Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Lokaltog øger driften i Nordsjælland
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: lomse Dato 30/05-25, 11:59Kunne vel starte med time drift?
110.000 kunder er jo ikke vildt, selv for en endestation.
Kalundborg kommer op på 230.000 kunder, plus Kalundborg øst. Novo?

55.000 fra øst, markant stiging...

Citat fra: lomse Dato 30/05-25, 11:59Kunne vel starte med time drift?
110.000 kunder er jo ikke vildt, selv for en endestation.
Kalundborg kommer op på 230.000 kunder, plus Kalundborg øst. Novo?

Kalundborg har jo netop også en meget bedre frekvens - timedrift i dagtimerne, halvtimesdrift i myldretiden. Dette er ikke en god frekvens, men meget bedre end Sønderborgs totimesdrift.

Bedre frekvens fører til højere passagertal. Sønderborg ville nok ikke komme helt op på højde med Kalundborg med timedrift, men det ville helt sikkert blive et meget højere passagertal end hvad det er i dag.

Citat fra: lomse Dato 30/05-25, 11:59Kunne vel starte med time drift?
110.000 kunder er jo ikke vildt, selv for en endestation.
Kalundborg kommer op på 230.000 kunder, plus Kalundborg øst. Novo?
Tror du ikke måske grunden til der er så få kunder er pga. det ringe togdrift? De fleste tager bilen lige nu eller bus 900X.

Citat fra: mgameing123 Dato 31/05-25, 12:08
Citat fra: lomse Dato 30/05-25, 11:59Kunne vel starte med time drift?
110.000 kunder er jo ikke vildt, selv for en endestation.
Kalundborg kommer op på 230.000 kunder, plus Kalundborg øst. Novo?
Tror du ikke måske grunden til der er så få kunder er pga. det ringe togdrift? De fleste tager bilen lige nu eller bus 900X.
Der er mange biler der kører til Kalundborg, men myldretidstogene er nu også godt fyldte.

Citat fra: mgameing123 Dato 31/05-25, 12:08
Citat fra: lomse Dato 30/05-25, 11:59Kunne vel starte med time drift?
110.000 kunder er jo ikke vildt, selv for en endestation.
Kalundborg kommer op på 230.000 kunder, plus Kalundborg øst. Novo?
Tror du ikke måske grunden til der er så få kunder er pga. det ringe togdrift? De fleste tager bilen lige nu eller bus 900X.
Nu er jeg ikke hjemme i det jyske trafik system. Så hvad lige 900x dækker. Bedre end toget?
Min pointe var bare at gå fra 120 min. Til 30 min, var lige optimistisk nok. Så 60 min, kunne være en start.

Citat fra: lomse Dato 31/05-25, 14:31
Citat fra: mgameing123 Dato 31/05-25, 12:08
Citat fra: lomse Dato 30/05-25, 11:59Kunne vel starte med time drift?
110.000 kunder er jo ikke vildt, selv for en endestation.
Kalundborg kommer op på 230.000 kunder, plus Kalundborg øst. Novo?
Tror du ikke måske grunden til der er så få kunder er pga. det ringe togdrift? De fleste tager bilen lige nu eller bus 900X.
Nu er jeg ikke hjemme i det jyske trafik system. Så hvad lige 900x dækker. Bedre end toget?
Min pointe var bare at gå fra 120 min. Til 30 min, var lige optimistisk nok. Så 60 min, kunne være en start.
Ja det er jeg enig i!

Citat fra: lomse Dato 30/05-25, 11:59Kunne vel starte med time drift?
110.000 kunder er jo ikke vildt, selv for en endestation.
Kalundborg kommer op på 230.000 kunder, plus Kalundborg øst. Novo?

Problemet i Sønderborg er lidt, at ganske vist er det en større by, men banen går bare ikke dertil, hvor mange af de regionalt rejsende givet skal hen, nemlig de andre større byer i regionen, Åbenrå og Haderslev. Så derfor er sammenligningen med Kalundborg ikke særlig god.
For intercityrejsende er frekvensen mindre vigtig, da den skjulte ventetid bliver mindre i forhold til den samlede rejses længde. Hvis det er hver morgen man skal halvanden time tidligere afsted for at nå i skole i nabobyen til tiden er det gift. Det gælder ikke helt i samme grad, når man skal på besøg eller til en aftale eller begivenhed i den anden ende af landet.
Det er også den ringe regionale trafik/de små stationer på den sønderjyske længdebane, der har medvirket til, at halvtimesdrift her er for dyrt, og derfor sendt hvert andet tog mod hhv Sønderborg og Flensborg.
Vi kan dog godt blive enige om at timedrift til Sønderborg ville være både ønskeligt og rimeligt, og det ser jo også til at komme, om end på bekostning af et skift for dem som skal til Flensborg.

Gå op Sider: 1 [2]
VLTJ YM 13

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak