Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Politisk flertal laver ny aftale om fremme af jernbanegods
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
https://www.trm.dk/media/vzoeqemf/aftaletekst-kilometerbaseret-vejafgift.pdf

Konkret har man besluttet at afsætte 10 mio DKK om året, til at "godsoperatører på jernbanen vederlagsfrit kan låne lokomotiver til anvendelse på strækninger udstyret med det nye signalsystem, eller på strækninger, der ikke er elektrificerede"

Spændende at se om de kommercielle vilkår bliver mere spiselige end ETCS-indbygningsstøtteordningen, der var helt i skoven, og derfor ikke (rigtig) blev brugt.

Også spændende at se, hvordan adgangen til "vederlagsfrie" ETCS eller ATC-diesellokomotiver vil påvirke udrulningen af nye maskiner til jernbanegodset herhjemme. Der er mindst een businesscase, der bliver svær at få igennem nu...

Beløbet på 10 mio DKK om året svarer til kommerciel leje af cirka 3 el-lok eller 5 diesellok udrustet med ETCS + dansk STM.

Men mon ikke det reelt er den gamle ide om at Lokaltogs og Midtjyskes MX og MY - der som bekendt får installet ETCS hhv ETCS+STM for statsmidler - stilles til rådighed for operatører, der gennem Banedanmark bestiller køreplaner, hvor der kræves ETCS eller ETCS+STM. Banedanmark tildeler som bekendt kapacitet efter transparente EU-regler om fair og ikke diskriminerende forhold, så det vil være oplagt, at bruge dén proces.

Men det er jo politik, så det kan være ændret mange gange undervejs....

/Lasse

Politisk flertal laver ny aftale om fremme af jernbanegods
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/07-22, 13:29.
Seneste redigering: 12/07-22, 13:34 af Per Holm
Om et år er ca. halvparten af Jylland ERTMS og NRFAB har masser af TMe med ETCS som de gerne vil leje ud. (De skal vel ikke allesammen køre til Tromsø og Gjøvik?)

For at komme ud af landet fra ERTMS-land er der strkn. 30 Bramming - Tønder Grænse som ikke har ATC og et lille stykke af strkn. 29 Esbjerg - Bramming der har ATC.

Kan det snart betale sig at bøvle mere med STM-DK?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

I den aftale, Lasse linker til, er der også følgende afsnit:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Analyse af jernbanegods-havneterminalerne i hhv. Hirtshals og Esbjerg
Af Svend. 12/07-22, 16:05.
Seneste redigering: 12/07-22, 16:11 af Svend
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 12/07-22, 14:21I den aftale, Lasse linker til, er der også følgende afsnit:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det burde da ikke tage så lang tid at finde ud af  :D  ;D

Ud over det har terminalen i Hirtshals nu ligget uvirksom hen i syv år, så det er lidt søgt at give aktuelle sporarbejder og nyt signalsystem skylden for, at der ikke kører - eller har kørt - gods på jernbane til og fra Hirtshals.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=97658 

Citat fra: Per Holm Dato 12/07-22, 13:29Kan det snart betale sig at bøvle mere med STM-DK?

Det kommer an på, hvor mange lokomotiver du vil bruge, og dermed hvor mange penge, du vil putte i det. Det helt store problem er, at du skal bruge DK-STM i en kort periode på transitkorridoren, ligesom elektrificeringen jo først kommer efter ERTMS (så du skal have ERTMS diesellok også)....og så skal man jo tro på at tidsplanerne ikke ændres de kommende otte år.
Der er vel reelt omkring 50 lokomotiver der skal udrustes med STM, hvis godstrafikken skal opretholdes forholdsvis glidende (rentabelt). Så at politikerne finder finansiering til en 3-5 stk er en udmærket start.

Lasse

Citat fra: Svend Dato 12/07-22, 16:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 12/07-22, 14:21I den aftale, Lasse linker til, er der også følgende afsnit:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det burde da ikke tage så lang tid at finde ud af  :D  ;D

Ud over det har terminalen i Hirtshals nu ligget uvirksom hen i syv år, så det er lidt søgt at give aktuelle sporarbejder og nyt signalsystem skylden for, at der ikke kører - eller har kørt - gods på jernbane til og fra Hirtshals.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=97658 

Og terminalen i Esbjerg bruges kun af et ugentligt godstog med tankcontainere (hvis det stadig kører) og så et godstog med træ til et savværk i ny og næ.

Det står næppe mål med investeringen.

Mvh.
Lars

Hej,

toget til Esbjerg kører to gange om ugen (ikke i sommerferien) og har ikke kun tankcontainere med.

Ullrich

Overskriften på disse beretninger er
"Manglende/ingen planlægning og/eller indsigt"

Citat fra: Ullrich Lück Dato 13/07-22, 13:01Hej,

toget til Esbjerg kører to gange om ugen (ikke i sommerferien) og har ikke kun tankcontainere med.

Ullrich

OK, jeg har kun set det onsdag morgen.

Mvh.
Lars

Citat fra: Lars Dato 13/07-22, 12:17
Citat fra: Svend Dato 12/07-22, 16:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 12/07-22, 14:21I den aftale, Lasse linker til, er der også følgende afsnit:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det burde da ikke tage så lang tid at finde ud af  :D  ;D

Ud over det har terminalen i Hirtshals nu ligget uvirksom hen i syv år, så det er lidt søgt at give aktuelle sporarbejder og nyt signalsystem skylden for, at der ikke kører - eller har kørt - gods på jernbane til og fra Hirtshals.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=97658 

Og terminalen i Esbjerg bruges kun af et ugentligt godstog med tankcontainere (hvis det stadig kører) og så et godstog med træ til et savværk i ny og næ.

Det står næppe mål med investeringen.
Kineserne har eksperimenteret med import-eksport via Nordøstpassagen (nord om Rusland). Esbjerg og Hirtshals ville ligge ideelt til at betjene både Skandinavien og Kontinentet over land.

Citat fra: tgsen Dato 13/07-22, 15:36
Citat fra: Lars Dato 13/07-22, 12:17
Citat fra: Svend Dato 12/07-22, 16:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 12/07-22, 14:21I den aftale, Lasse linker til, er der også følgende afsnit:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det burde da ikke tage så lang tid at finde ud af  :D  ;D

Ud over det har terminalen i Hirtshals nu ligget uvirksom hen i syv år, så det er lidt søgt at give aktuelle sporarbejder og nyt signalsystem skylden for, at der ikke kører - eller har kørt - gods på jernbane til og fra Hirtshals.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=97658 

Og terminalen i Esbjerg bruges kun af et ugentligt godstog med tankcontainere (hvis det stadig kører) og så et godstog med træ til et savværk i ny og næ.

Det står næppe mål med investeringen.
Kineserne har eksperimenteret med import-eksport via Nordøstpassagen (nord om Rusland). Esbjerg og Hirtshals ville ligge ideelt til at betjene både Skandinavien og Kontinentet over land.


Esbjerg havn kan tage skibe med dybdegang på ca 10 meter.

Hirtshals havn skriver selv:

"Under normale forhold besejles havnen af færger med længder på over 200 meter og dybgang ca. 7,0 meter."

Container og andre fragtskibe fra Kina via Nordøstpassagen er vist skibe af en lidt større kaliber.
Emma Mærsk - containerskib - har en dybdegang på 16 m.

Så de 2 omtalte jyske havne er næppe oplagte emner for anløb af skibe direkte fra Kina.

Container og andre fragtskibe fra Kina via Nordøstpassagen er vist skibe af en lidt større kaliber.
Emma Mærsk - containerskib - har en dybdegang på 16 m.


Mig bekendt er hverken E-bådene eller de senere M-både tilstrækkeligt isklassede til at sejle nord om Rusland.
Kun lyseblå stues "Snowcones"(V-både) har den nødvendige isklasse, men de skibe er ikke specielt store.

Citat fra: TWB Dato 13/07-22, 17:57
Citat fra: tgsen Dato 13/07-22, 15:36
Citat fra: Lars Dato 13/07-22, 12:17
Citat fra: Svend Dato 12/07-22, 16:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 12/07-22, 14:21I den aftale, Lasse linker til, er der også følgende afsnit:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det burde da ikke tage så lang tid at finde ud af  :D  ;D

Ud over det har terminalen i Hirtshals nu ligget uvirksom hen i syv år, så det er lidt søgt at give aktuelle sporarbejder og nyt signalsystem skylden for, at der ikke kører - eller har kørt - gods på jernbane til og fra Hirtshals.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=97658 

Og terminalen i Esbjerg bruges kun af et ugentligt godstog med tankcontainere (hvis det stadig kører) og så et godstog med træ til et savværk i ny og næ.

Det står næppe mål med investeringen.
Kineserne har eksperimenteret med import-eksport via Nordøstpassagen (nord om Rusland). Esbjerg og Hirtshals ville ligge ideelt til at betjene både Skandinavien og Kontinentet over land.


Esbjerg havn kan tage skibe med dybdegang på ca 10 meter.

Hirtshals havn skriver selv:

"Under normale forhold besejles havnen af færger med længder på over 200 meter og dybgang ca. 7,0 meter."

Container og andre fragtskibe fra Kina via Nordøstpassagen er vist skibe af en lidt større kaliber.
Emma Mærsk - containerskib - har en dybdegang på 16 m.

Så de 2 omtalte jyske havne er næppe oplagte emner for anløb af skibe direkte fra Kina.
https://www.military.com/daily-news/2018/02/20/op-ed-russia-china-and-geopolitics-northeast-passage.html

'The eastern end of the NSR is shallower, limiting the maximum size of ships traversing the NSR. The average depth of the Chukchi Sea is 286 feet/88 meters and that of the East Siberian Sea is 188 feet/58 meters. In the straits connecting the two seas, however, the minimum depth is 26 feet/8 meters.
...
Ships traveling from Norway to China can make the journey via the NEP in 21 days versus 37 days traveling via the Suez Canal. A typical cargo ship would save between $15,000 and $20,000 a day. In the example above, that would represent a savings of around $300,000 per voyage.
...
In February 2018, Teekay's newly built ice breaking LNG carrier Eduard Toll traversed the NSR from the Sabetta LNG terminal on the Kara Sea in the Yamal peninsula to Montoir, France, unescorted. The voyage was a milestone. It was the first independent passage in winter without the support of an icebreaker. For video of the voyage go here.

The Sovcomflot LNG tanker made an unescorted trip from Norway to South Korea in August 2017. The journey took just six and a half days.'


Citat fra: peter christensen Dato 13/07-22, 19:21Container og andre fragtskibe fra Kina via Nordøstpassagen er vist skibe af en lidt større kaliber.
Emma Mærsk - containerskib - har en dybdegang på 16 m.


Mig bekendt er hverken E-bådene eller de senere M-både tilstrækkeligt isklassede til at sejle nord om Rusland.
Kun lyseblå stues "Snowcones"(V-både) har den nødvendige isklasse, men de skibe er ikke specielt store.

I 2018 sejlede Venta Mærsk den vej som er et containerskib på 200 meter langt og med en kapacitet på 3.600 TEU. Har en dybdegang på 8.3 m

Med fortsat mere isfrie havområder i længere perioder af året nord for Rusland- så varer det ikke mange år før containerskibe med langt større lasteevne indtager den sejlrute.


https://www.highnorthnews.com/en/maersk-container-ship-transits-arctic-ocean-icebreaker-escort

Citat fra: tgsen Dato 13/07-22, 19:59
Citat fra: TWB Dato 13/07-22, 17:57
Citat fra: tgsen Dato 13/07-22, 15:36
Citat fra: Lars Dato 13/07-22, 12:17
Citat fra: Svend Dato 12/07-22, 16:05
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 12/07-22, 14:21I den aftale, Lasse linker til, er der også følgende afsnit:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det burde da ikke tage så lang tid at finde ud af  :D  ;D

Ud over det har terminalen i Hirtshals nu ligget uvirksom hen i syv år, så det er lidt søgt at give aktuelle sporarbejder og nyt signalsystem skylden for, at der ikke kører - eller har kørt - gods på jernbane til og fra Hirtshals.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=97658 

Og terminalen i Esbjerg bruges kun af et ugentligt godstog med tankcontainere (hvis det stadig kører) og så et godstog med træ til et savværk i ny og næ.

Det står næppe mål med investeringen.
Kineserne har eksperimenteret med import-eksport via Nordøstpassagen (nord om Rusland). Esbjerg og Hirtshals ville ligge ideelt til at betjene både Skandinavien og Kontinentet over land.


Esbjerg havn kan tage skibe med dybdegang på ca 10 meter.

Hirtshals havn skriver selv:

"Under normale forhold besejles havnen af færger med længder på over 200 meter og dybgang ca. 7,0 meter."

Container og andre fragtskibe fra Kina via Nordøstpassagen er vist skibe af en lidt større kaliber.
Emma Mærsk - containerskib - har en dybdegang på 16 m.

Så de 2 omtalte jyske havne er næppe oplagte emner for anløb af skibe direkte fra Kina.
https://www.military.com/daily-news/2018/02/20/op-ed-russia-china-and-geopolitics-northeast-passage.html

'The eastern end of the NSR is shallower, limiting the maximum size of ships traversing the NSR. The average depth of the Chukchi Sea is 286 feet/88 meters and that of the East Siberian Sea is 188 feet/58 meters. In the straits connecting the two seas, however, the minimum depth is 26 feet/8 meters.
...
Ships traveling from Norway to China can make the journey via the NEP in 21 days versus 37 days traveling via the Suez Canal. A typical cargo ship would save between $15,000 and $20,000 a day. In the example above, that would represent a savings of around $300,000 per voyage.
...
In February 2018, Teekay's newly built ice breaking LNG carrier Eduard Toll traversed the NSR from the Sabetta LNG terminal on the Kara Sea in the Yamal peninsula to Montoir, France, unescorted. The voyage was a milestone. It was the first independent passage in winter without the support of an icebreaker. For video of the voyage go here.

The Sovcomflot LNG tanker made an unescorted trip from Norway to South Korea in August 2017. The journey took just six and a half days.'
Hvis de omtalte stræder kun er med 8 meters dybde er det flot klaret at Vesta Mærsk som stikker 8,3 m kom igennem. Derudover vil denne lave vanddybde betyder at selvom man sparer en del dage til søs, så er det dyrere at transportere godset på disse mindre skibe.

Så det bliver så nok kun et nicheprodukt for gods hvor kunden vil betale en højere pris for at varen kommer hurtigere frem.

Næppe noget som er værd at satse på hverken i Hirthals eller Esbjerg.

Gå op Sider:[1] 2 3 4

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak