Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 7/07-22, 08:29Det tager tid, kræver rangerfolk, plads, færgepersonale og nok 3 evt. 4 færger som hver min. kan have et 800 m langt godstog ombord.
Derfor mit forbehold for om svenskerne fandt det en god ide.
Der sejler i dag jernbanefærger fra Trelleborg til Rostock, så hvorfor lave en ny færgerute med investeringer i infrastruktur. Der er endda hele 5 færger der har (har haft) jernbanespor i fart på Trelleborg. De to Stena Line færger, der sejler fast mellem Trelleborg og Rostock ("Skåne" og "Mecklenburg-Vorpommern") har 1.100 hhv 945 meter jernbanespor, og en liggetid på ca 1½ time. De kan altså flytte ca 3000 meter jernbanegods i døgnet, og er alligevel langt fra dette tal.
Det er nemlig dyrt at sejle jernbanegodset. Rigtig dyrt. Ikke blot i forhold til rangering, men godsvogne optager mere plads og vægt, end samme godsmængde på en trailer. Så de 1000 meter jernbanespor svarer formentlig omtrent 2000 lanemeter til lastbiler, hvis der ikke er godsvogne med. Derfor ser man også i høj grad, at intermodaltog omlæsses i Trelleborg og Rostock, så det kun er trailerne, der går med færgen.
Derudover sejler TT Lines færger "Tom Saywer" og "Huckleberry Finn" stadig med de jernbanespor, de blev leveret med, men som aldrig har modtaget en jernbanevogn, ligesom UNITY Line som bekendt med "Wolin" har den tidligere DanLink færge "Øresund" i fast rutefart til Trelleborg.
Længere godstog er generelt på vej i Europa. "Desværre" lagde man sig fast i Europa på at stile efter 1.500 meter et par år efter, at man i Danmark designede overhalingssporene i Køge Nord/Lellinge og ned til Femern til 1.000 meter godstog.
Iøvrigt er intentionen med de 1.500 meter godstog, at dette sker med to togstammer af 750 meter, der qua de nye Digital Automatiske Koblinger og lokomotivernes software, kan kobles og skilles uden rangering, og altså et lok forrest og et i midten (eller bagest).
Endelig er det største problem på Øresundsforbindelsen egentlig ikke godstogene, men den lave hastighed Regionaltrafikken kører med i tætte intervaller. Det "tvinger" godstogene ned i fart, så ideen med flere spor mellem Tårnby og Kalvebod, er mere reelt at lade godstogene overhale regionaltogene....
Det er stadig forventningen at de fleste tunnelrestriktioner forsvinder med ERTMS (så kan man nemmere evakuere bagvedkørende tog).
/Lasse
[/quote]
Vi er meget enige omkring at det er dyrt og tidskrævende at overføre godstog med færge.
Derfor tror jeg heller ikke det vil fortsætte såfremt man kunne få en forbindelse yderligere til Danmark.
Derfor giver en ren godstogtunnel som udgår fra det sydlige Sverige til Mosede eller Stevns i den sidste ende mulighed for langt flere godstog, langt mindre påvirkning af de jernbanestrækninger som er mellem Kastrup og Ringsted da antallet af godstog kunne reduceres kraftigt.
Og sammensættes et godstog af 2 stk. 750 meter togstammer - så øges kapaciteten yderligere.
Men det vil da blive både meget dyrt og meget besværligt at lave 1 til 2 rene godstogsspor mellem Kastrup og forbi Tårnby til Kalvebod.
Ydermere løser det vel ikke problemerne såfremt godstogenes antal fordobles - som nogle tror - efter 2050.