Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Lokaltog øger driften i Nordsjælland
"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/

Spændende udvikling.
DSB kører med flere kunder, og mere rettidigt jvf
Deres hjemme side.
Så mangler vi lige IC5 og Rago til t gøre det endnu bedre

Citat fra: lomse Dato 26/05-25, 22:42Spændende udvikling.
DSB kører med flere kunder, og mere rettidigt jvf
Deres hjemme side.
Så mangler vi lige IC5 og Rago til t gøre det endnu bedre

Nemlig. Og håber også at de positive erfaringer fra dette tiltag fører samme øgede frekvens med sig på resten af lokalbanerne :)

Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/
Herning - Aarhus har også brug for sådan en tiltag. Jeg kørte med toget ikke for lang tid siden på Lørdag hvor der kun køres timedrift. Toget var så fyldt at jeg blev nød til at stå op.

Citat fra: mgameing123 Dato 27/05-25, 18:31
Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/
Herning - Aarhus har også brug for sådan en tiltag. Jeg kørte med toget ikke for lang tid siden på Lørdag hvor der kun køres timedrift. Toget var så fyldt at jeg blev nød til at stå op.

Helt enig, Hvis ikke en togstation har halvtimedrift fra 05 morgen til 01 aften, alle ugens dage, efter min mening, så giver det ikke mening at have en togstation. Endnu værre er Sønderborg, som kun har 2 timers drift, selvom byen er på størrelse med Kalundborg, når det kommer til befolkningstal, og tror faktisk at den fysisk er større, men frekvensen halter virkelig ude på landet. Og R busserne, som også er en del af lokalbanenettet (R-nettet) på sjælland, bør også have samme forbedrede frekvens, de er ikke en mindre vigtig del af nettet, blot fordi de er busser, og togene og busserne giver jo passagerer til hinanden, så det er blot win win også at forbedre frekvensen her.

Lokaltog øger driften i Nordsjælland
Af anders_vejby. 28/05-25, 14:44.
Seneste redigering: 28/05-25, 14:48 af anders_vejby
Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/

Det er virkelig godt nyt. Men der skulle også lige nævnes at en del af det øget tilbud er tydligere fjernede afgange (under Corona) der nu endelig bliver genindført. Der var indtil 2020 allerede halvetimes drift på lørdage. Men når det så er sagt er det meget fint at der nu også kommer halvtimes drift på søndage og helligage. Det er meget godt. Dermed bliver Lokaltog nu virkelig til en slags forlængelse af s-tog.

Og fra December får alle baner (på nær Nærumbanen) også natbetjening i weekender, og det er da godt nyt! Forhåbentlig forbliver det sådan i et stykke tid, uden at der kommer nedskæringer.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 28/05-25, 14:44
Citat fra: Ncard00 Dato 26/05-25, 20:09"Fra 29. juni vil kunderne på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen opleve markant flere afgange."

https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/lokaltog-oeger-driften-i-nordsjaelland/

Det er virkelig godt nyt. Men der skulle også lige nævnes at en del af det øget tilbud er tydligere fjernede afgange (under Corona) der nu endelig bliver genindført. Der var indtil 2020 allerede halvetimes drift på lørdage. Men når det så er sagt er det meget fint at der nu også kommer halvtimes drift på søndage og helligage. Det er meget godt. Dermed bliver Lokaltog nu virkelig til en slags forlængelse af s-tog.

Og fra December får alle baner (på nær Nærumbanen) også natbetjening i weekender, og det er da godt nyt! Forhåbentlig forbliver det sådan i et stykke tid, uden at der kommer nedskæringer.

Lad os håbe at afgangene forbliver, men der er både ekspertudvalget om fremtidens organisering af den offentlige transport som hænger som en skygge henover regionerne, og så skal region Hovedstaden også sættes sammen med Sjælland, som jo er plaget af dårlig økonomi (der ventes bl.a. en kæmpe regning på 900 mio. kr. til sporfornyelse af Tølløsebanen, som politikerne udskudt til Region Østdanmark).

Citat fra: Thomas123 Dato 28/05-25, 14:59(...) og så skal region Hovedstaden også sættes sammen med Sjælland, som jo er plaget af dårlig økonomi (der ventes bl.a. en kæmpe regning på 900 mio. kr. til sporfornyelse af Tølløsebanen, som politikerne udskudt til Region Østdanmark).

Ja, det er en meget dårlig idé. Hvis regeringen mener at kollektiv trafik skal styrkes frem for alt der hvor der allerde er (demografisk) grundlag for det, så er det jo netop i hovedstadsområdet. Men hvis sammenlægningen af de to regioner også betyder at der igen investeres mindre i de nordsjællandske lokalbaner og busser, så vil man skyde sig selv i fodet. Uf.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Gå op Sider:[1]
PBS MY 1134

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak