Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Odense Dry Port
Odense Dry Port
Af Reinholdt, Nærområde ovk. 19 Od-Svg. 27/06-22, 12:35.

Reinholdt
Sikringstekniker

Strkn. 21 Stærkt forøget godstrafik bla. til Odense Dry Port
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/06-22, 13:03.
Citat fra: Reinholdt Dato 27/06-22, 12:35Måske der kommer til at ske lidt på Fyn for jernbanen i fremtiden.
https://fyens.dk/artikel/odense-havn-k%C3%B8ber-lukket-fors%C3%B8gsgartneri-ved-aarslev-af-staten-og-l%C3%A6gger-en-million-kvadratmeter-til-sine-arealer

Så kommer "lakmusprøven" på om al den snak om overflytning af gods fra vej til bane nu også er ærligt ment eller kun Bragesnak.

At betjene Kirstinebjergvej 10 (og Coop Odense Distributionscenter) med bane er på ingen måde umuligt men vil kræve "lidt" nyanlæg op og ned langs sporet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 27/06-22, 13:03
Citat fra: Reinholdt Dato 27/06-22, 12:35Måske der kommer til at ske lidt på Fyn for jernbanen i fremtiden.
https://fyens.dk/artikel/odense-havn-k%C3%B8ber-lukket-fors%C3%B8gsgartneri-ved-aarslev-af-staten-og-l%C3%A6gger-en-million-kvadratmeter-til-sine-arealer

Så kommer "lakmusprøven" på om al den snak om overflytning af gods fra vej til bane nu også er ærligt ment eller kun Bragesnak.

At betjene Kirstinebjergvej 10 (og Coop Odense Distributionscenter) med bane er på ingen måde umuligt men vil kræve "lidt" nyanlæg op og ned langs sporet.

Tror for mange er det "bragesnak"
Gods på skinner hvor det giver transportmæssige fordele, miljømæssige gevinster og / eller reducerer trængselproblemer.

Men mange har tilsyneladende den opfattelse at ALT kan køres på skinner!

Afgreninger på hovedspor, små godsmængder, kortere afstande (under 200-300 km) giver ikke meget mening.

I forhold i projektet i Odense er det vel et spørgsmål om hvor evt.gods skal køres til og fra.
Er der overvejende på Fyn - så har jernbanen næppe meget at tilbyde udover fordyrelse og forsinkelse.

Odense Dry Port
Af 1993matias, Kh. 27/06-22, 22:15.
Endnu en grund til at bygge dobbeltspor på Svendborgbanen, der allerede i dag stærkt trænger til det. Smid nogle køreledninger op i samme omgang, og så har man super gode adgangsforhold for tog!

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Odense Dry Port
Af Danskjävlar. 29/06-22, 00:14.
Citat fra: 1993matias Dato 27/06-22, 22:15Endnu en grund til at bygge dobbeltspor på Svendborgbanen, der allerede i dag stærkt trænger til det. Smid nogle køreledninger op i samme omgang, og så har man super gode adgangsforhold for tog!

Ja med det her ville det være ekstra oplagt at lave en dobbeltsporing af banen. Arealerne fra Odense Banegård til Hjallese tillader allerede dobbeltspor, og sådanne opgraderinger kunne med lethed hjælpe lokaltrafikken gevaldigt og gøre Odense-Ringe korridoren til noget der kan svare til en S bane. Men det ville kræve en stor mængde politisk medvilje, og med den nuværende politiske sammensætning er det lidt af en mangelvare.

Odense Dry Port
Af 1993matias, Kh. 30/06-22, 16:14.
Åh gud, endnu et eksempel på dansk middelmådighed. Anlægge et vigespor... Suk... Man sparer så meget, at det bliver meget dyrere i længden. Gør det nu ordenligt fra start!

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Strkn 21: Odense Dry Port
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/06-22, 17:17.
Seneste redigering: 30/06-22, 17:26 af Per Holm
Citat fra: 1993matias Dato 30/06-22, 16:14Anlægge et vigespor... Suk... Man sparer så meget, at det bliver meget dyrere i længden. Gør det nu ordenligt fra start!

Mon ikke du overfortolker teksten?

"Anlægge et vigespor" er nok bare det journalistiske forenklede udtryk for at det skal undersøges hvordan der kan gøres "et eller andet" for at tilpasse infrastrukturen til fremtidens trafik og materiel.

I praksis vil det dreje sig om at forkorte enkeltsporede banestykker og det kan jo gøres på flere måder: Enten ved at forlænge nogle af stationerne ved udflytning af de yderste sporskifter (som det sker på strkn. 25 mellem Lindholm og Hjørring) eller ved at anlægge nye "fritliggende" krydsningsstationer undervejs.

Køreplanssimuleringer vil vise hvilken løsning der er den rigtigste.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Odense Dry Port
Af anho. 30/06-22, 18:06.
Citat fra: 1993matias Dato 30/06-22, 16:14Åh gud, endnu et eksempel på dansk middelmådighed. Anlægge et vigespor... Suk... Man sparer så meget, at det bliver meget dyrere i længden. Gør det nu ordenligt fra start!

I oplægget står der at der primært vil blive kigget på anlæg af nye vigespor og forlængelse af eksisterende stationer - men der nævnes specifikt at hvis forlængelsen bliver tilstrækkeligt stor, kan der i praksis blive tale om delvis dobbeltsporing.

Odense Dry Port
Af Svend. 30/06-22, 22:21.
Citat fra: anho Dato 30/06-22, 18:06
Citat fra: 1993matias Dato 30/06-22, 16:14Åh gud, endnu et eksempel på dansk middelmådighed. Anlægge et vigespor... Suk... Man sparer så meget, at det bliver meget dyrere i længden. Gør det nu ordenligt fra start!

I oplægget står der at der primært vil blive kigget på anlæg af nye vigespor og forlængelse af eksisterende stationer - men der nævnes specifikt at hvis forlængelsen bliver tilstrækkeligt stor, kan der i praksis blive tale om delvis dobbeltsporing.

Mon ikke det skal nogle professionelle på banen?!
Alle kan udtale sig om, hvad de synes der skal til, men det smarteste (og bedste) er nok, at der involveres nogen, som har den fornødne viden og forstand.

Odense Dry Port
Af esni. 30/06-22, 22:30.
Citat fra: Svend Dato 30/06-22, 22:21Mon ikke det skal nogle professionelle på banen?!
Alle kan udtale sig om, hvad de synes der skal til, men det smarteste (og bedste) er nok, at der involveres nogen, som har den fornødne viden og forstand.

.... at der involveres nogen, som har den fornødne forstand og viden.


Eskild

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Til vejrs over banerne

Til vejrs over banerne. Pris 300 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak