Citat fra: lomse Dato 30/05-25, 11:59Kunne vel starte med time drift?
110.000 kunder er jo ikke vildt, selv for en endestation.
Kalundborg kommer op på 230.000 kunder, plus Kalundborg øst. Novo?
Problemet i Sønderborg er lidt, at ganske vist er det en større by, men banen går bare ikke dertil, hvor mange af de regionalt rejsende givet skal hen, nemlig de andre større byer i regionen, Åbenrå og Haderslev. Så derfor er sammenligningen med Kalundborg ikke særlig god.
For intercityrejsende er frekvensen mindre vigtig, da den skjulte ventetid bliver mindre i forhold til den samlede rejses længde. Hvis det er hver morgen man skal halvanden time tidligere afsted for at nå i skole i nabobyen til tiden er det gift. Det gælder ikke helt i samme grad, når man skal på besøg eller til en aftale eller begivenhed i den anden ende af landet.
Det er også den ringe regionale trafik/de små stationer på den sønderjyske længdebane, der har medvirket til, at halvtimesdrift her er for dyrt, og derfor sendt hvert andet tog mod hhv Sønderborg og Flensborg.
Vi kan dog godt blive enige om at timedrift til Sønderborg ville være både ønskeligt og rimeligt, og det ser jo også til at komme, om end på bekostning af et skift for dem som skal til Flensborg.