Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Pressemeddelelse fra Banedanmark:

25.03.2022
INDEN HELE S-BANEN SENERE PÅ ÅRET KAN OVERGÅ TIL ET NYT, DIGITALT SIGNALSYSTEM, SKAL DET TESTES PÅ DE TRE SIDSTE LINJER.

Banedanmark er i gang med at sende alle de gamle, analoge signaler langs S-banen på pension. I stedet bliver de skiftet ud med et nyt, avanceret signalsystem. Det har til formål at give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

"Udskiftningen af de gamle signaler er nødvendig, fordi de er udtjente og desværre tit er årsag til forsinkelser. Derfor er vi snart færdige med at udrulle et nyt, digitalt signalsystem på hele S-banen. På sigt vil det give passagererne en mere stabil togdrift med flere tog til tiden," siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark.

I januar blev det nye signalsystem taget i brug på hele den centrale del af S-banen i det centrale København. Det betyder, at mere end halvdelen af S-banen i dag er i drift med de nye signaler.

Sidste udrulning på S-banen
Nu er turen kommet til de tre sidste linjer fra hhv. Carlsberg og Sydhavn til Frederikssund, Høje Taastrup og Køge. Her forventer Banedanmark, at de nye signaler vil blive taget i brug til efteråret. Dermed vil hele S-banen være i drift med det nye signalsystem.

"Vi ser meget frem til, at de tre linjer i slutningen af året vil blive koblet på det nye system. Det vil betyde, at hele S-banen vil være udstyret med de nye signaler. Dermed kan vi sætte punktum for en markant teknologisk opgradering, som allerede er kommet mange passagerer til gode," siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.

Tests giver ændringer i togtrafikken
Inden det nye signalsystem kan tages i brug på de tre strækninger til efteråret, er det nødvendigt at udføre en række tests. Det betyder, at der fra lørdag den 26. marts klokken 01:30 til mandag den 28. marts klokken 04:30 ikke kører S-tog mellem:

  • København - Frederikssund
  • København - Høje Taastrup
  • København - Køge
DSB indsætter togbusser på strækningerne. Mere information om togbusserne kan findes på DSB's hjemmeside.

Passagerer anbefales at tjekke Rejseplanen inden afgang.

Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 11/04-22, 11:12.
Kan måle nogen ændringer i forsinkelse målinger?
Eller forventes det først når den sidste store klump kommer på?

Citat fra: hummel_62 Dato 11/04-22, 11:12Kan måle nogen ændringer i forsinkelse målinger?
Eller forventes det først når den sidste store klump kommer på?

Begrebet "forsinkelser" findes ikke på S-banen; knap nok begrebet "punktlighed".
Læs mere om hvordan DSB måler om passagererne kommer frem til tiden her:
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rettidighed/s-togs-rettidighed/

Om det så er blevet bedre med indførelsen af nyt signalsystem, er der måske andre der kan svare på.

Citat fra: Svend Dato 11/04-22, 12:38Begrebet "forsinkelser" findes ikke på S-banen; knap nok begrebet "punktlighed".

Ah, det er vist en stramning. Siden, du linker til, bruger da selv udtrykket.

Men du har ret i at DSB kun kerer sig om to tal: Hvor mange passagerer der er fremme til tiden, og hvor mange tog der bliver forsinket af DSB selv. For det er de tal, de bliver målt på jf. kontrakten. Det rager DSB en høstblomst hvis et tog bliver forsinket pga signalfejl.

Citat fra: hummel_62 Dato 11/04-22, 11:12Kan måle nogen ændringer i forsinkelse målinger?
Eller forventes det først når den sidste store klump kommer på?

De tal, der kommer ud til offentligheden skal du ikke forvente afspejler nogen gevinster endnu. Der har især løbende været problemer med systemgrænsen (hvorend den har befundet sig), så den egentlige gevinst (hvis den er der) vil sandsynligvis først kunne mærkes når hele S-banen er overgået til CBTC. Men det er sandsynligvis muligt internt i Banedanmarks og/eller DSBs databaser at se om der har været lokale gevinster, for datagrundlaget skulle gerne være til stede.

Citat fra: RasmusD Dato 11/04-22, 14:02Men du har ret i at DSB kun kerer sig om to tal: Hvor mange passagerer der er fremme til tiden, og hvor mange tog der bliver forsinket af DSB selv. For det er de tal, de bliver målt på jf. kontrakten. Det rager DSB en høstblomst hvis et tog bliver forsinket pga signalfejl.
DSB kigger også de forsinkelser, som Banedanmark er ansvarlig for. For det belaster også DSB. Kunderettigheden så tæller alle forsinkelser uanset hvem som er ansvarlig.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak