Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Togskifte i Vejle
Gå ned Sider:[1] 2 3
Togskifte i Vejle
Af Lyntoget. 10/08-22, 00:07.
Det er den ringeste kontakt den nogensinde er indgået , han (  KRISTIAN PIHL LORENTZEN ) har jo selv været med til og indgå den ,
korte tog kun 1 togsæt lint eller desiro , DSB kørte med IC4 eller IC3 ofte 2 sæt sammenkoblet,
I Esbjerg kører toget i weekenden mod varde i min 17 mens toget fra Fredericia ankommer i min 18 , og sådan er der mange steder

DSB og Arriva kunne gå sammen om et nyt slogan ¨

DSB / Arriva tag bilen toget dur ikke
 



Togskifte i Vejle
Af Henrik Hansen. 10/08-22, 10:51.
Jeg stod selv på Vejle Station torsdag d. 4/8, hvor et DSB var kørt for næsen af nok 50 passagerer, der ankom med et lidt forsinket Arriva tog fra Holstebro. Det var bestemt ikke nogen overdrivelse, at de kunder var voldsom trætte af DSB - hvilket der ikke er noget at sige til.

Man bør dog i stedet rette vreden mod den flok af talentløse politikere på Christiansborg, som har lavet et lige så talentløs udbud af togdriften i Jylland og på Svendborg banen, hvor man ikke har sørget for stabil forbindelse til hovedstaden.

Som ved alle offentlig udbud her i landet, så er det kun prisen - og kun prisen - det tæller. Kvalitet og leveringssikkerhed tæller intet - men det er så heller ikke politikerne der betaler prisen, når det går galt.

Man taler så meget om at styrke den kollektive trafik, men det er kun brage-snak og tågede visioner, den faktisk førte politik fortæller noget helt andet - den tvinger flere og flere over i bilerne.

Togskifte i Vejle
Af thomastog. 10/08-22, 11:59.
Hvis man indgår en kontrakt, hvor der idømmes en bod for forsinkede tog. Tror man så selv på, at man vil forsinke et tog, for at afvente et andet forsinket tog ?

Kontrakten gør, at man kører når det er afgangstid.

Er sikker på at DSB (eller enhver anden operatør) hjertens gerne ville afvente, hvis ikke de blev straffet for det bagefter.

Togskifte i Vejle
Af andersj, Aalborg. 10/08-22, 12:39.
Jep, det er det store problem og det sker i lige så høj grad mellem to DSB-tog som det sker mellem et Arriva og et DSB-tog.

Det kan bedre betale sig for DSB at køre et tog til tiden uden passagerer end at blive 5 minutter forsinket og få passagererne med.

Anders

Togskifte i Vejle
Af JBS, Aarhus. 10/08-22, 14:15.
Det er i hvert fald nøjagtig det samme som før Aarhus nærbane blev gennemkørende. Grenåtog ankom og de fem hurtigste kunne måske nå at kaste sig ind i Oddergrisen (eller modsat), som kørte fra samme perron - i samme sekund dørene åbnede sig i det andet tog. I hvert fald hver anden dag var der folk, der ikke kom med - 10 sekunder havde gjort en kæmpe forskel, men det kunne simpelthen ikke realiseres.

Håber I har mere held med at råbe på end vi havde heroppe. Det var ikke surhed og henvendelser, det skortede på, så kan være I skal prøve anden taktik.

Togskifte i Vejle
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 10/08-22, 15:53.
Der findes i hvert fald én metode til at undgå, at kunderne misser en skifteforbindelse i Vejle: Genindføre gennemgående tog Thisted/Struer/Herning-København ;D

(Jeg finder selv ud).

Togskifte i Vejle
Af Børge Sundahl. 10/08-22, 19:31.
Ja sådan noget skete ikke i min tid.
Uanset hvad man havde bestemt, så kørte jeg ikke fra forbindelser, medmindre det var flere halve timer.
At køre med tog samtidig med at et andet køre ind, det dur altså ikke.
Jeg tror man skal til at revidere de bestemmelser eller lave køreplanen om.
Nå jeg er nok blevet for gammel.

Togskifte i Vejle
Af Frank Poulsen. 10/08-22, 20:11.
Jeg kan sagtens følge problematikkerne med om hvornår man skal afvente forbindelse på et tog. Og er helt enig i at 2-3 minutter burde man vente, men man kan også vende den om. Hvis der er 25 der skal skifte, og man har 150 i toget i forvejen, og man så kommer 5 min forsinket frem til Fredericia, Middelfart, Odense osv. Så når de 150 måske ikke deres bus videre på de respektive stationer. Eller så skal de busser også vente osv. men ja 2-3 min burde der altid ventes, for det burde man kunne køre ind igen. I hvert fald i områder hvor det kan lade sig gøre. Østerport-Nørreport-Hovedbanegården nok lidt mere tvivlsomt for der er trafikken massiv, og vente 3 min kan forsinke mange andre tog. Men ja, grundlæggende enig, men man skal også bare huske man så forsinker dem der allerede er i toget. :)

Togskifte i Vejle
Af Petteri. 10/08-22, 22:24.
Hvad er egentlig årsagen til de konstante forsinkelser? Jeg er med på, at banen er enkeltsporet, og der skal krydses på stationerne, men noget må jo sætte gang i forsinkelserne?
Hvis et sydgående tog er forsinket, kan der såikke krydses i Thyregod fremfor Give?
Og er der ikke et sidespor i Grejsdalen som ville kunne bruges til krydsning?

Togskifte i Vejle
Af Svend. 10/08-22, 22:57.
Seneste redigering: 10/08-22, 23:03 af Svend
Du kan sagtens forlægge en krydsning, men du risikerer så, at resultatet bliver to forsinkede tog i stedet for et ..... eller at det forsinkede tog bliver endnu mere forsinket.
Du kan også vælge ingenting at gøre....... og det kan også ende med at blive en dårlig løsning.
Hvorfor der i det hele taget opstår forsinkelser: Det kan der ikke gives et entydig svar på. Men fejl på infrastrukturen, fejl på materiellet, manglende personale er et par af mulighederne.

Togskifte i Vejle
Af Svend. 10/08-22, 23:07.
Seneste redigering: 10/08-22, 23:11 af Svend
Citat fra: Børge Sundahl Dato 10/08-22, 19:31Ja sådan noget skete ikke i min tid.
Uanset hvad man havde bestemt, så kørte jeg ikke fra forbindelser, medmindre det var flere halve timer.
At køre med tog samtidig med at et andet køre ind, det dur altså ikke.
Jeg tror man skal til at revidere de bestemmelser eller lave køreplanen om.
Nå jeg er nok blevet for gammel.

Nej ikke for gammel, men nok lidt for erfaren.
Der var engang hvor man tog hensyn til passagererne ..... i dag er det mere et hensyn til at opfylde diverse aftaler og kontrakter og undgå at komme i fedtefadet hos politikere og egne ledere.
Hele miseren skyldes det punktlighedtyranni der bliver værre og værre. Det gælder også "den store velvilje" der er (hos alle involverede) til at være hurtig på aftrækkeren, når der skal aflyses tog.

Togskifte i Vejle
Af Svend. 11/08-22, 18:42.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/08-22, 20:11Jeg kan sagtens følge problematikkerne med om hvornår man skal afvente forbindelse på et tog. Og er helt enig i at 2-3 minutter burde man vente, men man kan også vende den om. Hvis der er 25 der skal skifte, og man har 150 i toget i forvejen, og man så kommer 5 min forsinket frem til Fredericia, Middelfart, Odense osv. Så når de 150 måske ikke deres bus videre på de respektive stationer. Eller så skal de busser også vente osv. men ja 2-3 min burde der altid ventes, for det burde man kunne køre ind igen. I hvert fald i områder hvor det kan lade sig gøre. Østerport-Nørreport-Hovedbanegården nok lidt mere tvivlsomt for der er trafikken massiv, og vente 3 min kan forsinke mange andre tog. Men ja, grundlæggende enig, men man skal også bare huske man så forsinker dem der allerede er i toget. :)

Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.

Togskifte i Vejle
Af TWB. 11/08-22, 22:43.
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/08-22, 20:11Jeg kan sagtens følge problematikkerne med om hvornår man skal afvente forbindelse på et tog. Og er helt enig i at 2-3 minutter burde man vente, men man kan også vende den om. Hvis der er 25 der skal skifte, og man har 150 i toget i forvejen, og man så kommer 5 min forsinket frem til Fredericia, Middelfart, Odense osv. Så når de 150 måske ikke deres bus videre på de respektive stationer. Eller så skal de busser også vente osv. men ja 2-3 min burde der altid ventes, for det burde man kunne køre ind igen. I hvert fald i områder hvor det kan lade sig gøre. Østerport-Nørreport-Hovedbanegården nok lidt mere tvivlsomt for der er trafikken massiv, og vente 3 min kan forsinke mange andre tog. Men ja, grundlæggende enig, men man skal også bare huske man så forsinker dem der allerede er i toget. :)

Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.
Nu bruges der mia. af skattekroner på at få reduceret køretiden mange steder med 1-2 minutter ved diverse hastighedsopgraderinger, udretninger og nyanlæg.

Så er det vel rimeligt at køreplanen overholdes??

Ellers er det spild af penge!

Togskifte i Vejle
Af Svend. 11/08-22, 23:43.
Citat fra: TWB Dato 11/08-22, 22:43
Citat fra: Svend Dato 11/08-22, 18:42
Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/08-22, 20:11Jeg kan sagtens følge problematikkerne med om hvornår man skal afvente forbindelse på et tog. Og er helt enig i at 2-3 minutter burde man vente, men man kan også vende den om. Hvis der er 25 der skal skifte, og man har 150 i toget i forvejen, og man så kommer 5 min forsinket frem til Fredericia, Middelfart, Odense osv. Så når de 150 måske ikke deres bus videre på de respektive stationer. Eller så skal de busser også vente osv. men ja 2-3 min burde der altid ventes, for det burde man kunne køre ind igen. I hvert fald i områder hvor det kan lade sig gøre. Østerport-Nørreport-Hovedbanegården nok lidt mere tvivlsomt for der er trafikken massiv, og vente 3 min kan forsinke mange andre tog. Men ja, grundlæggende enig, men man skal også bare huske man så forsinker dem der allerede er i toget. :)

Vente 2-3 minutter kan man sagtens, men forinden skal du ændre hele mindsettet (som det hedder på nydansk), for alt drejer sig om at afgå, ikke bare på minuttet men sekundet.
Det er det, ejerne vil have og det er så det folket får. Uanset at der så er nogen der efterlades på perronen.
Nu bruges der mia. af skattekroner på at få reduceret køretiden mange steder med 1-2 minutter ved diverse hastighedsopgraderinger, udretninger og nyanlæg.

Så er det vel rimeligt at køreplanen overholdes??

Ellers er det spild af penge!

Men det er så også sådan det foregår. DSB overholder køreplanen og afgår til tiden.Passagererne fra det forsinkede tog står tilbage på perronen og ser slutlygterne på det - til tiden - afgåede tog.
Heller ikke blandt dette forums bidragsydere er der enighed om, hvordan en sådan situation tackles bedst (og bedst for hvem).

Gå op Sider:[1] 2 3

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak