Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Norges jernbanemuseum
Norges jernbanemuseum
Af vollensir. 25/05-25, 19:22.
Hej jeg skal til Norge her i løbet af sommeren, påtænker at besøge det Norske jernbanemuseum. Kan det anbefales, eller det for tamt og i stil med vorwes eget museum i Odense på forhån tak...

Norges jernbanemuseum
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 25/05-25, 19:36.
Så forvænt man er....

Norges jernbanemuseum
Af vollensir. 25/05-25, 21:41.
Det har da ikke noget med det at gøre, spørger bare om det er noget ved at besøge. Men det ånenbart forkert at spørge om...

Norges jernbanemuseum
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 25/05-25, 22:07.
Om det kan anbefales eller ei, kommer jo helt an på hva du ønsker å se og oppleve, Museet ligger i naturskjønne omgivelser ved innsjøen Mjøsa, og det gir særlig et godt inntrykk av norsk damplokutvikling. I tillegg har museet bevart mye interessant materiell fra smalsportiden. Det har også en 750-mm bane med materiell fra Urskog-Hølandbanen. Denne kjører i sommermånedene.

Selv har jeg hatt stor glede av å besøke museet, spesielt sammen med mine barn da de var små.

Du får et lite inntrykk av museets materiellsamling ved å klikke her.

Norges jernbanemuseum
Af Niels Munch. 26/05-25, 10:15.
Citat fra: vollensir Dato 25/05-25, 21:41Det har da ikke noget med det at gøre, spørger bare om det er noget ved at besøge. Men det ånenbart forkert at spørge om...

Selv ville jeg gerne besøge Norsk Jernbanemuseum, hvis jeg fik lejlighed dertil. Museer er som oftest lærerige at besøge, hvis man stiller uden fordomme med åbent sind og positiv interesse.

En sammenligning med Danmarks Jernbanemuseum er næppe opportunt al den stund, at den norske jernbaneudvikling er ret forskellig fra den danske.

Mit eneste krav til museer er, at de ikke er røget i fælden med overdrevent brug af plancher og interaktivt IT på bekostning af "den ægte vare".

Er meget spændt på at læse om dine erfaringer fra et af verdens ældste jernbanemuseer, som blev etableret i Hamar i 1896.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak