

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Fra Ud & Se maj 2025.

Retro gæt en overkørsel
Af tgsen. 18/05-25, 14:36.
Seneste redigering: 18/05-25, 14:42 af tgsen
Er det spejlvendt?

Retro gæt en overkørsel
Af Krabsen. 18/05-25, 14:47.
Citat fra: tgsen Dato 18/05-25, 14:36Er det spejlvendt?
Hvis bilen er højrestyret...

Citat fra: Krabsen Dato 18/05-25, 14:47
Citat fra: tgsen Dato 18/05-25, 14:36Er det spejlvendt?
Hvis bilen er højrestyret...

Bilen er "Krone 3", Prins Henrik's Buick Centurion Cabriolet 1972, som han anskaffede 1973. Den blev ofte benyttet til 'landtransport' i f.m. regentparrets sommertogter med "Dannebrog".

Citat fra: Krabsen Dato 17/05-25, 18:00Du glemte vist billedet :o

Af ukendte årsager kom det ikke med. Jeg dobbelttjekkede ellers at det var uploadet vedhæftet. Det er vidst ikke første gang man har oplevet det problem her på forummet. Godt at Niels kunne finde og dele det.

Retro gæt en overkørsel
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 18/05-25, 19:06.
Citat fra: OHJ på Thysk Dato 18/05-25, 11:37Toget er fra "Nordsjælland" med centralkobling og stedet kunne være, hvor Fredensborgvej i Hillerød krydser banen ved Slotspavillonen.
Min tanke var også Nordsjælland, men ikke ved Slotspavillonen. Billedet er ikke spejlvendt, for rattet sidder i venstre side som man ville forvente i en US bil, men ser man mod Fredensborg skal der være skov på den anden side af overskæringen, Og ser man mod Hillerød, drejer vejen til venstre i en blød bue lige efter overkørslen og der er kun få villaer i højre side af vejen (de er trukket tilbage fra vejen). Så det er ikke der. Jeg har så checket overskæringerne i Fredensborg - heller ikke der så vidt jeg kan se.

Retro gæt en overkørsel
Af RasmusD. 18/05-25, 20:00.
Kunne det være på Lolland?

EVP's side om Y-tog har nogle billeder af Lollandsbanens tog, der har samme bemaling som det i Ud&Se-billedet og også har centralkobling.

Han beskriver i øvrigt at de nogle gange kørte helt op til Ringsted af DSB's strækninger, jeg ved ikke hvad der har været af overskæring på de kanter førhen.

Retro gæt en overkørsel
Af RasmusD. 18/05-25, 20:05.
Jeg tror sgu jeg har fundet svaret: Det må være overkørslen på Linde Alle ved Sundby, set fra den nordlige side af sporet.

Der er vokset et par træer op, siden fotoet blev taget, der skygger for udsigten når man tjekker Google Streetview, men flytter man kameraet lidt frem, kan man finde de huse, der ellers kan ses på billedet.

Gå op Sider:[1] 2
DSB D 847
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak