Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Kørekomfort - IC3 kontra IR4 samt sporets indflydelse
Når man bor i Esbjerg og ind imellem tager toget til København har man efter elektrificeringen oftest kørt med IR4 også med den hurtigste forbindelse ved skift til lyntoget i Odense. Nu kan man så begynde at opleve lyntoget mellem Odense og København er IC3.

Min pointe er at selv om begge tog typer bærer tydeligt præg af mekanisk slid er komforten noget højere i IC3 end IR4, der er mindre støj - hvis man ellers kan abstrahere fra en temmelig gennemtrængende motorstøj ved visse omdrejninger samt underligt lydende gearskift, derudover ligger de betydelig bedre i sporet, mere rolige. På den nye Ringsted bane er det i IC3 næsten som at holde helt stille selv ved 180 km/t.

Selv de nyrenoverede IR4 skrumler i bogierne og vipper som et skib i uroligt hav, tyder på det ikke er mekanikken der har fået en overhaling under denne renovering hvor de er blevet malet røde.

Mit næste punkt (som nok mere hører hjemme under faste anlæg men som dog også kan kædes sammen med ovennævnte) er kvaliteten af den danske jernbane her i 2025, som dog heldigvis er blevet bedre end i de katastrofale 0'ere hvor infrastrukturen var så ringe at selv de mindste solstråler kunne sætte tog trafikken helt i stå, men som dog stadig lader meget tilbage at ønske!

Nu da vi endelig har fået en jernbanestrækning i Danmark der er sammenlignelig med andre europæiske lande - nemlig den nye Ringsted bane, hvordan kan det dog så være at selv strækninger Banedanmark allerede har sporrenoveret/fornyet til 200 km/t som f.eks. Nyborg - Odense ikke er ligeså jævne som Ringstedbanen?

I modsat ende af skalaen, nemlig Lunderskov – Esbjerg som er en komfort og tidsforbrugsmæssig katastrofe med et slidt ujævnt spor på stort set hele strækningen og en efterhånden permanent hastighedsnedsættelse til 120 km/t mellem Holsted og Vejen samtidig med at man næsten ingen steder kan kører med 180 km/t (180 km/t er faktisk er strækningshastigheden) uden det føles som om man ryger af sporet. Køreplanen er dog også så slap at det sjældent er nødvendigt og forsinkelser på selv få minutter bliver ofte ikke indhentet.

På Ringstedbanen køres der som regel max hastighed, MEN hvor går det dog bare langsomt jo længere man kommer mod vest! Der er så meget på den danske jernbane der halter årtier efter andre sammenlignelige lande, underligt hvor den danske ambition for jernbanen er blevet af.

200 km/t er ikke højhastighed, men hvis det blot var muligt at køre 170 – 200 km/t overalt på hovedbanen i Danmark på vel at mærke ordentlige vedligeholdte spor, hvilket er et forholdsvis beskedent mål for et land som Danmark, ville man trods alt være nået et godt stykke i forhold til den nuværende OG fremtidige situation.


IC3/IR4 har før været tema herinde og jeg mener det blev sagt at efter ABB købte Scandia, så krævede ABB at deres bogier blev brugt på IR4. Disse bogier giver så desværre en dårligere kørekomfort end de bogier som IC3 er udstyret med. 

Anders

Citat fra: H-Kruse Dato  8/06-25, 16:08Når man bor i Esbjerg og ind imellem tager toget til København har man efter elektrificeringen oftest kørt med IR4 også med den hurtigste forbindelse ved skift til lyntoget i Odense. Nu kan man så begynde at opleve lyntoget mellem Odense og København er IC3.


Stort set alle lyntog har et IC3 togsæt, eftersom de kommer fra Aarhus/(Aalborg) hver time. Men efter strækningen Roskilde-Holbæk blev åbnet for elektrificering, så har DSB valgt at flytte en del IR4 materielt dertil, så strækningen til Sønderborg ret ofte nu er "nedformeret" til en IC3, hvor det førhen stort set altid var IR4 materiel.
Lyntogene med nummer 6xx kører dog Fredericia-København H - (CPH) og benyttes ofte med IR4.

Citat fra: H-Kruse Dato  8/06-25, 16:08Når man bor i Esbjerg ...

Nu da vi endelig har fået en jernbanestrækning i Danmark der er sammenlignelig med andre europæiske lande - nemlig den nye Ringsted bane, ....


Husk en fair sammenligning. Du kan ikke sammenligne Paris-Lyon, Madrid-Barcelona eller Köln-Frankfurt med Kolding-Esbjerg.
Sådan nogle højhastighedsstrækninger er befriet for godstrafik og passagerantallet svarer til at du udskifter hele Esbjergs befolkning dagligt - inkl. en god portion betalingsvillige businesskunder.

Prøv at køre sammenlignelige strækninger som Oldenburg (Old.)-Emden, Oldenburg(Old)-Wilhelmshaven, Lübeck-Bad Kleinen-Wismar, Rennes-Brest, Lugo-La Coruna, Pamplona-San Sebastian eller ta et kig på Cornwall Railway.


Husk en fair sammenligning. Du kan ikke sammenligne Paris-Lyon, Madrid-Barcelona eller Köln-Frankfurt med Kolding-Esbjerg.
Sådan nogle højhastighedsstrækninger er befriet for godstrafik og passagerantallet svarer til at du udskifter hele Esbjergs befolkning dagligt - inkl. en god portion betalingsvillige businesskunder.


Jeg sammenligner jo ikke med strækninger hvor der kan køres over 300 km/t

170 - 200 km/t på hele hovedbanen synes jeg bestemt ikke er urimeligt.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak