Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nedrevet køreledning på Fyn
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: peter christensen Dato  9/06-25, 17:58
Citat fra: Svend Dato  9/06-25, 14:47Formentlig ingen steder når vi taler force majeure

Nedrevne køreledninger er næppe at henregne under "force majeure".....der var noget med køreledning, som røg ned i september sidste år og den hændelse kom i den grad rundt i mediemøllen.
Og ja, jeg troede jeg skulle til Fyn den dag.....det ville BDK og DSB anderledes....men alle mine togbilletter blev efterfølgende refuderet til sidste 5-øre.
Sammenlignes den nuværende hændelse med september 2024, så var der også katastrofal mangel på både information og togbusser.....så alt er ved det gamle. Og bare rolig; der vil næppe blive ændret et komma til næste hændelse......imens stemmer folket med fødderne og holder sig væk fra jernbanen.


Hvis det er så meget et problem at folk stemmer med fødderne over det, så må de fleste være tilfredse nok, DSB's stigende passagetal taget i betragtning

Citat fra: mgameing123 Dato  9/06-25, 15:25
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/06-25, 10:47
Citat fra: Henrik Hansen Dato  8/06-25, 22:41DSB skal iflg. EUs regler for passagerbefordring sørge for videre transport, hvis toget af en eller anden grund ikke kan køre som planlagt. Det hjælper ikke, at DSB bare slår ud med armene og siger 'vi kan ikke skaffe togbusser, så I må klare jer selv', så har man ikke opfyldt kravene i forordningen. Så må DSB betale taxi-kørsel, men det kan jeg forstå, at de har nægtet.

DSBs troværdighed som virksomhed er i forvejen ikke prangende, og det ligner mere og mere en regel , at der ikke kan skaffes togbusser ved akutte hændelser. Det er jo netop derfor, man skal have en aftale med et busselskabet, som mod betaling, kan stille med X antal busser inden for Y timer, specielt for en hovedstrækning som over Fyn.

Jo, det koster noget, men det gør alle 'serviceaftaler', hvor man sikre sig mod akutte hændelser.

Det er ikke praktisk at betale sig til at have en aftale med et busselskab eller flere om at de skal kunne sætte en hel masse busser ind på ekstremt kort varsel. Den eneste måde man kan sikre sig på ville være at have samtlige busser og chauffører på standby hele tiden. Det ville koste mange millioner om året selvom det kun er få dage om året at de ville blive brugt.

Selv når man har en aftale om erstatningsbusser (hvor man ikke har alting stående på standby, men stadig har en aftale), kan erstatningsbusser ikke bare sættes ind på kort varsel. På Aarhus Letbane skal erstatningsbusser i tilfælde af is-problemer på Grenaabanen bestilles senest aftenen før for at busselskabet kan garantere at kunne køre dem.

Busserne holder i mange tilfælde på et depot langt væk fra hvor de skal bruges og man kan ikke garantere at der er tilstrækkeligt mange chauffører der kan og er villige til at tage så meget overarbejde. Ligesom at man også skal skabe sig overblik og lave en form for planlægning af busdriften, på en strækning som man ikke kender på forhånd, hvor man også skal tage højde for køre-hvile tider for chaufførerne. Det tager tid.
En anden måde man kan gøre det på er ved at bare køre en normal busrute mellem Fredericia/Middelfart og Odense.

Mellem Vejle - Horsens - (Aarhus) har man rute 202 der opfører lidt som en togbus når togdriften går fuldstændig galt.

En normal busrute er ikke effektiv erstatningskørsel, hvilket jeg er sikker på at alle der har prøvet at skulle med 202'eren, på en dag hvor togene ikke har kørt, kan fortælle om. Hundredvis af togpassagerer kan ikke mases ind i en enkelt regionalbus. Og da slet ikke en som det meste af dagen kun køre en gang i timen.

Nedrevet køreledning på Fyn
Af andersj, Aalborg. 9/06-25, 22:11.
Citat fra: RasmusD Dato  9/06-25, 18:26
Citat fra: Henrik Hansen Dato  9/06-25, 14:58
Citat fra: RasmusD Dato  9/06-25, 14:44Jeg er lidt nysgerrig på de omtalte EU-rettigheder. Hvor finder man noget om den henne?

Du finder dem her: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_da.htm

Okay, men der står da ikke nogen steder at DSB er forpligtet til at indsætte togbusser.

Passagerer har ret til at rejse videre med bus, tog og metro uden at det koster dem yderligere, og kan kræve "videreførelse eller omlægning af rejsen på tilsvarende befordringsvilkår til det endelige bestemmelsessted ved først givne lejlighed", men der er ret meget elastik i "først givne lejlighed". Den lejlighed kan sagtens være "når sporet atter er farbart og vi kan genoptage driften".

Jeg har selv fundet de Fælles Landsdækkende Rejseregler, der også indeholder relevante uddrag af EU-forordningen, hvis man gerne vil kende de specifikke regler herhjemme: https://www.rejsekort.dk/-/media/dms/Faelles-landsdaekkende-rejseregler.ashx

Når man læser den rå lovtekst fra EU, så fremgår følgende
1. Hvis man forventer at blive 60 minutter forsinket ved ankomst har man bl.a. ret til at få omlagt transporten til andre transportformer.
2. Jernbanevirksomheden har 100 minutter efter planmæssig afgang til at arrangere og oplyse om alternative forbindelser. I denne periode kan alternative transportmidler kun bookes af passageren med jernbanevirksomhedens tilsagn.
3. Hvis jernbanevirksomheden indenfor 100 minutter ikke har været i stand til at planlægge og oplyse om alternativ transport, kan passagererne selv indgå aftale om transport med citat: "andre udbydere af offentlige transporttjenester med jernbane, turistbus eller bus".

Så er spørgsmålet om en taxa (minibus) hører ind under det begreb. Men det virker primært designet til at man kan benytte fjernbusser, alternative togoperatører eller generelt en rutebus for en privatperson vil næppe kunne hyre end turistbus akut. 

Anders

Nedrevet køreledning på Fyn
Af andersj, Aalborg. 9/06-25, 23:08.
I forhold til håndteringen af de rejsende så kom jeg til at tænke om rekvirering af Beredskabsstyrelsen (BRS) i nogle situationer vil kunne afhjælpe nogle af de ubehageligheder der kan opstå når passagerer afsættes - især ved koldt eller meget varmt vejr.

DSB har, som andre offentlige myndigheder, ret til at rekvirerer støtte fra BRS vederlagsfrit og der er døgnet rundt 11 værnepligtige og 3 befalingsmænd på 5 / 15 minutters beredskab (ikke alt udstyr er i 5 minutters beredskab) på kasernerne i Thisted, Herning, Haderslev, Næstved og Allinge. I Hedehusene er der frivillige på tilkald. På hverdage er der selvfølgelig væsentligt flere på kasernerne udover vagtholdet.

BRS ville kunne hjælpe med telte, varmekanoner, tæpper, drikkevand/kaffe/suppe, begrænset transport i minibusser (eksempelvis togpersonale eller Børneguide), førstehjælp, koordinering osv. Man kan eksempelvis også give numre / farver ud til dem der venter på togbusser, så de ikke skal stå i en lang kø i direkte sol i flere timer ude midt i ingenting som det skete i Korsør sidste sommer. 

Anders

Nedrevet køreledning på Fyn
Af larsht, København. 9/06-25, 23:19.
Citat fra: andersj Dato  9/06-25, 23:08I forhold til håndteringen af de rejsende så kom jeg til at tænke om rekvirering af Beredskabsstyrelsen (BRS) i nogle situationer vil kunne afhjælpe nogle af de ubehageligheder der kan opstå når passagerer afsættes - især ved koldt eller meget varmt vejr.

DSB har, som andre offentlige myndigheder, ret til at rekvirerer støtte fra BRS vederlagsfrit og der er døgnet rundt 11 værnepligtige og 3 befalingsmænd på 5 / 15 minutters beredskab (ikke alt udstyr er i 5 minutters beredskab) på kasernerne i Thisted, Herning, Haderslev, Næstved og Allinge. I Hedehusene er der frivillige på tilkald. På hverdage er der selvfølgelig væsentligt flere på kasernerne udover vagtholdet.

BRS ville kunne hjælpe med telte, varmekanoner, tæpper, drikkevand/kaffe/suppe, begrænset transport i minibusser (eksempelvis togpersonale eller Børneguide), førstehjælp, koordinering osv. Man kan eksempelvis også give numre / farver ud til dem der venter på togbusser, så de ikke skal stå i en lang kø i direkte sol i flere timer ude midt i ingenting som det skete i Korsør sidste sommer. 
Det er noget af en tilsnigelse at kalde DSB for en offentlig myndighed

Mvh
Lars

Nedrevet køreledning på Fyn
Af andersj, Aalborg. I dag 00:18.
Det er selvfølgelig rigtigt, men jeg vurdere at det stadig vil ligge indenfor Beredskabslovens §8

Beredskabsstyrelsen kan indgå aftale med offentlige myndigheder, virksomheder og andre, der har ansvar for beredskab og indsats eller opretholdelse af vigtige samfundsfunktioner, om, at det statslige regionale redningsberedskab varetager opgaver for eller yder bistand til disse.

Der kan selvfølgelig diskuteres om der skal ydes betaling. Da jeg var inde i BRS i 14/15 var vi ude at teste brandberedskab for Forsvaret i Thisted Lufthavn og der blev det nævnt at dette ville være en ydelse som Forsvaret skulle betale for hvis det kom i stand. Men ved sådan et beredskab er der også tale om en ikke-akut opgave som ellers skulle udføres i "konkurrence" med Falck eller et kommunalt beredskab.

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3]
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
VLTJ T 21

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak