Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 34
Citat fra: doc7austin Dato 18/06-23, 14:23
Citat fra: Lasseno Dato 17/06-23, 13:23Citat "Videoen ligger på Twitter, og er optaget af en passager i IC 91193 her til formiddag. Brugeren der har uploadet videoen er en ret stor polsk jernbane-tweeter."


Det er meget tydeligt at man prøver at skabe en sensation.

Døren er aflåst af personalet inden ankomst, og nogen har så låst den op igen og filmer det på en sådan måde at der ikke hersker nogen tvivl om at vedkommende har en finger med i spillet.

Når toget kører i DK er dørene modsat perron aflåst lokalt, men med den rigtige nøgle kan man naturligvis låse op igen.

Det er underlig måde at udøve en form for sabotage, og så tvivl om sikkerheden i toget.

Både Snälltåget og SJ Nattog har døre der i DK kan åbnes til begge sider ligesom IC1-stammerne syd for grænsen kan.

Hello, I will answer to this accusation in English.

What Lasseno has written here is plainly wrong.

It was actually the DSB train conductor, who has unlocked the left-side door somewhere between Copenhagen and Ringsted.

Explanation:
At Ringsted Station the train IC 1193 was scheduled to stop on track 1 (spor 1).
The right-hand doors of the train would lead to the station platform.
The left-hand doors of the train would lead to the railway tracks.

As I told you: Somewhere between Copenhagen and Ringsted the DSB train conductor locked the right-hand doors (to the station platform). Shortly thereafter he unlocked the left-hand doors (to the railway tracks).

As we had arrived in Ringsted, the Danish railway fans actually wanted to exit from the right-hand doors onto the station platform. But they couldn't, because that right-hand door was locked. You could hear their voices in the video.
So I have attempted to find out whether the locomotive driver had just forgotten to release the doors, hence, I tried to open the left-hand doors, which led to the railway station. And yes, these left-hand doors opened.
As I wrote above (in Danish), those were indeed very harsh accusations. As you write, and as I had guessed (both here and on you Twitter post), this was simply a mishandling by the train conductors.

Hilsen Mikkel

Men virker som vogne giver dsb problemer pt, op til en time forsinkelse fra kbh på alle dagens afgange mens ic3 afgange køre til tiden

Ic 1199 75 minutter forsinket

Ic1190 helt aflyst, så må mgl vogne i kbh des mindre det køre inat til kbh tomt.

Forhåbentlig er det kun betjenings-/begynderfejl, som dog også er at forvente når man ikke har lavet nogen driftssimulering.

Rundt i krogene lyder det også at der er udfordringer med klimaanlæg i nogle vogne, bl.a. efter systemskifte i Padborg.

Anders

Denne video er interessant, da den viser afgangsproceduren: https://www.youtube.com/watch?v=AwRX9FoG_P4

Den er lidt anderledes end normalt ved DSB, da EB'erne ikke har færdigmeldeblink (vekselblink) og det har IC1 vognene heller ikke. IC1 vognene har heller ikke brummer. Så nu skal lokomotivføreren både have arm og hoved ud af vinduet til både at give og modtage færdigmelding. Det må så også betyde at EB'erne eller lokomotivføreren skal være udstyret med grøn lygte til afgivelse af SR signal nr. 13.1.1.1. i mørke. (færdigmelding).

Anders

Forhåbentlig er det kun betjenings-/begynderfejl, som dog også er at forvente når man ikke har lavet nogen driftssimulering.

Du plejer at være bedre orienteret Anders, der har været driftssimulering.

Mvh

Carsten

Citat fra: andersj Dato 18/06-23, 22:54Forhåbentlig er det kun betjenings-/begynderfejl, som dog også er at forvente når man ikke har lavet nogen driftssimulering.

Rundt i krogene lyder det også at der er udfordringer med klimaanlæg i nogle vogne, bl.a. efter systemskifte i Padborg.

Og det vil kun blive værre i sommerens løb. Det er den generelle opfattelse at jo mere morderne vognen er jo mere følsom er den for strømudfald. Med den mængde neutralsektioner der nu er i det ganske land kan vogne ikke nå at "komme til sig selv" efter passage af neutralsektionerne.  Men måske DSB som jo inte prata svenska kan få Bane Dk til at sætte strøm på en række af de nye Neutralsektioner.

/Bjørn

Citat fra: andersj Dato 19/06-23, 00:42Denne video er interessant, da den viser afgangsproceduren: https://www.youtube.com/watch?v=AwRX9FoG_P4
Den er lidt anderledes end normalt ved DSB, da EB'erne ikke har færdigmeldeblink (vekselblink) og det har IC1 vognene heller ikke. IC1 vognene har heller ikke brummer. Så nu skal lokomotivføreren både have arm og hoved ud af vinduet til både at give og modtage færdigmelding. Det må så også betyde at EB'erne eller lokomotivføreren skal være udstyret med grøn lygte til afgivelse af SR signal nr. 13.1.1.1. i mørke. (færdigmelding).
Er det ikke ved at være "nat", når 1190 rammer Ringsted klokken 23.30 (eller endda Odense allerede 22.32)? Måske kunne man lokke en lokal derfra ud med et kamera? Kenny Kariyawasam bor vist i eller meget tæt på Ringsted, og han er i hvert fald kendt for optagelser af høj kvalitet.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Carsten Dato 19/06-23, 07:28Forhåbentlig er det kun betjenings-/begynderfejl, som dog også er at forvente når man ikke har lavet nogen driftssimulering.

Du plejer at være bedre orienteret Anders, der har været driftssimulering.

Mvh

Carsten

Driftssimulering i praksis så. Altså klargøring, rangering til perron, stop på alle planstop inkl. afgangsprocedure, tjek at klimaanlæg virker og kan genstartes efter neutralsektioner/systemskift osv.

Citat fra: bth Dato 19/06-23, 10:38
Citat fra: andersj Dato 18/06-23, 22:54Forhåbentlig er det kun betjenings-/begynderfejl, som dog også er at forvente når man ikke har lavet nogen driftssimulering.

Rundt i krogene lyder det også at der er udfordringer med klimaanlæg i nogle vogne, bl.a. efter systemskifte i Padborg.

Og det vil kun blive værre i sommerens løb. Det er den generelle opfattelse at jo mere morderne vognen er jo mere følsom er den for strømudfald. Med den mængde neutralsektioner der nu er i det ganske land kan vogne ikke nå at "komme til sig selv" efter passage af neutralsektionerne.  Men måske DSB som jo inte prata svenska kan få Bane Dk til at sætte strøm på en række af de nye Neutralsektioner.

/Bjørn

Så burde de jo ikke være særligt følsomme, taget deres alder i betragtning. Jeg var dog med en IC1 stamme fra Frankfurt til Hamburg sidste år hvor klimaanlægget i min vogn pludselig stoppede, muligvis ved en neutralsektion. Men det krævede bare at togpersonalet startede det igen ved tryk på en knap i vognens teknikskab i vestibulen.

Citat fra: Mikkelhk Dato 19/06-23, 10:44
Citat fra: andersj Dato 19/06-23, 00:42Denne video er interessant, da den viser afgangsproceduren: https://www.youtube.com/watch?v=AwRX9FoG_P4
Den er lidt anderledes end normalt ved DSB, da EB'erne ikke har færdigmeldeblink (vekselblink) og det har IC1 vognene heller ikke. IC1 vognene har heller ikke brummer. Så nu skal lokomotivføreren både have arm og hoved ud af vinduet til både at give og modtage færdigmelding. Det må så også betyde at EB'erne eller lokomotivføreren skal være udstyret med grøn lygte til afgivelse af SR signal nr. 13.1.1.1. i mørke. (færdigmelding).
Er det ikke ved at være "nat", når 1190 rammer Ringsted klokken 23.30 (eller endda Odense allerede 22.32)? Måske kunne man lokke en lokal derfra ud med et kamera? Kenny Kariyawasam bor vist i eller meget tæt på Ringsted, og han er i hvert fald kendt for optagelser af høj kvalitet.

Jo, det har du da ret i. Heroppe nordpå er der først solnedgang 22:20 i disse dage, men det bliver alligevel aldrig helt mørkt her i juni.


Anders

Apropos klimaanlæg udfald ved systemskift i Padborg
I snntid da jeg arbejdede på Helgoland værksted havde vores fleksvogne de 3 var det ckm de hed . Når de kørte skiløber til Bourg saimt Mourice problemet lige inden de kom til Strassburg lige der, var der systemskift fra Tysk kørestrøm til Fransk kørestrøm. Jeg kan ikke huske om man fandt fejlen. Jeg sagde til teknikere ,hvad jeg troede fejlen skyldtes. Om der nogensinde blev lavet, kan jeg ikke huske.
Nu er jeg spændt på hvem skal udbedre fejlen er det dansk eller tysk værksted. Jeg tror ikke der er nogen håndværkere tilbage fra den tid herhjemme.
Spændende Hvad man finder ud af
Med venlig hilsen Bent Jensen

Idag er togene erstattet af ic3 til Padborg da køreledning er revet ned i Vojens.

Hvorfor er vognene egentlig ikke godkendt til 200 km/t i DK?

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 20/06-23, 13:36Hvorfor er vognene egentlig ikke godkendt til 200 km/t i DK?
Hvis du blader tilbage, så er der en henvisning til godkendelsen af vogne i Danmark, hvor den vogn er godkendt til 200 km/t. Men der er stadig nogle forhindringer til 200 km/t og i første omgang skulle man bare have driften igang med de vogne. Så man klare resten af arbejdet klares med at få hastigheden op på 200 km/t inden der er brug for det.

Ok fair nok, tak for svar!

Må nok indrømme at jeg bare er meget utålmodig for at se Ringsted-Køge banens første tog der planmæssigt kører 200 km/t  ;D

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: andersj Dato 19/06-23, 11:13Så burde de jo ikke være særligt følsomme, taget deres alder i betragtning. Jeg var dog med en IC1 stamme fra Frankfurt til Hamburg sidste år hvor klimaanlægget i min vogn pludselig stoppede, muligvis ved en neutralsektion. Men det krævede bare at togpersonalet startede det igen ved tryk på en knap i vognens teknikskab i vestibulen.

Bare og bare...

Sidst jeg talte var der 21 (22 hvis man tæller Marslev som to) neutralsektoioner/fordelingsstationer på stræknignen mellem Padborg og Peberholm. Nogle af dem ligger med meget få kilometer fra hinanden. Til sammenligning er de to på strækningen mellem Malmö og Stockholm hvor man skal have hovedafbryderen ud resten er spændingssatte med mulighed for sektionering af kørestrømsspændingen.

Det er de færreste klimaanlæg der der kan klare at blive ud- og indkoblet så ofte uden det vil skabe problemer på en 3-4 timers køretur gennem Danmark. De operatører der kørte med personvogne i Danmark inden i lørdags har længe været klar over denne problematik og de problemer dette skaber. Man kunne håbe at DSB kommer med i dette klagekor mod Banedanmarks iver efter at plastre jernbanen til med neutralsektioner. Det vil i hvert fald give lidt tyngde i kritikken hvis IC1-vognenes klimaanlæg lider samme skæbne som AC-anlæggene i de svenske nattogsvogne.

Gå op Sider: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 34
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
DSB ME 1523

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak