Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Sverige vil undersøge 3 øresundsløsninger
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
Citat fra: steenth Dato 27/06-22, 17:01
Citat fra: Time will tell Dato 26/06-22, 21:39
Citat fra: TWB Dato 26/06-22, 21:27Det skal 2 ud af 3 godstog.
Den 3. skal via Storebælt.

Det tredje godstog via Storebælt vil i første omgang blive brugt af de godstog der skal til/fra Jylland og det vil også kun være hvis de to andre kanaler via Femern er brugt op. Derudover kommer der sikkert flere muligheder via Femern end 2 i timen i mange timer af døgnet hvis behovet opstår.

Jeg tror i sidste ende på ingen måde du skal regne med et godstog i timen Tyskland - Sverige via Storebælt. Måske en håndfuld pr. døgn hvis det går rigtigt godt.
Jeg har kigget i VVM for landanlæg for Femern-forbindelsen - de regner med 2 kanaler i timen og dengang var det med en gammel Storstrømsbro, som var en flaskehals. Men den forhindring er væk, så med passende udbygning kunne man nok kommer op på mere end 3 kanaler for godstog pr. retning. Jeg regner hellere ikke med at Storebælt vil bliver brugt meget til godstog, når Femernforbindelsen åbner med den tunnel, som skal kommer ved Femernsund..

Må jeg anbefale dig at læse denne rapport.

Det ser ud til at de fleste interessenter er taget i ed!

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://cdn.copcap.com/hubfs/_greater-copenhagen/website-dk-se/projects/transport-system/2021/Systemplan%25202050_20210826_final.pdf%3F__hstc%3D186448118.2f3f33a24b44870ec4a577029c49e44b.1644969600081.1644969600082.1644969600083.1%26__hssc%3D186448118.1.1644969600084%26__hsfp%3D690014104&ved=2ahUKEwiP_PK19834AhVnQfEDHcSVDpMQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw1X9QfJDXQ0I9ysU0iOhEBp


Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 17:24Må jeg anbefale dig at læse denne rapport.

Det ser ud til at de fleste interessenter er taget i ed!
Det ligner at det er en oversigtsrapport, som kun indsamler kendt viden... Men de har også fokus på hovedproblemet på sigt - kapacitet over Øresund...

Citat fra: steenth Dato 27/06-22, 18:57
Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 17:24Må jeg anbefale dig at læse denne rapport.

Det ser ud til at de fleste interessenter er taget i ed!
Det ligner at det er en oversigtsrapport, som kun indsamler kendt viden... Men de har også fokus på hovedproblemet på sigt - kapacitet over Øresund...

Lige præcis, det bliver ikke Femern der er flaskehals så længe der ikke er mere kapacitet over Øresund.

Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 05:23
Citat fra: Time will tell Dato 26/06-22, 21:39
Citat fra: TWB Dato 26/06-22, 21:27
Citat fra: frederikhk Dato 26/06-22, 12:00Hvilke godstog skal den aflaste over lillebælt når de nu engang snart kører over Femern.

Økonomi og intern rente er tydeligvis ikke en prioritet for jer to.

De her ideer er jo helt hen i vejret. Det er ren ønsketænkning.
Det skal 2 ud af 3 godstog.
Den 3. skal via Storebælt.

Det tredje godstog via Storebælt vil i første omgang blive brugt af de godstog der skal til/fra Jylland og det vil også kun være hvis de to andre kanaler via Femern er brugt op. Derudover kommer der sikkert flere muligheder via Femern end 2 i timen i mange timer af døgnet hvis behovet opstår.

Jeg tror i sidste ende på ingen måde du skal regne med et godstog i timen Tyskland - Sverige via Storebælt. Måske en håndfuld pr. døgn hvis det går rigtigt godt.
Jeg citerer blot hvad der er planlagt.

I samme skrift forventes godsmængden at være fordoblet  efter 2050.

Og alle herinde vil gerne have mere gods på skinner.

Men din anskuelse er jo nok typisk dansk. Middelmådighed og helst ikke noget langsigtet.

Beklager at jeg anser transitgods som en begrundelse for en jernbanedel på Fyn-Als som langt ude, men det gør jeg altså og det handler ikke om at jeg ikke vil styrke jernbanen, men mere om at de penge kan bruges langt bedre.

I øvrigt vil det være et ret stor falliterklæring for Femern hvis man allerede nu kigger på alternative ruter.

Du overså i øvrigt min pointe om at der også er godstog til/fra Jylland der også kræver kapacitet over Øresund - alt er trods alt ikke ren transit.

Citat fra: Time will tell Dato 27/06-22, 19:54
Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 05:23
Citat fra: Time will tell Dato 26/06-22, 21:39
Citat fra: TWB Dato 26/06-22, 21:27
Citat fra: frederikhk Dato 26/06-22, 12:00Hvilke godstog skal den aflaste over lillebælt når de nu engang snart kører over Femern.

Økonomi og intern rente er tydeligvis ikke en prioritet for jer to.

De her ideer er jo helt hen i vejret. Det er ren ønsketænkning.
Det skal 2 ud af 3 godstog.
Den 3. skal via Storebælt.

Det tredje godstog via Storebælt vil i første omgang blive brugt af de godstog der skal til/fra Jylland og det vil også kun være hvis de to andre kanaler via Femern er brugt op. Derudover kommer der sikkert flere muligheder via Femern end 2 i timen i mange timer af døgnet hvis behovet opstår.

Jeg tror i sidste ende på ingen måde du skal regne med et godstog i timen Tyskland - Sverige via Storebælt. Måske en håndfuld pr. døgn hvis det går rigtigt godt.
Jeg citerer blot hvad der er planlagt.

I samme skrift forventes godsmængden at være fordoblet  efter 2050.

Og alle herinde vil gerne have mere gods på skinner.

Men din anskuelse er jo nok typisk dansk. Middelmådighed og helst ikke noget langsigtet.

Beklager at jeg anser transitgods som en begrundelse for en jernbanedel på Fyn-Als som langt ude, men det gør jeg altså og det handler ikke om at jeg ikke vil styrke jernbanen, men mere om at de penge kan bruges langt bedre.

I øvrigt vil det være et ret stor falliterklæring for Femern hvis man allerede nu kigger på alternative ruter.

Du overså i øvrigt min pointe om at der også er godstog til/fra Jylland der også kræver kapacitet over Øresund - alt er trods alt ikke ren transit.

Hvad er kapaciteten for godstog på Fehmern-forbindelsen?

Et godstog med hastighed på 100-110 km/h skal vel bruge 12 min.
Kan der være andre tog i tunnelrøret på samme tid?

Hvis ikke kan der maksimalt køre 5 godstog pr. time i hver retning.
Skal der være plads til persontog - bliver antal godstog reduceret.

Om det så er sådan det beregnes - ved det ikke.

Men er det nogenlunde rigtigt og godsmængden fordobles i 2050 - så vil kapaciteten via Fehmern-forbindelsen være opbrugt.

Og Sverige ønsker gerne en fast forbindelse mere til Danmark.
Dels fordi det giver større sikkerhed ved problemer på nuværende forbindelse og dels grundet den forventede stigning i godstrafik.

Men som tidligere anført - jeg henviser blot til den rapport fra juli 2021 som er kommet fra alle de store aktører omkring Øresund.
Nemlig:

Region Hovedstaden og Sjælland.
Københavns kommune, Helsingør kommune. Skåne Len
Helsingborg, Malmø og Kristianstad kommuner og med observatører fra Banedanmark, Trafikstyrelsen og Trafikverket.

Tænker de nok ved lidt mere om hvad fremtiden indebærer.

Citat fra: Time will tell Dato 27/06-22, 19:54
Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 05:23
Citat fra: Time will tell Dato 26/06-22, 21:39
Citat fra: TWB Dato 26/06-22, 21:27
Citat fra: frederikhk Dato 26/06-22, 12:00Hvilke godstog skal den aflaste over lillebælt når de nu engang snart kører over Femern.

Økonomi og intern rente er tydeligvis ikke en prioritet for jer to.

De her ideer er jo helt hen i vejret. Det er ren ønsketænkning.
Det skal 2 ud af 3 godstog.
Den 3. skal via Storebælt.

Det tredje godstog via Storebælt vil i første omgang blive brugt af de godstog der skal til/fra Jylland og det vil også kun være hvis de to andre kanaler via Femern er brugt op. Derudover kommer der sikkert flere muligheder via Femern end 2 i timen i mange timer af døgnet hvis behovet opstår.

Jeg tror i sidste ende på ingen måde du skal regne med et godstog i timen Tyskland - Sverige via Storebælt. Måske en håndfuld pr. døgn hvis det går rigtigt godt.
Jeg citerer blot hvad der er planlagt.

I samme skrift forventes godsmængden at være fordoblet  efter 2050.

Og alle herinde vil gerne have mere gods på skinner.

Men din anskuelse er jo nok typisk dansk. Middelmådighed og helst ikke noget langsigtet.

Beklager at jeg anser transitgods som en begrundelse for en jernbanedel på Fyn-Als som langt ude, men det gør jeg altså og det handler ikke om at jeg ikke vil styrke jernbanen, men mere om at de penge kan bruges langt bedre.

I øvrigt vil det være et ret stor falliterklæring for Femern hvis man allerede nu kigger på alternative ruter.

Du overså i øvrigt min pointe om at der også er godstog til/fra Jylland der også kræver kapacitet over Øresund - alt er trods alt ikke ren transit.

Hvis man alligevel politisk ønsker at lave en Als-forbindelse - så giver en jernbane da meget god mening.

Falliterklæring for Fehmern. Det er vel rettidig omhu at sikre at der er alternativ rute - især hvis det kan gøres for relativ få penge.

Godstog fra øvrige Jylland til Sverige og omvendt - Har du nogle tal på hvor meget gods som transporteres på denne strækning?

Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 21:00
Citat fra: Time will tell Dato 27/06-22, 19:54
Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 05:23
Citat fra: Time will tell Dato 26/06-22, 21:39
Citat fra: TWB Dato 26/06-22, 21:27
Citat fra: frederikhk Dato 26/06-22, 12:00Hvilke godstog skal den aflaste over lillebælt når de nu engang snart kører over Femern.

Økonomi og intern rente er tydeligvis ikke en prioritet for jer to.

De her ideer er jo helt hen i vejret. Det er ren ønsketænkning.
Det skal 2 ud af 3 godstog.
Den 3. skal via Storebælt.

Det tredje godstog via Storebælt vil i første omgang blive brugt af de godstog der skal til/fra Jylland og det vil også kun være hvis de to andre kanaler via Femern er brugt op. Derudover kommer der sikkert flere muligheder via Femern end 2 i timen i mange timer af døgnet hvis behovet opstår.

Jeg tror i sidste ende på ingen måde du skal regne med et godstog i timen Tyskland - Sverige via Storebælt. Måske en håndfuld pr. døgn hvis det går rigtigt godt.
Jeg citerer blot hvad der er planlagt.

I samme skrift forventes godsmængden at være fordoblet  efter 2050.

Og alle herinde vil gerne have mere gods på skinner.

Men din anskuelse er jo nok typisk dansk. Middelmådighed og helst ikke noget langsigtet.

Beklager at jeg anser transitgods som en begrundelse for en jernbanedel på Fyn-Als som langt ude, men det gør jeg altså og det handler ikke om at jeg ikke vil styrke jernbanen, men mere om at de penge kan bruges langt bedre.

I øvrigt vil det være et ret stor falliterklæring for Femern hvis man allerede nu kigger på alternative ruter.

Du overså i øvrigt min pointe om at der også er godstog til/fra Jylland der også kræver kapacitet over Øresund - alt er trods alt ikke ren transit.

Hvad er kapaciteten for godstog på Fehmern-forbindelsen?

Et godstog med hastighed på 100-110 km/h skal vel bruge 12 min.
Kan der være andre tog i tunnelrøret på samme tid?

Hvis ikke kan der maksimalt køre 5 godstog pr. time i hver retning.
Skal der være plads til persontog - bliver antal godstog reduceret.

Om det så er sådan det beregnes - ved det ikke.

Men er det nogenlunde rigtigt og godsmængden fordobles i 2050 - så vil kapaciteten via Fehmern-forbindelsen være opbrugt.

Og Sverige ønsker gerne en fast forbindelse mere til Danmark.
Dels fordi det giver større sikkerhed ved problemer på nuværende forbindelse og dels grundet den forventede stigning i godstrafik.

Men som tidligere anført - jeg henviser blot til den rapport fra juli 2021 som er kommet fra alle de store aktører omkring Øresund.
Nemlig:

Region Hovedstaden og Sjælland.
Københavns kommune, Helsingør kommune. Skåne Len
Helsingborg, Malmø og Kristianstad kommuner og med observatører fra Banedanmark, Trafikstyrelsen og Trafikverket.

Tænker de nok ved lidt mere om hvad fremtiden indebærer.
Før eller senere får vi vel også en Gedser - Dierhagen (ved Rostock) forbindelse. Om ikke andet så for gods øst-fra og -til.

Når vi nu allerede har den tunnelelementfabrik som producerer så mange elementer at de ikke ved hvor de skal hen med dem, så kunne svenskerne jo "bare lige" bygge en bane direkte fra Sverige til Tyskland, så undgår man Banedanmarks langvarige sporspærringer, hvilket må ligeledes må være et argument for at den bane ikke skal via Bornholm. Ellers skal togene holde og vente på at der kommer en montør fra Fredericia for at skifte en sikring i et sporskifte i Rønne.

Citat fra: Poul Brandt Dato 24/06-22, 00:09Sverige vil undersøge HH-forbindelsen, Europasporet og Øresundsmetroen med Danmark


Spørgsmål til ministeren herom dd.


Endelige synes der (fra i det mindste Svensk side) lagt op til at undersøge alle muligheder på en gang. Så fordele og ulemper ved alle forbindelser kan blive belyst i sammenhæng.
Bliver spændende at høre hvad transportministeren svarer.

Jeg er overrasket over at Europasporet nu skal undersøges på lige fod med de andre forbindelser. Men man bør nok bemærke hvor stærkt Sverige betoner at der ønskes en alternativ jernbaneforbindelse, så der er redundans i tilfælde af problemer på Øresundsbroen.
Og hvis der kun er de 3 muligheder at vælge imellem, så har man jo på forhånd lagt sig fast på Europasporet. For Danmark vil jo ikke acceptere flere tog ned ad Kystbanen, og godstog kan jo ikke anvende en evt. metro.

Der foreligger nu et svar fra Transportministeren:

"Svar:
Jeg noterer mig, at den svenske regering har fremlagt en ny national infrastrukturplan for 2022-2033, hvor det fremgår, at den svenske regering ønsker at udrede kapacitet og redundans for transport over Øresund. Heri indgår også en fast forbindelse Helsingborg-Helsingør (HH).
Der er tidligere gennemført en indledende strategisk analyse af en eventuel fast HH-forbindelse. Analysen viste, at den skitserede kombinerede vej- og baneforbindelse – i modsætning til en ren vej-forbindelse – ikke umiddelbart kan brugerfinansieres.
For så vidt angår jernbaneforbindelsen var den i analysen forudsat alene at være til persontog. Jeg bemærker i forlængelse heraf, at såfremt en fast HH-forbindelse skal skabe redundans for bane-godstrafikken, vil det indebære, at godstog enten skal føres via Kystbanen eller, at der etableres en helt ny jernbanekorridor gennem Nordsjælland. Idéen om Europasporet vil indebære en jernbanetunnel fra Landskrona på tværs af Øresund og ind under Københavns centrum.

Jeg vurderer ikke, at de nævnte løsninger er realistiske at gennemføre, men jeg er altid åben over for at diskutere mulige forbedringer af den trafikale infrastruktur i Øresundsregionen."

------------

Interessant at ministeren ikke ser Europasporet som en løsningsmulighed, pt.
Jeg havde glemt at HH togforbindelsen kun er designet til persontog. Dermed har svenskerne jo selv dødsdømt det nuværende HH-forslag, da de jo har skruet voldsomt op for ønsket om redundans for godstog.


Citat fra: Poul Brandt Dato 29/06-22, 08:46
Citat fra: Poul Brandt Dato 24/06-22, 00:09Sverige vil undersøge HH-forbindelsen, Europasporet og Øresundsmetroen med Danmark


Spørgsmål til ministeren herom dd.


Endelige synes der (fra i det mindste Svensk side) lagt op til at undersøge alle muligheder på en gang. Så fordele og ulemper ved alle forbindelser kan blive belyst i sammenhæng.
Bliver spændende at høre hvad transportministeren svarer.

Jeg er overrasket over at Europasporet nu skal undersøges på lige fod med de andre forbindelser. Men man bør nok bemærke hvor stærkt Sverige betoner at der ønskes en alternativ jernbaneforbindelse, så der er redundans i tilfælde af problemer på Øresundsbroen.
Og hvis der kun er de 3 muligheder at vælge imellem, så har man jo på forhånd lagt sig fast på Europasporet. For Danmark vil jo ikke acceptere flere tog ned ad Kystbanen, og godstog kan jo ikke anvende en evt. metro.

Der foreligger nu et svar fra Transportministeren:

"Svar:
Jeg noterer mig, at den svenske regering har fremlagt en ny national infrastrukturplan for 2022-2033, hvor det fremgår, at den svenske regering ønsker at udrede kapacitet og redundans for transport over Øresund. Heri indgår også en fast forbindelse Helsingborg-Helsingør (HH).
Der er tidligere gennemført en indledende strategisk analyse af en eventuel fast HH-forbindelse. Analysen viste, at den skitserede kombinerede vej- og baneforbindelse – i modsætning til en ren vej-forbindelse – ikke umiddelbart kan brugerfinansieres.
For så vidt angår jernbaneforbindelsen var den i analysen forudsat alene at være til persontog. Jeg bemærker i forlængelse heraf, at såfremt en fast HH-forbindelse skal skabe redundans for bane-godstrafikken, vil det indebære, at godstog enten skal føres via Kystbanen eller, at der etableres en helt ny jernbanekorridor gennem Nordsjælland. Idéen om Europasporet vil indebære en jernbanetunnel fra Landskrona på tværs af Øresund og ind under Københavns centrum.

Jeg vurderer ikke, at de nævnte løsninger er realistiske at gennemføre, men jeg er altid åben over for at diskutere mulige forbedringer af den trafikale infrastruktur i Øresundsregionen."

------------

Interessant at ministeren ikke ser Europasporet som en løsningsmulighed, pt.
Jeg havde glemt at HH togforbindelsen kun er designet til persontog. Dermed har svenskerne jo selv dødsdømt det nuværende HH-forslag, da de jo har skruet voldsomt op for ønsket om redundans for godstog.

Måske fordi ingen af de 2 løsninger giver mening for os i Danmark.

Hvis svenskerne vil have mere gods på skinner gennem Danmark og en ekstra forbindelse - så må det altså ryste op med lidt flere penge og bygge en forbindelse på samme måde som vi har bygget en til Tyskland.


Citat fra: Mads Dato 27/06-22, 12:08
Citat fra: Svend Dato 27/06-22, 11:24Er der nogen der kan gøre rede for, hvor en eventuel "Ring 6" ville skulle forløbe. Gerne med henvisning til "skriftsteder".


Det er afaik ikke lavet nogen undersøgelse af jernbane i "Ring 6".
https://planinfo.erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/publikation/vestlig_ringkorridor_i_hovedstadsomraadet_vejdirektoratet_2013.pdf

Jeg har skitseret det ind paa mit "lege kort" her.

https://www.google.com.hk/maps/@55.2704608,11.2065933,9z/data=!3m1!4b1!4m2!6m1!1s1XSXtiIDJh26RGdMBt2QdcqJasPM?hl=en

Basalt set saa er ideen at man bruger det eksisterende trace fra Helsingoer til Hilleroed, og derfra saa videre vest over ved Goerloese og saa sydpaa via Oelstykke og saa til Roskilde. En del af det har eksisterende skinner, der skal selvfoelgelig opgraderes en del undervejs, men man behoever ikke super hoej hastighed for gods, saa tror ikke det er umuuligt.

Det giver en regional "ring" som kan bruges til lokal transport, og det fjerner meget af godstrafikken der ellers ville koere via Oeresundsbroen, og derved frigoeres der plads til mere passager traffik.

Jeg synes personligt det er en super ide, selvom folk i dennne traad har travlt med at skyde den ned. Ja, den kommer til at genere folk i Nordsjaelland. Men alternativet - de evindelige koeer omkring KBH, eller manglende kapacitet paa Oeresund, eller en super dyr tunnel fra Lanskrona - ser vaerre ud.

Der er nogle kommentarer om vi i danmark da har brug for at lade svensk gods koere gennem danmark . Det er sludder - det goer det allerede, enten paa skinner der ikke har kapacitet nok, eller paa veje der ikke har kapacitet nok. Det er selvfoelgelig et godt argument at vi ikke behoever betale for Sverige/Norge, men jeg ville da umiddelbart tro at man kunne faa EU stoette samt bede Sverige og Norge give tilskud til Ring6 - hvis de IKKE vil det, saa ja, saa siger man bare til dem at saa faar de ikke deres oenskede forbindelse.

Det som jeg synes er hovedargumentet MOD en HH forbindelse med gods er de problemer der aabenbart er ved at faa Helsingoer med i planen pga haeldning osv. Jeg ved ikke om der er en loesning der, men man kunne maaske argumentere at det ikke er saa skidt igen hvis man udbygger Stog til Helsingoer separat?

Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 17:24
Citat fra: steenth Dato 27/06-22, 17:01
Citat fra: Time will tell Dato 26/06-22, 21:39
Citat fra: TWB Dato 26/06-22, 21:27Det skal 2 ud af 3 godstog.
Den 3. skal via Storebælt.

Det tredje godstog via Storebælt vil i første omgang blive brugt af de godstog der skal til/fra Jylland og det vil også kun være hvis de to andre kanaler via Femern er brugt op. Derudover kommer der sikkert flere muligheder via Femern end 2 i timen i mange timer af døgnet hvis behovet opstår.

Jeg tror i sidste ende på ingen måde du skal regne med et godstog i timen Tyskland - Sverige via Storebælt. Måske en håndfuld pr. døgn hvis det går rigtigt godt.
Jeg har kigget i VVM for landanlæg for Femern-forbindelsen - de regner med 2 kanaler i timen og dengang var det med en gammel Storstrømsbro, som var en flaskehals. Men den forhindring er væk, så med passende udbygning kunne man nok kommer op på mere end 3 kanaler for godstog pr. retning. Jeg regner hellere ikke med at Storebælt vil bliver brugt meget til godstog, når Femernforbindelsen åbner med den tunnel, som skal kommer ved Femernsund..

Må jeg anbefale dig at læse denne rapport.

Det ser ud til at de fleste interessenter er taget i ed!

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://cdn.copcap.com/hubfs/_greater-copenhagen/website-dk-se/projects/transport-system/2021/Systemplan%25202050_20210826_final.pdf%3F__hstc%3D186448118.2f3f33a24b44870ec4a577029c49e44b.1644969600081.1644969600082.1644969600083.1%26__hssc%3D186448118.1.1644969600084%26__hsfp%3D690014104&ved=2ahUKEwiP_PK19834AhVnQfEDHcSVDpMQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw1X9QfJDXQ0I9ysU0iOhEBp



Rigtig god rapport. Det her afsnit var lidt "skraemmende" laesning som Dansker:

"Systemplanen er en blanding af svensk og dansk planlægningsmetodik. Regionalt i Skåne og Sydsverige planlægges der målorienteret med politisk fastsatte mål for regionaltogtrafikkens udvikling. Københavns Lufthavn anvender også en målorienteret planlægningsmetode. Der er således ikke tale om
prognoser i traditionel forstand. I Danmark planlægges der mere problemorienteret, der lidt forenklet beskrevet består i, at identificere og fjerne flaskehalse successivt ud fra aktuelle trafikprognoser.
Der er ikke på samme måde direkte mål for togtrafikkens udvikling i Danmark som i Skåne og Sydsverige. I Sverige tillemper man en national planlægning på netværksniveau, mens man i Danmark normalt planlægger hvert projekt for sig. "

Citat fra: stassc Dato 30/06-22, 04:09
Citat fra: TWB Dato 27/06-22, 17:24
Citat fra: steenth Dato 27/06-22, 17:01
Citat fra: Time will tell Dato 26/06-22, 21:39
Citat fra: TWB Dato 26/06-22, 21:27Det skal 2 ud af 3 godstog.
Den 3. skal via Storebælt.

Det tredje godstog via Storebælt vil i første omgang blive brugt af de godstog der skal til/fra Jylland og det vil også kun være hvis de to andre kanaler via Femern er brugt op. Derudover kommer der sikkert flere muligheder via Femern end 2 i timen i mange timer af døgnet hvis behovet opstår.

Jeg tror i sidste ende på ingen måde du skal regne med et godstog i timen Tyskland - Sverige via Storebælt. Måske en håndfuld pr. døgn hvis det går rigtigt godt.
Jeg har kigget i VVM for landanlæg for Femern-forbindelsen - de regner med 2 kanaler i timen og dengang var det med en gammel Storstrømsbro, som var en flaskehals. Men den forhindring er væk, så med passende udbygning kunne man nok kommer op på mere end 3 kanaler for godstog pr. retning. Jeg regner hellere ikke med at Storebælt vil bliver brugt meget til godstog, når Femernforbindelsen åbner med den tunnel, som skal kommer ved Femernsund..

Må jeg anbefale dig at læse denne rapport.

Det ser ud til at de fleste interessenter er taget i ed!

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://cdn.copcap.com/hubfs/_greater-copenhagen/website-dk-se/projects/transport-system/2021/Systemplan%25202050_20210826_final.pdf%3F__hstc%3D186448118.2f3f33a24b44870ec4a577029c49e44b.1644969600081.1644969600082.1644969600083.1%26__hssc%3D186448118.1.1644969600084%26__hsfp%3D690014104&ved=2ahUKEwiP_PK19834AhVnQfEDHcSVDpMQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw1X9QfJDXQ0I9ysU0iOhEBp



Rigtig god rapport. Det her afsnit var lidt "skraemmende" laesning som Dansker:

"Systemplanen er en blanding af svensk og dansk planlægningsmetodik. Regionalt i Skåne og Sydsverige planlægges der målorienteret med politisk fastsatte mål for regionaltogtrafikkens udvikling. Københavns Lufthavn anvender også en målorienteret planlægningsmetode. Der er således ikke tale om
prognoser i traditionel forstand. I Danmark planlægges der mere problemorienteret, der lidt forenklet beskrevet består i, at identificere og fjerne flaskehalse successivt ud fra aktuelle trafikprognoser.
Der er ikke på samme måde direkte mål for togtrafikkens udvikling i Danmark som i Skåne og Sydsverige. I Sverige tillemper man en national planlægning på netværksniveau, mens man i Danmark normalt planlægger hvert projekt for sig. "
"Skræmmende" hvordan?

Citat fra: stassc Dato 30/06-22, 03:31
Citat fra: Mads Dato 27/06-22, 12:08
Citat fra: Svend Dato 27/06-22, 11:24Er der nogen der kan gøre rede for, hvor en eventuel "Ring 6" ville skulle forløbe. Gerne med henvisning til "skriftsteder".


Det er afaik ikke lavet nogen undersøgelse af jernbane i "Ring 6".
https://planinfo.erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/publikation/vestlig_ringkorridor_i_hovedstadsomraadet_vejdirektoratet_2013.pdf

Jeg har skitseret det ind paa mit "lege kort" her.

https://www.google.com.hk/maps/@55.2704608,11.2065933,9z/data=!3m1!4b1!4m2!6m1!1s1XSXtiIDJh26RGdMBt2QdcqJasPM?hl=en

Basalt set saa er ideen at man bruger det eksisterende trace fra Helsingoer til Hilleroed, og derfra saa videre vest over ved Goerloese og saa sydpaa via Oelstykke og saa til Roskilde. En del af det har eksisterende skinner, der skal selvfoelgelig opgraderes en del undervejs, men man behoever ikke super hoej hastighed for gods, saa tror ikke det er umuuligt.

Det giver en regional "ring" som kan bruges til lokal transport, og det fjerner meget af godstrafikken der ellers ville koere via Oeresundsbroen, og derved frigoeres der plads til mere passager traffik.

Jeg synes personligt det er en super ide, selvom folk i dennne traad har travlt med at skyde den ned. Ja, den kommer til at genere folk i Nordsjaelland. Men alternativet - de evindelige koeer omkring KBH, eller manglende kapacitet paa Oeresund, eller en super dyr tunnel fra Lanskrona - ser vaerre ud.

Der er nogle kommentarer om vi i danmark da har brug for at lade svensk gods koere gennem danmark . Det er sludder - det goer det allerede, enten paa skinner der ikke har kapacitet nok, eller paa veje der ikke har kapacitet nok. Det er selvfoelgelig et godt argument at vi ikke behoever betale for Sverige/Norge, men jeg ville da umiddelbart tro at man kunne faa EU stoette samt bede Sverige og Norge give tilskud til Ring6 - hvis de IKKE vil det, saa ja, saa siger man bare til dem at saa faar de ikke deres oenskede forbindelse.

Det som jeg synes er hovedargumentet MOD en HH forbindelse med gods er de problemer der aabenbart er ved at faa Helsingoer med i planen pga haeldning osv. Jeg ved ikke om der er en loesning der, men man kunne maaske argumentere at det ikke er saa skidt igen hvis man udbygger Stog til Helsingoer separat?


Jeg er helt enig i denne korridor. Og mener at uanset om svenskerne vil have gods den vej eller ej, så er den interessant for at skabe nogle tværforbindelser langt ude rundt København. Og i mine øjne helt oplagt at lade Lokaltog betjene den med ½ timedrift, så kan deres tog Hillerød - Helsingør køre igennem til Roskilde og videre til Køge/Faxe Ladeplads. Ja det vil sikkert koste, men det vil bare også give nogle helt andre rejsetider på tværs af det nordsjællandske som vil give nye muligheder. Ville dog mene man skulle prøve at komme lidt tættere på Jyllinge end du har skitseret på dit kort. Og udover at Roskilde får gode forbindelser mod nordøst til Jyllinge, Hillerød, og de byer den anden vej, så fra Køge til Hillerød ville komme ned på omkring 1 time og 5-10 minutter er mit gæt. Som i dag næsten er halvanden time med s-tog. Det ville give en hel masse nye pendler rejser. Og jeg kan ikke forstå man ikke ser på den slags muligheder. Og ja hvis godstog så kører igennem fra Sverige så er det jo bare endnu bedre udnyttelse af skinnerne og giver mere plads i Københavns området. Jeg ser kun win win.

Sverige vil undersøge 3 øresundsløsninger
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/06-22, 09:47.
Husk nu på at der allerede kører (tunge) godstog imellem Snekkersten og Hillerød, så der skal nok ikke opgraderes så meget på den strækning. Og naboerne har vel vænnet sig til disse godstog og ½-times drift med Lint41.
Og så betjener buslinie 600 den manglende skinneforboindelse imellem Hillerød og Roskilde idag. Den gør turen på lige omkring den time og 10 minutter der antydes tidligere at en Lint41 kan gøre det på, så det skal vel gerne gå lidt hurtigere. Og så kører den helt til Ishøj hvor toget vil køre til Køge ad Lillesyd.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak