Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Hvad koster det at anlægge 1 km jernbane? Her er svaret.
Hvad koster det at anlægge 1 km jernbane? Her er svaret.
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 17/06-22, 12:25.
Nogle gange drøfter vi, hvad det koster at anlægge en jernbane. Her er et ministersvar, som vi måske kan drage nytte af i kommende diskussioner:

https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/spm/469/svar/1894556/2595400.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 17/06-22, 12:25Nogle gange drøfter vi, hvad det koster at anlægge en jernbane. Her er et ministersvar, som vi måske kan drage nytte af i kommende diskussioner:

https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/spm/469/svar/1894556/2595400.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Interessant.  Det er vel lidt billigere at opgradere en eksisterede bane end bygge en helt ny.

Der var en omtale af Tønder-Tinglev i herreværelset  https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=67958

Tønder-Tinglev er 26.7 km, så vidt jeg kan læse mig til. Det vil så - hvis vi lægger os nederst i tabellen - koste omkring 1,2 milliarder at gøre strækningen køreklar igen - inkl. stationer og det løse.

Hvem vil mon betale for det?

Mvh.
Lars

Hej.

Nu kan jeg ikke huske de præcise priser for renoveringen af Tønder Tinglev banen.

Men jeg ved at STTS (Styregruppen for Tønder Tinglev banens reaktivering), havde et tysk jernbane entreprenør firma til at gå fysisk på banen i hele dens længde, og vurdere tilstand mv. samt hvad det ville koste at få den op på en tilstand der var "god nok" til godstogskørsel tilbage i 2010´ish-- Efter den fysiske gennemgang, udarbejdede firmaet en rapport over alt vedrørende banen, lige fra stenkisters tilstand til signaler og sveller.

Firmaet gav et tilbud på ca 250 -300mio kr. for HELE strækningen og så ville godstog kunne køre med 50km/t.


BaneDanmark gav et tilsvarende overslag-uden at have været ude fysisk på strækningen-men udarbejdet ud fra et skøn baseret på hvad det ville koste at renovere Skælskør-Næstved.
Og så ud fra den standart at tog skulle kunne køre 180km/t på strækningen-Hvilket jo er totalt overkill, da toget slet ikke ville nå op på den hastighed mellem stationer og trinbræt. 

Den samme kalkule brugte BaneDk.i øvrigt også på Grindsted-Brammingbanen

Og ja, jeg har læst rapporterne og talt med BaneDk. folk som rystede på hovedet over disse "skrivebords-kalkuler" uden hensyntagen til virkelighedens forhold, den gang, da jeg var aktiv i at få reaktiveret jernbaner i syddanmark, på det tidspunkt.

Husk på...BaneDk. Skelner ikke til HVAD sporet skal bruges til...men forudsætter at der skal kunne køre tog med 160-180km/t der. Udregner prisen derefter, og er så pålagt at lægge ca 20-30% oven i prisen som sikkerhed. Derfor når BaneDk. op på nogle tal der er "helt ude af et sidespor" (det som vi andre kalder "i Hampen"-hvor (side)sporet jo desværre er pillet op).

Tilføjelse til ovenstående:

Citat fra: RBruns Dato 20/06-22, 13:36Firmaet gav et tilbud på ca 250 -300mio kr. for HELE strækningen og så ville godstog kunne køre med 50km/t.


BaneDanmark gav et tilsvarende overslag-uden at have været ude fysisk på strækningen-men udarbejdet ud fra et skøn baseret på hvad det ville koste at renovere Skælskør-Næstved.
Og så ud fra den standart at tog skulle kunne køre 180km/t på strækningen-Hvilket jo er totalt overkill, da toget slet ikke ville nå op på den hastighed mellem stationer og trinbræt. 

BDK nåede (også) den gang op på ca 1.5mia.kr.


Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak