Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Godstransport uden statsstøtte
Godstransport uden statsstøtte
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/05-25, 16:51.
Seneste redigering: 28/05-25, 16:53 af Thomas Boberg Nielsen
I gamle dage (og her er gamle dage, dengang DSB kørte godstog) var noget af det værste, man kunne se, et godstog med kun én efterspændt godsvogn. Et sådan syn gjorde, at iagttageren kom i tanke om, at godstransport på jernbane dengang - samlet set - var én stor underskudsforretning. (Havde der været tale om et godstog uden godsvogne overhovedet, var det ikke så galt, for så kunne man jo bilde sig selv ind, at der blot var tale om et materieltog, placeringskørsel eller anden bortforklaringsbar kørsel).

I dag - 2025 - kan man vel være nogenlunde sikker på, at der ikke foretages godstogskørsel i Danmark, uden at der er rimelig chance for, at der er penge i l..... Når det så er sagt, kan man stadig den dag i dag støde på meget, meget små godstog, som isoleret set ikke rigtig kan betale sig. Nedenstående rangertræk fra havnen i Aalborg Øst til Aalborg station, har næppe kunnet betale sig. Men set i det store billede, tjenes der formentlig penge på at køre jernbanegods til/fra Aalborg Øst. Ellers kørte man nok ikke.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


16. maj 2025 klokken 17.06. Tørfisken ankommer fra Aalborg Øst til Aalborg station med en enkelt godsvogn. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.



Godstransport uden statsstøtte
Af MMP. 28/05-25, 18:58.
Godstoget til Ab var idag på 15vogne, så at der kun skulle en vogn retur, ja, de andre skal velsagtens tømmes før de ryger retur :-)

Mvh Morten

Järnvägsföretagets ersättning från transportköparen är en ganska viktig aspekt för att avgöra om ett godstransportupplägg är lönsam.

Det är dock roligt att se variationerna i transportvolymer. Igår var till exempel godståget Kalmar - Göteborg enbart ett ensamt Rc-lok. Jag gissar dock att transporten Göteborg - Kalmar hade betydligt fler vagnar.

Hälsningar
Axel L

Aalborg togene har med jævne mellemrum flere vogne med den ene vej end den anden. Det afhænger meget af hvad dag på ugen man rammer og hvor meget der er bestilt til de faste kørsler. En enkelt vogn den anden vej er ikke meget, men som andre skriver, har der været 15 vogne med derop. Og nogle dage er der rigtig godt læsset på.

Ser du et lokomotiv med en enkelt vogn, har der stensikkert været flere med den anden vej. Når du alligevel kører tilbage, er en vogn bedre end nul vogne ;)

Citat fra: banemanden Dato 29/05-25, 21:02Aalborg togene har med jævne mellemrum flere vogne med den ene vej end den anden. Det afhænger meget af hvad dag på ugen man rammer og hvor meget der er bestilt til de faste kørsler. En enkelt vogn den anden vej er ikke meget, men som andre skriver, har der været 15 vogne med derop. Og nogle dage er der rigtig godt læsset på.

Ser du et lokomotiv med en enkelt vogn, har der stensikkert været flere med den anden vej. Når du alligevel kører tilbage, er en vogn bedre end nul vogne ;)
De kan även finnas avtalsmässiga villkor där järnvägsföretaget utlovar visst utbud och transportköpare utlovar en viss ersättning oberoende av hur mycket gods som faktiskt transporteras.

Ett inte helt osannolikt förhållande kan vara att transportköparen lovar att åtminstone betala för 5 vagnar även om de faktiska antalet vagnar är lägre. Ett annat inte helt osannolikt förhållande är att det är avtalsmässigt stipulerat att en turtäthet på minst 1 tåg/vecka ska erbjudas oberoende om tåget fylls eller ej.

Hälsningar
Axel L

Gå op Sider:[1]
VLTJ ML 14Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak