Jernbanen.dk
DSB lokomotiver
DSB damplokomotiver
DSB motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DSB personvogne
1893 - 1941
1941 - 1966
1966 - 2024
DSB Godsvogne
1893 - 1941
1941 - 1965
1965 - 2001
DSB private vogne
1893 - 1966
1966 - 1980
1980 - 2024
DSB specialvogne
1893 - 1958
1958 - 1982
1982 - 2024
Privatbaner
Forum
Jernbanen.dk forum
Jernbanehistorisk forum
Modeljernbane forum
Forumarkiv 2010-2022
Artikler
Artikler
Lokomotivfabrikker
Vognfabrikker
Jernbaneleksikon
Shops
Bøger
T-shirts
Jernbanen.dk forum
Velkommen til
Jernbanen.dk forum
.
Log venligst ind
eller
registrér dig
.
Log ind
Registrér
Trafikpolitik
- Ny station i Tilst?
Forrige emne
-
Næste emne
Ny station i Tilst?
Af
TroelsH
. 30/03-22, 11:22.
Det er blevet moderne at genåbne stationer, og særligt omkring Århus, der er i vækst. En mere s-togs-agtig betjening ligger vel lidt i planerne for den kollektive trafik for Århus og opland. Der er en station på vej i Stilling til 20m kr og sat 100m kr af til en ny i Brabrand. Begge forventes påbegyndt efter 2025. Med elektrificeringen kan de også få betjening af gode regionaltog. Regionaltoget nordpå går hver halve time i den nuværende køreplan.
En station i Tilst kunne etableres der hvor banen krydser under Viborgvejen, og evt så den bindes sammen med busbetjening. Turen med bus derud fra Århus H tager 36 minutter. Hvis turen Århus H til Brabrand tager 6 minutter når stationen kommer, så vil turen til Tilst nok kunne gøres på det dobbelte dvs 12 minutter.
Af andre lokale stationer så kunne man også etablere en ved Hasselager.
1 person
synes godt om dette.
Ny station i Tilst?
Af
TroelsH
. 30/03-22, 14:29.
Laurbjerg og Søften kunne også være mulige, og så Åbyhøj. Så kan de køre til Hadsten/Langå/Randers og Horsens/Vejle. Måske et par stykker til Grundfos/Viborg morgen/aften.
Hvis Galten-banen samtidig gøres dobbeltsporet, så vil den stoppe i Åbyhøj, Brabrand, Harlev/Fremlev, Galten, Låsby/Skovby, Svejbæk og Silkeborg. Den kunne man nok med fordel trække så Låsby og Skovby fik en station hver, og så dem i Galten ikke skal krydse motorvejen for at komme til stationen. Når der er flere stationer og afgange på strækningen, så stiger fordelen ved elektrificering.
Der er også Skanderborg, Alken, Laven, Svejbæk, Silkeborg.
Det vil grundlaget for et mere s-togs mæssig drift i området omkrig Århus. Måske med 15-minutters drift i myldretiden. Nogle af stationerne skal nok etableres med omkørsel i midten eller noget, så Intercity mm ikke skal vente. Lokale busruter kan omlægges så de går forbi de nye stationer og afpasses toget, så der bliver en forbindelse imellem dem hvor at man kan skifte. Det vil gøre at grundværdierne stiger i hele oplandet omkring de her stationer.
Så kan man bruge pengene til en letbane anderledes på at skabe fremkommelighed andre steder, frem for at forbinde de her byer, som nogle af forslagene går på nu. Det her kan skabe en ret solid rygrad i den kollektive trafik med et semi S-togs betjening af oplandet omkring Århus, og flytte nogen flere over i toget fra både vejene og busserne.
Forrige emne
-
Næste emne
Gå op
Sider:
[1]
SMF 2.1.2 © 2022
,
Simple Machines
. Tema af
WD Design
.
Hjælp
|
Vilkår og regler
Jernbanebøger
Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.
Læs mere
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak
Send
Indsend billeder