Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- FLIX bestiller Talgo vogne til kørsel i bla.a. Danmark!
Undskyld Niels, den have jeg ikke fanget, og andre måske heller ikke.

JH

FLIX bestiller Talgo vogne til kørsel i bla.a. Danmark!
Af Niels Munch. 29/05-25, 08:17.
Seneste redigering: 29/05-25, 08:19 af Niels Munch
Citat fra: Jens Hansen Dato 29/05-25, 06:56Undskyld Niels, den have jeg ikke fanget, og andre måske heller ikke.

Alt forladt Jens, jeg holder blot af, at "stærkt beslægtede emner er samlet"; det letter overblikket, især ved senere søgning.

Enig, men ulempen er måske at en kategorisering gør, at noget overses (næppe alle læser alt). Så en oplysning under f.eks. udland, som også har afledte effekt på dansk område, så ikke fanges (?)

God weekend.

JH

Allerede dengang der blev spurgt ind til kategorierne da der blev skiftet fra det gamle til det nye forum prøvede jeg at gøre opmærksom på ulempen ved at flere kategorier overlapper.

En løsning kunne, hvis muligt, være at der på forsiden vises de 5-10 tråde med seneste aktivitet i en boks ovenover selve kategorierne, så man ikke skal ind i hver enkelt kategori hver gang for at se om der er kommet nye svar til andre end den "øverste" tråd.

Anders

Citat fra: andersj Dato 30/05-25, 10:34Allerede dengang der blev spurgt ind til kategorierne da der blev skiftet fra det gamle til det nye forum prøvede jeg at gøre opmærksom på ulempen ved at flere kategorier overlapper.

En løsning kunne, hvis muligt, være at der på forsiden vises de 5-10 tråde med seneste aktivitet i en boks ovenover selve kategorierne, så man ikke skal ind i hver enkelt kategori hver gang for at se om der er kommet nye svar til andre end den "øverste" tråd.
Den løsning findes sådan set allerede: 'Ulæste indlæg'

Citat fra: Krabsen Dato 30/05-25, 12:36
Citat fra: andersj Dato 30/05-25, 10:34Allerede dengang der blev spurgt ind til kategorierne da der blev skiftet fra det gamle til det nye forum prøvede jeg at gøre opmærksom på ulempen ved at flere kategorier overlapper.

Den løsning findes sådan set allerede: 'Ulæste indlæg'
Ja, endda i to udgaver!

En der viser ulæste indlæg siden sidste besøg:
https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?action=unread

Og en der viser alle ulæste indlæg:
https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?action=unread;all;start=0

Jeg er dog ikke sikker på hvad forskellen er mellem disse, og "Opdaterede emner siden sidste besøg":
https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?action=unreadreplies

Til sidst er der "Nyeste indlæg", som bare er en liste over alle indlæg i kronologisk rækkefølge:
https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php?action=recent

For at komme "tilbage til emnet":
Det bliver interessant at se hvoran leverancesikkerheden udvikler sig - mon Flix havner i samme NSB, fælde som DB, DSB og NS.
os som noget nyt vil Flix købe nyt materiel. Det ser jo ud som om de selv vil skaffe pengene (private equity).
Var der andre  private fjerntogsoperatører end Westbahn der købte nyt materiel?

Det hjælper nok Flix' held, at de har næsten 15 års erfaring fra busbranchen og dermed har etableret alt fra salgskanaler til finansielle processer o.l., hvilket gør det lettere at rejse pengene til nyt materiel. Der er en del andre private operatører, der er løbet ind i vanskeligheder med at rejse penge, hvilket nok kan hænge sammen med, at det er risikabelt at låne penge til startups og skal man låne penge til indkøb af tog er der bedre kandidater (som Flixtog).

Det sagt er der da flere andre private fjerntogsoperatører, der har købt nye tog: Italo i Italien, Regiojet i Tjekkiet og MTRX i Sverige. Og så er der selskaber som Iryo i Spanien, der kører som et privat selskab selvom det er 51% ejet af Trenitalia – den form for offentligt-privat samarbejde er dog nok noget, vi vil se mere af i fremtiden, da det kan være den bedste og hurtigste (og nogle gange også eneste) måde at få private penge på skinner.

Og så har vi også et par andre operatører, der er på jagt efter nye tog – her er Kevin Speed i Frankrig nok mest spændende at følge i øjeblikket.

Citat fra: mpp Dato  2/06-25, 12:12Det hjælper nok Flix' held, at de har næsten 15 års erfaring fra busbranchen og dermed har etableret alt fra salgskanaler til finansielle processer o.l., hvilket gør det lettere at rejse pengene til nyt materiel.

Flix ejer 1 (skriver: een) bus. Busserne ejes, vedligeholdes og køres af samarbejdspartnere.
Flix har bookingmaskinen, kender efterspørgslen og køber router. Det med at lægge rede penge til rullende materiel er noget nyt for dem. Det er en helt anden cash-flow. Derfor er det opsigtsvækkende at de køber nye togsæt - privat equity og ikke leasing.

Citat fra: mpp Dato  2/06-25, 12:12..
Det sagt er der da flere andre private fjerntogsoperatører, der har købt nye tog: Italo i Italien, Regiojet i Tjekkiet og MTRX i Sverige.
Tak.
italo er shipping penge - nærmere MSC, engang fra Napoli, i dag Geneve - Familiens penge. Det er ægte privat engagement.
Westbahn er kommet til verden fordi HP Haselsteiner og Ramsbacher familien syntes om ÖBB ex chef Stefan Wehinger ide.
RegioJet kommer fra fjernbus (med egne busser), også private penge, men de har hidtil begrænset risikoen med gammel materiel og leasing, men har bestillt EMU hos Skoda
Locomore havde sammen historie, men gik ned. De havde ellers det fine tilbud at man kunne tage sin enhjørning gratis med.
MTR har afhændt forretningen MTRX til VR og smidt håndklædet i ringen.

Citat fra: mpp Dato  2/06-25, 12:12Og så er der selskaber som Iryo i Spanien, der kører som et privat selskab selvom det er 51% ejet af Trenitalia – ....
First, Arriva, GoCollective, Erixx,...  og hvad de end hedder. Det er i mine øjne ikke andet end gamle staatsbaner der der "hoppet over grænsen", de har en "too big to fail" kreditværdighed med fra moderkoncernen.  

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak